ارائه راه‌کارهای علمی و ترویجی برای مشکلات زیست‌محیطی توسط دانشجویان

دبیر اتحادیه علمی دانشجویی محیط زیست ایران گفت: باتوجه به اینکه با مشکلات فراوانی در حوزه محیط زیست کشور روبه‌رو هستیم، همواره در این اتحادیه دانشجویی تلاش کرده‌ایم که با اقدامات علمی و ترویجی، راه‌کارهایی را برای مقابله با این مشکلات ارائه کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، محمد حاجی‌پور با اشاره به نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در روز طبیعت، اظهار کرد: بازوی اجرایی اتحادیه‌های علمی دانشجویی را انجمن‌های علمی تشکیل می‌دهند و ما نیز در اتحادیه علمی دانشجویی محیط زیست تلاش می‌کنیم با تهیه محتوای مناسب و تاثیرگذار از طریق فعالیت‌های تبلیغاتی نسبت به فرهنگ‌سازی در مورد طبیعت، اهمیت حفاظت از طبیعت در مراسم "سیزده به در" و ارائه راهکارهای عملی، اقدام نماییم.

وی تصریح کرد: مراسم نوروز که از نیاکان ما به ارث رسیده است، با توجه به تقارن با بهار طبیعت به‌نوعی گرامیداشت طبیعت محسوب می‌شود و با نگاهی به نوروز سنتی، ارزش قائل شدن برای عناصر طبیعت را به‌وضوح می‌بینیم. در مورد آئین سیزده به در به‌طور خاص احترام ایرانیان برای طبیعت و استعانت و قدردانی از آن را نیز می‌توان لمس کرد.

دبیر اتحادیه علمی دانشجویی محیط زیست با تاکید براینکه متاسفانه در عصر حاضر ما برخلاف سنت گذشتگان جای آن‌که با طبیعت یکی شویم، اقدام به تخریب آن می‌کنیم، افزود: در روز طبیعت نیز این تخریب‌ها فزونی می‌گیرد و شاهد بسیاری از رفتارهای نابخردانه با عناصر طبیعت هستیم؛ بسیاری از این تخریب‌ها ناشی از فاصله گرفتن زندگی مدرن از طبیعت و ناآگاهی به ارزش‌های آن است.

حاجی‌پور با تاکید براینکه رسالت اصلی اتحادیه دانشجویی محیط زیست این است که صدای دانشجویان فعال در حوزه محیط زیست باشد، عنوان کرد: اتحادیه علمی دانشجویی محیط زیست تمام تلاش خود را برای رساندن صدای دانشجویان به مسئولان با برگزاری جلسات مختلف انجام داده است.

مسئولان نسبت به پذیرش مشکلات زیست‌محیطی مقاومت می‌کنند

وی بیان کرد: در حال حاضر اکثر مردم اهمیت محیط زیست و آسیب‌های آن را لمس می‌کنند و یا حداقل از آن آگاهی نسبی دارند؛ ولی این موضوعی است که بسیاری از مسئولان با توجه به دانستن آن هنوز نسبت به آن مقاومت می‌کنند. شاید هم راه‌حل آن استفاده از کارشناسان متخصص این حوزه برای حل مشکلات محیط‌زیست است. علاوه بر این با توجه به بودجه‌ای که برای محیط‌زیست در نظر گرفته می‌شود، هنوز کم‌توجه‌ی نسبت به این موضوع مهم را به‌وضوح می‌توان دید.

دبیر اتحادیه علمی دانشجویی محیط زیست با تاکید براینکه مجلس شورای اسلامی با وضع قوانین و تدبیر مناسب برای ضمانت اجرایی آن می‌تواند بیشترین تاثیر را در حل مشکلات محیط زیست داشته باشد، ادامه داد: متاسفانه لایحه هوای پاک که قرار بود سال گذشته در مجلس رأی‌گیری شود، از دستور کار خارج شد و این گامی به عقب برای حل مشکلات محیط زیست محسوب می‌شود.

حاجی پور با اشاره به اینکه احترام و حفظ محیط زیست اگر از سنین پایه نهادینه شود، تأثیرگذارتر است، اضافه کرد: مدارس طبیعت با توجه به ایجاد رابطه عمیق بین کودک و طبیعت در تربیت حافظان طبیعت برای آینده بسیار مثبت خواهد بود؛ علاوه بر این آگاه‌سازی از طریق رسانه‌ها نیز می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و هرچقدر مخاطب رسانه بیشتر باشد اثر فرهنگ‌سازی نیز بیشتر است.

وی با بیان اینکه نباید از نقش شهروندان آگاه به‌راحتی گذشت، خاطرنشان کرد: هرگاه در کنار خود شاهد بودیم که عده‌ای در حال آسیب به طبیعت هستند، باید تذکر بدهیم و با توجه به اینکه منابع طبیعی جزو منابع مشترک هست باید از تضییع حق سایر افراد توسط آن‌ها جلوگیری شود.

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 743740

وب گردی

وب گردی