چرخ توربین‌های گازی با پره‌های داخلی می‌چرخد

یکی از شرکت‌های فناور کشورمان توانسته است پره‌های متحرک توربین‌های گازی را با توانمندی متخصصان داخلی تولید کند و به مرحله تجاری سازی برساند.

به گزارش ایسکانیوز، حرکت دوار پره‌های بزرگ و توربین‌های بادی و گازی، نشانه‌ای از تامین نیروی برق به عنوان لازمه غیر قابل انکار زندگی شهری، نشان‌دهنده توسعه و توانمندی در بهرهمندی از ظرفیت‌های فناوری است.
به گفته محمد رضا قاسمی مدیرعامل شرکت مهندسی موادکاران دانش فنی قطعات داغ توربین خصوصا پره‌ها یکی از بخش‌های اساسی توربین‌هاست و در جایگاه قابل توجهی از صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی کشور قرار دارد.
این فعال فناور، با اشاره به تدوین دانش فنی و ساخت پره متحرک ردیف اول توربین گازی 25 مگاواتی شرکت‌های شناخته شده و مورد استفاده در صنایع، گفت: تا کنون تولید بیش از 70 مدل مختلف پره توربین انجام شده و برخی از محصولات خود را به کشورهای اروپای غربی صادر شده‌اند.
مدیرعامل این شرکت سازنده سازنده پره های توربین گفت: در کنار ساخت این پره‌ها تا 75 مگا وات مورد نیاز صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی هستند، قطعات محفظه احتراق توربین و نیز بازسازی قطعات داغ توربین آماده ارائه خدمات به صنایع است.
قاسمی، به کسب توانمندی احیای پره‌های توربین‌های گازی را بر اساس توانمندی داخلی اشاره کرد و گفت: این دانش پایه‌ای مهندسی پره توربین طی 5 سال گذشته برای حوزه تخمین عمر، جوان سازی و بازسازی پره هابکار گرفته شده است و توانمندی تولید سالیانه 15000 پره و باز سازی 60000 پره قطعات داغ را دارد.
وی همچنین اشتغال بیش از یکصد نفر را از ظرفیت‌های ایجاد شده با فعالیت این شرکت فناور داخلی عنوان کرد و گفت: نیروی انسانی متخصص به عنوان اصلی‌ترین ظرفیت‌های این شرکت زیرمجموعه مپنا، در اولویت اصلی قرار داشته است و اکنون تنوعی از متخصصان رشته‌های فنی و مهندس در کنار تکنسیین‌های فنی کار ساخت، تعمیر و احیای پره‌های توربین را انجام می‌دهند.
این فعال فناور، رشد اقتصادی را مستلزم توجه به توانمندی در حوزه تولیدات حساس و راهبردی را ضرورتی اساسی دانست و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت در مسیر نوآوری را چراغ راه خود قرار داده‌اند و بسیاری از این شرکت‌ها، در مرزهایی فعالیت می‌کند که لبه مرز فناوری است، اما مهم‌ترین اتفاقی که می‌تواند تلاش این شرکت‌ها را به سرمنزل مقصود برساند، توجه از سوی نهادها و سازمان‌ها به جایگاه این شرکت‌ها و نقشی است که می‌توانند در عرصه اقتصادی کشور ایفا کنند.
دریافت و منتشرکننده: آخوندی

200

کد خبر: 744088

وب گردی

وب گردی