عمر البشیر دادگاه کیفری بین‌المللی را سیاسی خواند

رئیس‌جمهوری سودان با توصیف دادگاه کیفری بین‌المللی به "استعمارگری سیاسی" بر ضرورت ایجاد دادگاه عدالت آفریقایی به منظور تحقق عدالت مبتنی بر شواهد تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان در نخستین کنفرانس روسای دستگاه‌های قضایی و دادگاه‌های عالی کشورهای آفریقایی تاکید کرد که حقیقت برای همه ثابت شده که این ابزار استعماری ظالمانه‌ای است که می‌طلبد اتحادیه آفریقا تصمیم به عقب نشینی گروهی از آن بگیرد.

او در سخنرانی‌اش گفته است که این کنفرانس به منزله بیداری از موضع آفریقایی مبنی بر عدالت و پایداری در رویارویی با این توطئه‌هاست و پیام آور این است که قاره آفریقا قادر است تصویر هدفمندسازی شده‌ای که رسانه‌های استعمارگر آن را ترسیم کرده‌اند، تغییر دهد.

طبق گفته عمر البشیر، مبارزه با قاچاق پول و انسان، جرائم پولشویی، پرونده‌های حقوق بشر، کنار گذاشتن خشونت، گام برداشتن در مسیر دموکراسی و قدرت مسالمت‌آمیز این‌ها چیزی است که سودان آن را انجام می‌دهد.

نخستین کنفرانس روسای دستگاه‌های قضایی و دادگاه‌های عالی کشورهای آفریقایی با مشارکت ۳۴ کشور آفریقایی آغاز شده است و به بررسی ۱۰۲ پرونده برای تقویت صلح، امنیت و ثبات در قاره آفریقا می‌پردازد و سه روز ادامه دارد.

سال ۲۰۰۹ میلادی دادگاه کیفری بین‌المللی، رئیس‌جمهور سودان را به ارتکاب جرائم جنگی و انسانی در اقیلم دارفور و همچنین به کشتار دسته جمعی متهم کرد.

این در حالی است که عمر البشیر این دادگاه به رسمیت نشناخته و آن را ابزاری استعماری علیه سودان و کشورهای آفریقایی می‌داند.

منبع: ایسنا

300/306

کد خبر: 744100

وب گردی

وب گردی