مخالفت وزارت دفاع چین با استقرار موشک‌های آمریکایی در خاک کره جنوبی

وزارت دفاع چین با اعلام مخالفت شدید نسبت به استقرار سامانه موشکی پیشرفته «تاد» آمریکا در خاک کره جنوبی اجرای این برنامه را عامل بی ثباتی در منطقه شرق و شمال شرق آسیا دانست.

به گزارش ایسکانیوز، قرار است این سامانه در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرق پایتخت کره جنوبی آرایش داده شود و نخستین محموله های این سامانه نیز اواسط اسفند ماه سال گذشته وارد پایگاه هوایی اوسان کره جنوبی شده است.
آمریکا و کره جنوبی تابستان سال گذشته به بهانه مقابله با تهدیدهای موشکی و تسلیحاتی کره شمالی با استقرار این سامانه موافقت کرده بودند.
وزارت دفاع چین روز شنبه و در واکنش به تصمیم اخیر دو کشور در بیانیه ای اعلام کرد که اصل و اساس چین مخالفت قاطعانه با استقرار این سامانه است و بر این امر تاکید جدی دارد.
این بیانیه همچنین دست رد به همه شایعاتی زده است که چین از موضع خود در باره سامانه «تاد» کوتاه آمده و آورده است که این موضع هرگز تغییر نخواهد کرد.
وزارت دفاع چین در عین حال روابط نظامی این کشور با آمریکا را ناکافی دانسته و اصل «برد - برد» و احترام متقابل را برای تقویت این مناسبات مهم دانسته است.
همزمان اعلام شده است که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در دیدار هفته آینده با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود در باره همین سامانه نیز گفت وگو خواهد کرد.
روزنامه گلوبال تایمز از ارگان های حزب حاکم نیز در گزارشی اعلام کرده است که بزودی انتخابات ریاست جمهوری در کره جنوبی برگزار می شود و احتمال بازنگری در باره استقرار سامانه تاد در خاک این کشور وجود دارد.
این در شرایطی است که تاکنون هیچیک از احزاب حاکم و مخالف در کره جنوبی نگفته اند که تاد مستقر نخواهد شد و فقط برخی از احزاب خواستار بررسی موضوع استقرار آن در پارلمان و کسب مجوز از مجلس شده اند.
چین و روسیه به عنوان منتقدان اصلی اجرای این طرح می گویند، این سامانه به گونه ای طراحی شده است که رادارهای آن می تواند اطلاعاتی را از موشک های این دو کشور جمع آوری کند و حتی به سامانه دفاعی آمریکا در ژاپن مرتبط شود.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 743769

وب گردی

وب گردی