نوروز مرگبار در جاده ها

اخبار منتشر شده از روزهای آغازین سفرهای نوروزی به قدری تکان دهنده بود که برخی تعداد تلفات حوادث مربوطه را چند برابر مرگبارتر از تلفات چند روز نخست جنگ جهانی دوم عنوان کردند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه ایران، سفرهای نوروزی 96 که امسال چند روز زودتر از آغاز سال نو شروع شد با تصادفات مرگباری همراه بود. حال آنکه به گفته پلیس؛ سبقت غیر مجاز، سرعت بالا، عدم توجه به جلو و خواب آلودگی رانندگان عمده دلیل حوادث مرگباری بود که در جاده ها اتفاق افتاد و خانواده های بسیاری را داغدار کرد. گرچه آمار روی کاغذ از کاهش تلفات جاده ای نسبت به زمان مشابه در سال گذشته خبر می دهد اما اخبار منتشر شده از روزهای آغازین سفرهای نوروزی به قدری تکان دهنده بود که برخی تعداد تلفات حوادث مربوطه را چند برابر مرگبارتر از تلفات چند روز نخست جنگ جهانی دوم عنوان کردند. در ادامه این گزارش، به مهمترین و مرگبارترین حوادث جاده ای سال نو پرداخته ایم.
در تلخ ترین حادثه در موج اول سفرهای نوروزی و در سحرگاه روز 27 اسفند، دکتر افشین یداللهی ترانه سرا و روانپزشک، به همراه همسر و برادر همسرش در اتوبان قزوین- تهران در مسیر یک کامیون قرار گرفته و با آن برخورد کردند. در اثر این حادثه دکتر افشین یداللهی در دم جان سپرد، برادر همسرش در بیمارستان بستری است و همسر این ترانه سرا که در کما به سر می برد نیز 15 روز پس از حادثه تسلیم مرگ شد.
سحرگاه شنبه 28 اسفند خودروی سواری به رانندگی فتحعلی اویسی بازیگر سینما و تلویزیون در مسیر نمک آبرود به چالوس منحرف و واژگون شد. در این حادثه اویسی و همسرش که دچار مصدومیت جزیی شده بودند پس از اقدامات اولیه به بیمارستان طالقانی چالوس انتقال یافتند و پس از آن مرخص شدند.
سرعت زیاد یک خودروی پراید در کیلومتر 75 مسیر چابهار به جکیگور باعث واژگونی و انفجار خودرو شد که در نتیجه آن 4 نفر کشته و 2 نفر از سرنشینان آن مجروح شدند. این حادثه ساعت 17 روز 29 اسفند اتفاق افتاد.
آتش گرفتن ناگهانی یک خودروی نیسان در کیلومتر 40 محور نیشابور به سبزوار 4 کشته و 7 مصدوم بر جا گذاشت. در این حادثه که ظهر 30 اسفند اتفاق افتاد خودروی نیسان بدون دلیل آتش گرفت که علت آن در دست بررسی قرار دارد.
سقوط یک اتوبوس به دره ای در محور یاسوج به سمیرم 2 کشته و 9 مجروح بر جا گذاشت. این حادثه شامگاه 30 اسفند اتفاق افتاد و مصدومان به بیمارستان های امام سجاد(ع) و شهید بهشتی یاسوج منتقل شدند.
خواب آلودگی راننده اتوبوس در کیلومتر 65 آزادراه کاشان- قم حادثه آفرید. در این تصادف که ساعت 4 و 20 دقیقه دوم فروردین رخ داد اتوبوس مسافری با 35 سرنشین واژگون شد که در پی آن 4 نفر کشته و 31 تن نیز مجروح شدند.
شدیدترین حادثه رانندگی نوروز امسال ظهر چهارم فروردین در مسیر مشهد – باغچه در آزادراه شهید شوشتری اتفاق افتاد. در این حادثه 130 خودرو در هوای مه گرفته به یکدیگر برخورد کردند که بر اثر آن 49 نفر مجروح شده و یک کودک جان باخت. برای امدادرسانی به این حادثه 9 آمبولانس اورژانس، 2 آمبولانس هلال احمر و یک اتوبوس آمبولانس به محل اعزام شدند و جاده محل حادثه برای ساعت ها مسدود ماند. علت این سانحه بارش باران، لغزندگی جاده و نداشتن دید کافی رانندگان اعلام شد.
