ناتو: توانایی نظامی ارتش ترکیه کاهش یافته است

ارتش ترکیه بعد از کودتای نافرجام و به دنبال آن تعدیل بخشی از کادرهایش تضعیف شده است. پیمان نظامی آتلانیتک شمالی ناتو درباره توانایی ارتش ترکیه در اجرای عملیات نظامی تردید نشان می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز ، روزنامه آلمانی "ولت آم زونتاگ" به نقل از یک دیپلمات برجسته ناتو گزارش داده است که ارتش ترکیه به ویژه در نیروی دریایی و هوایی تضعیف شده و توانایی آن در اجرای عملیات نظامی کاهش پیدا کرده است. ترکیه از سال ۱۹۵۲ عضو پیمان ناتو است و بزرگترین ارتش ناتو را بعد از آمریکا دارد.

ادعای دیپلمات برجسته در ناتو درباره قابلیت و توانایی ارتش ترکیه زمانی مطرح شده است که ترکیه عملیات "سپر فرات" در شمال سوریه را بعد از بیرون آوردن شهرهای جرابلس و الباب از چنگ گروه داعش خاتمه یافته اعلام کرد. این عملیات ۷ ماه طول کشید و بنابه گفته مقامات ترکیه ماموریت آن با "موفقیت" خاتمه یافته است.

هدف این عملیات دور کردن تروریست‌های داعش از مرزهای ترکیه و همچنین ممانعت از پیشروی واحدهای شبه‌نظامی کرد متعلق به "یگان‌های مدافع خلق" بود. دولت ترکیه "یگان‌های مدافع خلق" را وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می‌داند و هر دو را گروه‌های تروریستی تلقی می‌کند.

دیپلمات برجسته ناتو به بروز مشکلات در برنامه ریزی و اجرایی کردن عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه علیه گروه داعش و گروه‌های مسلح کرد صحبت کرده است.

ژنرال کورتیس اسکارپاروتی، فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو در اروپا هم در ماه دسامبر ۲۰۱۶ گفت کودتای نافرجام در ترکیه تاثیر قابل توجهی در ساختار فرماندهی ارتش ترکیه داشته است. اخراج بسیاری از دیپلمات‌های ترکیه در مقر بروکسل ناتو نیز به "سردرگمی" منجر شده است.

به گزارش دویچه‌وله پس از کودتای نافرجام در ترکیه ۱۵۰ نفر از کادر مجرب ارتش این کشورکه در قرارگاه اصلی ناتو در بروکسل مستقر بودند از کار برکنار شدند. به گفته فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو در اروپا دیپلمات‌های جدید ترک که در قرار گاه ناتو در بروکسل مستقر شدند افراد بی‌تجربه‌ای هستند. بخشی از این افراد حتی به زبان انگلیسی تسلط ندارند و از اطلاعات پایه‌ای پیرامون ناتو و مسائل امنیتی برخودار نیستند.

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده:سرلک

کد خبر: 743910

وب گردی

وب گردی