دیدار و گفت و گو با فریده فرجام 

   کتابفروشی آینده در آغاز سال جدید، صبح پنجشنبه هفدهم فروردین ۱۳۹۶، میزبان فریده فرجام است. 

به گزارش ایسکانیوز براساس خبر رسیده، فریده فرجام که کارگردان سینما و تئاتر، فیلمنامه‎نویس، نمایشنامه‌نویس، داستان‌نویس، شاعر و نویسنده ادبیات کودکان است، در ۲۲ دی ماه ۱۳۱۳، در تهران به دنیا آمده است. او که در خانواده‎ای فرهنگ دوست و هنرپرور رشد کرد، از همان اوان نوجوانی به کلاس‎های نقاشی، زبان فرانسه و انگلیسی فرستاده شد و از همان سال‎های دبستان با آثار کلاسیک زبان فارسی آشنایی پیدا کرد.
سال‎های دبیرستان را در پاریس و تهران گذراند و از دانشگاه تهران لیسانس ادبیات فرانسه گرفت و در هفده سالگی شعرها و داستان‌هایش در مجلات فردوسی، خوشه و بامشاد چاپ شدند.
در دانشگاه تهران، از شاگردان پروفسور «کویین بی» استاد هنرهای دراماتیک دانشگاه ییل بود و در کلاس نمایشنامه‌نویسی، اثرش در زمره چهار نمایشنامه ممتاز برگزیده و اجرا شد.
سپس در ۱۳۴۵ سه نمایشنامه‎ی «تاجماه»،«عروس» و «هوای مقوایی» وی در ده هزار نسخه توسط «سازمان کتاب‌های جیبی» منتشر شد. در همان سال، نمایشنامه تازه‌ای از فریده فرجام به نام «خانه بی‌بزرگ‌تر» در «تئاتر سنگلج» به روی صحنه رفت. نمایشنامه«عروس» هم در تلویزیون اجرا شد. این هر دو اجرا که در تاریخ ادبیات نمایشی و تئاتر ایران، بی‌سابقه بودند، فریده فرجام را به یکی از اولین زنان نمایشنامه‌نویس ایران بدل کردند.
فریده فرجام، افزون بر نمایشنامه‎نویسی، در فیلمنامه‎نویسی و کارگردانی سینما نیز فعالیت مستمر داشته است که از آن جمله می‎توان به فیلم‎های «دست‎های مبارکشان» و«کودکان در گذشته و حال» اشاره کرد.
فریده فرجام در این دیدار از تجربه‎هایش در عرصه‎های گوناگون نمایشنامه‎نویسی، فیلمنامه‎نویسی و کارگردانی و دیگر دلبستگی‎ها و فعالیت‎های هنری ـ فرهنگی‎اش سخن خواهد گفت.
پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶، ساعت ۹ تا ۱۱/۳۰ صبح خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره ۱۲

دریافت و منتشرکننده:سلیمی

500

کد خبر: 744180

وب گردی

وب گردی