در دو حادثه جداگانه دیگر در جاده نیشابور- مشهد سه خودروی سواری واژگون و 17 نفر روانه بیمارستان شدند.
در برخورد یک پراید با پژو در محور میاندوآب به سرچم 2 نفر جان باخته و 2 تن مجروح شدند. این حادثه 4 فروردین رخ داد و علت آن انحراف به چپ پراید اعلام شده است.
ساعت 11 و 30 دقیقه چهارم فروردین در محور کرج- قزوین و مسیر جنوبی ایستگاه متروی شهر جدید هشتگرد، 24 خودرو با یکدیگر برخورد کردند که در این حادثه 75 نفر حادثه دیده و 12 نفر به دلیل مصدومیت روانه بیمارستان شدند.
در برخورد یک خودروی سواری با اتوبوسی در محور لنگرود به رودسر(محور ولیسه) رئیس پلیس راه چابکسر شهرستان رودسر جان باخت. در این تصادف که در واپسین ساعات پنجم فروردین اتفاق افتاد سرگرد اسماعیلی فرمانده پاسگاه پلیس راه چابکسر راننده خودرو بود که به دلیل شدت جراحات جان باخت. سرگرد اسماعیلی پس از اتمام مأموریت در حال بازگشت به منزل بود که دچار این حادثه شد.
ساعت 16 و 50 دقیقه پنجم فروردین اتوبوسی در محور زاهدان- زابل با گاردیل ایست بازرسی کوله سنگی برخورد کرد و 26 نفر از سرنشینان آن آسیب دیدند که حال دو تن از آنها وخیم است. 24 مصدوم دیگر این حادثه از ناحیه سر، دست و پا دچار شکستگی شده اند.
برخورد مرگبار یک پراید و پژو در محور روستای باسعیدو در جزیره قشم 4 کشته بر جای گذاشت. در این حادثه راننده زن 30 ساله پراید و سه سرنشین کودک و نوجوان آن کشته شدند و راننده پژو به بیمارستان انتقال یافت.
یک وانت پیکان شامگاه ششم فروردین در محور همدان- بیجار با سواری پیکانی برخورد کرد و 5 سرنشین پیکان که اعضای یک خانواده بودند کشته شدند تنها یکی از فرزندان آنها زنده ماند. علت حادثه ناتوانی راننده پیکان در کنترل وسیله نقلیه و انحراف آن به شانه چپ جاده اعلام شده است.
انحراف اتوبوس محور تربت جام به تایباد در ساعت 6 صبح هفتم فروردین 24 تن از سرنشینانش را روانه بیمارستان کرد. برای امدادرسانی به مجروحان این حادثه 7 آمبولانس از اورژانس و هلال احمر به محل اعزام شدند که 9 نفر از مجروحان به بیمارستان خاتم شهر تایباد و 15 نفر به بیمارستان سجادیه تربت جام مشهد انتقال یافتند.
هفتم فروردین ماه در حادثه ای دیگر در اتوبان قم- تهران 23 خودرو به یکدیگر برخورد کردند. در این تصادف زنجیره ای 40 راننده و مسافر حادثه دیده بودند اما هیچ کس مصدوم نشد.
بامداد سه شنبه هشتم فروردین 6 نفر از سرنشینان دو خودروی سواری به دلیل ریزش سنگ از کوه مصدوم شده و روانه بیمارستان شدند. در بین مصدومان این حادثه یک کودک 6 ماهه به همراه مادرش نیز بودند که سرپایی در محل درمان شدند. 4 مصدوم دیگر این حادثه به بیمارستان سوم شعبان دماوند منتقل شدند.
8 فروردین و در روز بازی ایران و چین، مأموران پلیس راهور در جریان حرکت خودرویی در مسیر مخالف بزرگراه در نزدیکی ورزشگاه آزادی قرار گرفته و بلافاصله خودروی سواری را متوقف کردند. ماموران که قصد اعمال قانون برای این راننده متخلف را داشتند وقتی متوجه شدند این فرد عادل فردوسی پور است و برای رسیدن به گزارش بازی این تخلف را انجام داده پس از تذکر راه را تا ورزشگاه برای او باز کردند تا او به گزارش بازی تیم ملی فوتبال کشورمان برسد. عادل فردوسی پور نیز ضمن عذرخواهی در این باره گفت: حدود هشت دقیقه تا شروع بازی باقی مانده بود و به همین خاطر مجبور به یک تخلف کوچولو شدم!
