فالون: پس از برگزیت نیز انگلیس همچنان مسئول حفاظت از جبل‌الطارق خواهد بود

وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد کشورش پس از خروج از اتحادیۀ اروپا نیز همچنان مسئولیت حافظت از تنگۀ جبل‌الطارق را بر عهده خواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پرس تی وی، مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس، می‌گوید کشورش در دوران پس از خروج از اتحادیۀ اروپا (برگزیت) نیز مسئولیت محافظت از تنگۀ جبل‌الطارق را در اختیار خواهد داشت.

فالون یکشنبه (13 فروردین) در مصاحبه با شبکۀ بی‌بی‌سی گفت: «ما همچنان مسئولیت محافظت از جبل‌الطارق را به عهده خواهیم داشت.»

اظهارات فالون پس‌ از آن مطرح شد که لفاظی‌های مقام‌های انگلیسی و اسپانیایی بر سر تنگۀ جبل‌الطارق در رأس جنوبی اسپانیا بالا گرفت.

فرمانده ارتش انگلیس دراین‌باره گفت: «جبل‌الطارق از همه نظر حفاظت خواهد شد؛ چراکه حق حاکمیت جبل‌الطارق را نمی‌توان بدون موافقت ساکنان آن تغییر داد و آن‌ها بسیار واضح گفته‌اند که نمی‌خواهند تحت حکومت اسپانیا زندگی کنند ...»

99 درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی جبل‌الطارق در سال 2002 میلادی با تقسیم حق حاکمیت این منطقه با اسپانیا مخالفت کردند.

جبل‌الطارق با حدود 30 هزار نفر جمعیت در ورودی دریای مدیترانه و در رأس جنوبی شبه‌جزیرۀ ایبری قرار دارد. مساحت این منطقه 6.7 کیلومترمربع است.

جبل‌الطارق سال 1713 میلادی به‌عنوان بخشی از قرارداد اوترخت به انگلیس واگذار شد. با این‌ وجود اسپانیا در چند دهۀ اخیر اعلام کرده خواهان بازپس‌گیری این منطقه است.

تصمیم مادرید در پی رأی مردم انگلیس به جدایی این کشور از اتحادیۀ اروپا تقویت شده است.

به نظر می‌رسد اسپانیا از عضویت اسکاتلند در اتحادیۀ اروپا پس از برکسیت نیز حمایت می‌کند.

300/306

کد خبر: 744103

وب گردی

وب گردی