واکنش نخست وزیر عراق به طرح همه‌پرسی استقلال‌طلبانۀ اقلیم کردستان

حیدر العبادی نسبت به تلاش اقلیم کردستان برای برگزاری همه‌پرسی استقلال‌طلبانه هشدار داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پرس تی وی، حیدر العبادی -- نخست‌وزیر عراق -- نسبت به تلاش اقلیم کردستان برای برگزاری همه‌پرسی استقلال‌طلبانه هشدار داد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، نمایندگان دو حزب اصلی کردستان عراق روز یکشنبه دربارۀ موضوع همه‌پرسی استقلال بحث و تبادل‌نظر می‌کنند.

این در حالی است که حیدر العبادی در مورد هرگونه واگرایی کردستان عراق هشدار داده و گفته است کردهای این کشور در صورت جدایی لطمه خواهند دید.

وی در مصاحبه با رسانۀ روداو در اقلیم کردستان عراق که روز شنبه منتشر شد، این حرکت را ناگوار دانست و تأکید کرد: «ما دربارۀ تمامیت ارضی عراق جدی هستیم.»

نخست‌وزیر عراق در ادامه گفت: «از رهبران کرد خواسته‌ام ما یا خودشان را در وضعیت شرم‌آور قرار ندهند.»

این در حالی است که مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق اعلام کرده است به‌زودی همه‌پرسی استقلال در این منطقه برگزار می‌شود.

یکی از دستیاران ارشد رئیس اقلیم کردستان عراق روز پنج‌شنبه اعلام کرد بارزانی در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در شهر اربیل گفت به‌زودی همه‌پرسی استقلال برگزار خواهند کرد.

آژانس خبری روداو در گزارش خود از دیدار نمایندگان دو حزب اصلی کردستان شامل حزب اتحادیۀ میهنی کردستان و حزب دموکراتیک کردستان در روز یکشنبه خبر داد و افزود نمایندگان دو حزب در این دیدار دربارۀ موضوع همه‌پرسی گفت‌وگو خواهند کرد .

این در حالی است که نخست‌وزیر عراق در اظهارات اخیر خود گفت: «جدایی در حال حاضر و در گذشته به کردها آسیب رسانده است چراکه همسایگان ما نیز آن را نمی‌پذیرند.»

واکنش ترکیه به طرح همه‌پرسی استقلال کردستان عراق

ابراهیم کالین، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه ، اعلام طرح همه‌پرسی استقلال از سوی رئیس اقلیم کردستان عراق را اقدامی اشتباه خوانده و گفته است: «درحالی‌که در مسیر مبارزه با داعش و مبارزه ترکیه با پ‌ک‌ک خطرات امنیتی زیادی در عراق وجود دارد، طرح چنین موضوعی را درست نمی‌دانیم.»

وی نصب پرچم ادارۀ محلی کردستان عراق در ساختمان‌های دولتی شهر کرکوک عراق را نیز اشتباه دانسته و افزود: «ترکیه مواضع و دیدگاه‌های خود را در این زمینه به مقامات و مسئولان ذی‌ربط دولت محلی کُرد و دولت مرکزی عراق اعلام کرده است.»

ترکیه از چند دهۀ قبل با نیروهای مسلح کردتبار که به دنبال استقلال در جنوب شرق این کشور هستند، مبارزه می‌کند.

در این درگیری‌ها هزاران نفر کشته شده‌اند.

ارتش ترکیه همچنین در مقابله با کردها، مواضع آنها را در شمال عراق هدف حملات هوایی قرار داده است.

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 743927

وب گردی

وب گردی