بر اثر برخورد یک سمند با گاردریل در محور قم- گرمسار و واژگونی این خودروی سواری یک تن کشته و 3 نفر مجروح شدند. این حادثه هشتم فروردین اتفاق افتاد و دو مصدوم دیگر آن به بیمارستان شهید مفتح ورامین منتقل شدند.
ساعت 21 و 51 دقیقه هشتم فروردین یک خودروی پراید در کیلومتر 10 محور ماهشهر به هندیجان واژگون شد که در این حادثه یک کودک 9 ساله جان باخت و یک زن 30 ساله و پسری 16 ساله روانه بیمارستان شدند.
دو خودروی پژو 405 در جاده سندرک- میناب هرمزگان با یکدیگر شاخ به شاخ شدند که در این حادثه رانندگان هر دو خودرو جان باختند و 3 نفر از سرنشینان خودروها مجروح شدند.این حادثه ساعت 10 شب نهم فروردین اتفاق افتاد.
اتوبوس کاروان راهیان نور بانوان بسیجی بندر ترکمن استان گلستان با 37 سرنشین سحرگاه نهم فروردین به دلیل لغزندگی مسیر در جاده هولاندشت خرم آباد واژگون شد که در این حادثه یک نفر جان خود را از دست داد، یکی از مسافران در بیمارستان بستری و دیگر مجروحان نیز سرپایی درمان شدند. مسافران این اتوبوس پس از امدادرسانی با اتوبوسی دیگر به مناطق جنوبی کشور اعزام شدند. علت این تصادف بی احتیاطی راننده و تخطی او از سرعت مطمئنه در مسیر لغزنده اعلام شده است.
سحرگاه نهم فروردین واژگونی اتوبوس در کیلومتر 15 محور خرم آباد به بروجرد یک کشته و 21 مصدوم بر جا گذاشت. این اتوبوس 31 مسافر داشت.
در حادثه ای دیگر که شامگاه دهم فروردین در محور نیشابور- تربت جام اتفاق افتاد، یک خودروی سواری با موتورسیکلتی برخورد کرد که درنتیجه آن زن و شوهر سرنشین موتورسیکلت جان باختند و فرزندشان روانه بیمارستان شد.
جمعه 11 فروردین یک خودروی تیبا در محور نهاوند به بروجرد به قصد تغییر مسیر وارد بزرگراه شد که ناگهان با یک پژوی عبوری برخورد کرد. در این حادثه دو تن از سرنشینان تیبا جان باختند.
خودروی نیسان که شنبه 12 فروردین، با 19 سرنشین در مسیر منتهی به امامزاده شاه پلدختر لرستان در حرکت بود به دلیلی نامعلوم از مسیر منحرف و به دره سقوط کرد. در این حادثه 19 نفر مصدوم شدند که حال 5 نفر از آنها وخیم گزارش شده است.14 نفر از مصدومان تصادف نیسان در پلدختر به‌وسیله بالگرد به خرم‌آباد انتقال داده شدند و دیگر مصدومان نیز از طریق اورژانس به مراکز درمانی رفتند.
عصر شنبه 12 فروردین در محور دلیجان به کاشان یک خودروی سانتافه و یک پراید با یکدیگر برخورد کردند که در این حادثه راننده و دو سرنشین پراید جان باختند و 5 سرنشین سانتافه نیز مجروح شده و به بیمارستان انتقال یافتند.
در حادثه ای دیگر، برخورد وانت پیکان با یک پراید در سه راهی روستای کمیتک چادگان اصفهان 7 نفر را مصدوم و روانه بیمارستان کرد. در این حادثه نیز که ظهر 12 فروردین اتفاق افتاد سه زن و چهار کودک مصدوم شدند.
شامگاه شنبه نیز برخورد دو خودروی پراید در نزدیکی روستای قشقای در محور قره چمن- میانه آذربایجان شرقی 5 کشته و 2 مجروح بر جا گذاشت. مصدومان این حادثه با اقدام سریع امداد و هلال احمر به بیمارستان هشترود منتقل شدند.
مهرداد میناوند ستاره سابق تیم ملی فوتبال کشور، در مسیر بازگشت از تعطیلات سال نو از شهرهای شمال کشور ناگهان دچار حادثه و خودروی او نیز از مسیر اصلی منحرف و واژگون شد. خوشبختانه به وی آسیبی نرسیده است.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 744001

وب گردی

وب گردی