حمایت از صندوق‌­های سرمایه‌­گذاری جسورانه/تدوین نظام تأمین مالی اقتصاد دانش‌بنیان

رونمایی از تابلوی شرکت‌های دانش‌بنیان و SME بورس، حمایت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، تدوین نظام تأمین مالی اقتصاد دانش‌بنیان و ارسالی به دولت و تامین بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی، راه‌اندازی سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان و طرح‌های فناورانه از جمله مهمترین اقدامات معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی‌وفناوری در سال گذشته بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به رونمایی از تابلوی شرکت‌های دانش‌بنیان و SME بورس در سال 95 اظهار کرد: بازار شرکت‌های کوچک و متوسط با دو تابلوی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته رونمایی شد و در حال حاضر سهام 11 شرکت دانش‌بنیان در این تابلو وجود دارد که تعدادی از آنها قبلا و دو مورد نیز به تازگی در بازار بورس و اوراق بهادار مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به این موضوع که تا به امروز، 110 شرکت درخواست خود را برای پذیرش در بازار کوچک و متوسط ارائه کرده‌اند، افزود: دستورالعمل بازار شرکت‌های کوچک و متوسط بورس به دلیل تسهیل در فعالیت شرکت­ها مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت و پیشنهادات کاربردی به منظور بهبود این دستورالعمل به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد.

دلیری تصریحکرد: برای توسعه حضور شرکت­های دانش‌­بنیان در تابلوی مذکور سه جلسه با تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و مدیران و مسؤولان سازمان بورس و شرکت فرابورس برگزار شد و همچنین معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت مجزا جلساتی را در خصوص مشاوره‌های ابتدایی برگزار می‌کند.

حمایت از صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری جسورانه

معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ریاست‌جمهوری درباره حمایت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه گفت: پس از امضای تفاهم­‌نامه و برگزاری جلسات متعددی با صندوق‌های جسورانه با سازمان بورس و فرابورس، دغدغه اساسی صندوق‌ها اصلاحات اساسنامه بود که در جلسه­ نهایی توافق شد تا اصلاحات پیشنهادی صندوق­‌ها به سازمان مورد پذیریش اعلام و نتیجه آن مجددا به صندوق‌ها اطلاع‌رسانی شود.

وی یادآور شد: در این جلسات مقرر شد تا صندوق­‌ها طرح‌های خود را جمع‌­بندی و مراتب سرمایه­‌گذاری خود را عملیاتی کنند. همچنین سازمان بورس نیز متعهد شد فرآیند عملیاتی شدن صندوق­‌ها را رسما اعلام کند.

دلیری درباره وضعیت فعلی و میزان سرمایه صندوق‌های جسورانه گفت: درحال حاضر 11 صندوق درخواست خود را به فرابورس جهت تأسیس اعلام کرده‌اند که از این تعداد 6 صندوق موافقت‌نامه اصولی خود را جهت فعالیت اخذ کرده‌اند و 3 صندوق دیگر نیز به صورت رسمی ثبت شده و در حال فعالیت هستند، در مجموع کل سرمایه صندوق‌های تأسیس شده، مجوز گرفته و درخواست داده حدود 460 میلیارد تومان است که خوشبختانه سرمایه‌گذاری برای تعداد زیادی از طرح‌ها شروع شده و منجر به انعقاد قرارداد شده است.

رشد عرضه ایده‌های دانش‌بنیان در بازار دارایی فکری

وی با اشاره به اینکه تا کنون 177 طرح در تابلو فرابورس ایران عرضه شده است، گفت: از این تعداد تاکنون 11 طرح خارج و با مشارکت سرمایه‌گذاران منجر به انعقاد قرارداد شده‌اند.

دلیری در ادامه به برگزاری فستیوال‌های نوآوری و تجاری‌سازی اشاره و تصریح کرد: تا کنون 6 فستیوال نوآوری و تجاری‌سازی اختراعات با حمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و پارک فناوری پردیس برگزار شده که از این تعداد 2 فستیوال به صورت عمومی و مابقی به صورت تخصصی در حوزه‌های لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، صنعت مواد غذایی، صنعت پلاستیک و پلیمر برگزار شده است.

وی افزود: تعداد طرح‌های ارسال شده برای بازار بیش از 400 طرح بوده و تعداد طرح‌های ارسال شده برای ارزیابی فنی بیش از 250 طرح است. مجموعا بیش از هزار و 200 نفر در این فستیوال شرکت کردند و 56 مخترع و صاحب طرح در این فستیوال‌ها به ارائه به صورت عمومی پرداختند که در مجموع مبلغ قراردادهای انعقاد شده این بازار بیش از 72.4 میلیارد ریال است که با توجه به موفقیت آمیز بودن خروجی این فستیوال‌ها در عرضه ایده‌های بازار دارایی فکری این روند در سال 96 ادامه پیدا می‌کند.

نظام تأمین مالی اقتصاد دانش‌بنیان

دلیری به تدوین نظام تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یکی از مهمترین اقدامات این معاونت اشاره کرد و گفت: با وجود تمامی تلاش‌های معاونت توسعه و جذب سرمایه در راه‌اندازی اقتصاد دانش‌بنیان و تأمین مالی دانش‌بنیان در یکی از جلسات هیات دولت مقرر شد تا وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های مختلف ملی و بخشی مشارکت همه‌جانبه برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در کشور داشته باشند.

وی افزود: مشارکت همه‌جانبه برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در دو محور اصلی بازارسازی برای محصولات دانش‌بنیان ساخت داخل و ساماندهی نظام مالی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تقسیم می‌شود که نظام مالی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان توسط این معاونت و معاونت سیاست‌گذار ی و ارزیابی راهبردی معاونت علمی تدوین شد.

دلیری به اهمیت تدوین این نظام مالی اشاره کرد و گفت: در صورت تصویب این نظام مالی ما دیگر خلایی در زمینه تامین مالی، ضمانت، بیمه، سرمایه‌گذاری از باب قوانین در حوزه دانش‌بنیان نداریم؛ این درحالی است که در گذشته عملیاتی‌شدن قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کمک شایانی به حل این مشکلات کرده است، اما تدوین این نظام مالی می‌تواند فرایندهای حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان را تکمیل کند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ادامه داد: تدوین نظام مالی اقتصاد دانش‌بنیان سرعت بیشتری به فرآیند تجاری‌سازی و توسعه محصولات و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌بخشد.

راه‌اندازی سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان و طرح‌های فناورانه

وی همچنین از راه‌اندازی سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان و طرح‌های فناورانه خبر داد و گفت: در روزهای پایانی سال 95 و در نشست فعالان بازار سرمایه با امور دانش‌بنیان و طرح‌های فناورانه این سامانه توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس سازمان بورس و رئیس شرکت فرابورس رونمایی شد.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی درخصوص هدف از راه‌اندازی این سامانه گفت: سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان و طرح‌های فناورانه با هدف معرفی اثربخش سرمایه گذاران، صاحبان طرح و مشاورین تأمین مالی، بسترسازی در زمینه ارتباط موثر صاحبان طرح با سرمایه‌گذاران، تشخیص مناسب فرصت‌های سرمایه‌گذاری و معرفی بهینه به سرمایه‌گذران، دسترسی سریع و کاراتر سرمایه‌پذیر به سرمایه‌گذاران، آموزش و فرهنگ‌سازی استفاده از روش‌های کارآمد تأمین مالی رونمایی و فعال شده است.

صدور ضمانت‌نامه و اخذ کارگزاری وجوه اداری‌شده از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری

دلیری همچنین در ادامه به بخشی از اقدامات انجام شده این معاونت پرداخت و افزود: با توجه به اینکه صندوق‌‏های پژوهش و فناوری بازوی مالی معاونت و کمک‌های دولت محسوب می‌شوند، موضوع توسعه و تسهیل فعالیت این صندوق‏‌ها بسیار مهم است که با پیگیری انجام شده توسط این معاونت در کمیسیون اقتصادی دولت مجوز صدور ضمانت‌نامه و کارگزاری وجوه اداره شده برای این صندوق به تصویب هیات وزیران رسید.

وی درباره اقدامات انجام شده برای توسعه فعالیت این صندوق‌ها گفت: فعالیت‌های این صندوق‌ها را در راستای فعالیت نهادهای مالی و بانکی قرار داده‌ایم، به این عنوان که بتوانند از وجوه اداره‌شده دستگاه‌های اجرایی استفاده کنند و منابع داخلی خود را تجهیز کنند، از طرفی دیگر بتوانند برای شرکت‌های دانش‌بنیان ضمانت‌نامه صادر کرده و یک منبع درآمد داشته باشند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی گفت: اگر موضوع وجوه اداری شده و صدور ضمانت‌نامه را کنار هم قرار دهیم، کاملا مشخص است که سود این اقدامات به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های فناورانه فعال در کشور است.

دلیری به بحث تسهیل فعالیت صندوق‌های پژوهش و فناوری اشاره و خاطرنشان کرد: با رویکردی که نسبت به نهادهای مالی و بانکی داشتیم، موضوع معافیت مالیاتی را برای قسمتی از فعالیت‌های این صندوق‌ها از شورای اقتصاد و مصوبات هیات دولت پیگیری کردیم.

معافیت مالیاتی صندوق‌های پژوهش و فناوری

وی خاطرنشان کرد: با پیشنهاد و پیگیری این معاونت و تصویب کمیسیون اقتصادی و هیات وزیران فعالیت‌های عملیاتی این صندوق‌ها که شامل صدور ضمانت نامه و ارائه تسهیلات می‌شدند، از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف شدند. همچنین کارمزد و سود شرکت‌هایی که از این صندوق‌ها تسهیلات دریافت می‌کنند به صندوق‌ها برگردانده می‌شود و جزو هزینه‌های قابل قبول آن‌ها محاسبه می‌شود و در اصل معافیت مالیاتی این صندوق‌ها افزایش پیدا می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی همچنین درباره موافقتنامه‌های منعقد شده در سال گذشته نیز اظهار کرد: از کل این موافقتنامه‌ها 214 موافقتنامه با بخش خصوصی، 374 موافقتنامه با بخش دولتی، 35 موافقتنامه با پارک‌های علم و فناوری و 219 موافقتنامه با دانشگاه‌ها منعقد شده است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 743897

وب گردی

وب گردی