نگاهی به دیدار های بین المللی وزیر علوم در سال 95

سال 95 در عرصه آموزش عالی با فراز و نشیب های زیادی رو به رو بود و از این میان مروری بر دیدارها و دستاوردهای دیدار های بین المللی وزیر علوم خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز،وزارت علوم در سالی که گذشت درکنار فعالیت های داخلی، همکاری های گسترده بین المللی نیز داشت. ماحصل این دیدارها افزایش ارتباطات ایران در حوزه آموزش عالی با کشورهای مختلف جهان بود. بی شک تعداد زیاد تفاهم نامه های همکاری دانشگاه های ایران با دانشگاه های بین المللی نتیجه این رویکرد و چراغ راهی بوده است که وزارت علوم پیش روی جامعه علمی و آموزشی کشور قرار داده است.

با نگاه به برخی سفرها و دیدار های وزیر علوم در عرصه جهانی دستاوردها و اندوخته های این اقدامات را بر می شماریم.

سفر دو روزه وزیر علوم به کره جنوبی

دکترمحمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان طی سفر دو روزه ای به کشور کره جنوبی با مقامات عالی رتبه فرهنگی و دانشگاهی این کشور دیدارهایی داشت.

این سفر که به دعوت لی جون سیک، وزیر آموزش کره جنوبی صورت گرفت، شامل دستاوردهای گوناگونی در زمینه های مختلف آموزشی و پژوهشی برای همکاری میان نهادهای علمی و آموزشی دو کشور و جهش مناسبات در حوزه های مختلف دانشگاهی بود.

طی این سفر زمینه های لازم برای گسترش همکاری با مراکز علمی کره جنوبی به ویژه در زمینه گسترش همکاری در حوزه های تولید دانش و فناوری، تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره های آموزشی مشترک، همکاری های همایشی و کارگاه های آموزشی، انجام تحقیقات مشترک و فعالیت شرکت های دانش بنیان دو کشور در پارک های علم و فناوری فراهم شد که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان از تحقق و اجرایی شدن آن با همتای کره ای اش خبر داد.

همچنین مقدمات لازم جهت همکاری در زمینه تبادل استاد، اعطای متقابل بورس تحصیلی و برگزاری دوره‌های آموزشی بر مبنای یادداشت تفاهم امضا شده در جریان سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران با طرف کره ای از هر حیث فراهم شد.

در مباحثات مطرح شده مقرر شد کرسی زبان فارسی در کره جنوبی که هم اکنون دایر است، توسعه بیشتری یابد و بر اساس خواسته طرف مقابل دوره آموزش زبان کره ای نیز در یکی از دانشگاههای ایران برقرار شود.

در یکی از این دیدارها، برگزاری برنامه آموزشی مشترک تحت عنوان «مهندسی فرهنگی» میان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه «کی.اس.دی» کره جنوبی نهایی شد و این دو مرکز علمی از همین امسال نسبت به جذب دانشجو مبادرت خواهند کرد.

ضمن این سفر ، دانشگاه اصفهان و دانشگاه سئول به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کره جنوبی ، ضمن امضای یادداشت تفاهم همکاری، پیمان خواهر خواندگی منعقد کردند.

حضور هیات 10 نفره جمهوری اسلامی ایران در بلاروس

در این سفر در باره افق همکاری های آینده در حوزه های آموزشی بویژه دانشگاهی، فناوری های پیشرفته و همچنین ارتقای سطح روابط علمی دو کشور برای تدوین دستور کار هفتمین نشست این کمیسیون که سال 1397 در تهران برگزار خواهد شد، رایزنی شد.

مذاکراتی با ژوراوکوف وزیر آموزش، ژارکو وزیر بهداشت،گوساکوف رییس آکادمی ملی علوم و شومیلین رییس کمیته دولتی علمی و فناوری که از عضای کابینه دولت بلاروس است نیز صورت گرفت.

حسین سالارآملی قائم مقام امور بین الملل وزارت علوم، حمید اکبری قائم مقام معاونت آموزش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سیدعلی اکرمی فر رییس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی نکومنش رییس پژوهشگاه پلیمر و مهندسی پتروشیمی و علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از ایران در این سفر وزیر علوم را همراهی کردند و دیدار های مختلفی با مقامات بلاروس داشتند که به همکاری های وسیع این دو کشور در حوزه های مختلف انجامید.

دیدار وزیر علوم با همتای ایتالیایی خود

در این سفر دکتر فرهادی با خانم استفانیا جانینی، وزیر آموزش و پرورش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا در محل این وزارتخانه در رم دیدار و گفت و گو کرد.

همچنین وزیر علوم کشورمان در سفر سه روزه خود به ایتالیا، از دانشگاه 'لاسایپئنتسا ' در شهر رم و دانشگاه 'بولونیا' و دانشگاه شرق شناسی 'ونیز' در شمال این کشور، بازدید و با روسای این دانشگاه ها دیدار وگفت و گو کرد.
در این سفر دکتر فرهادی به عنوان نخستین ایرانی موفق به اخذ دکترای افتخاری در آکادمی تلوم بولونا گردید و دریچه ای برای همکاری های این دو کشور در عرصه آموزش و پژوهش شکل گرفت.

دبیر دولت فرانسه در آموزش عالی و تحقیقات به ایران آمد

آقای تیری ماندون به دعوت دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ایران آمد. در این فرصت، حدود پانزده قرارداد و کنوانسیون بین موسسات ایرانی و فرانسوی امضا شد. در چهارچوب قراردادهای امضا شده، یک مدرک دانشگاهی مشترک و یک دکترای مشترک بین مدرسه پلی تکنیک فرانسه و دانشگاه امیر کبیر ایران ایجاد شد. مدرسه ملی پل و راه نیز همکاری خود را با دانشگاه تهران دوباره آغاز کرد. مدرسه ملی عالی هنرها و حرفه های فرانسه نیز، به جز قراردادش با دانشگاه امیر کبیر، اقدام به ایجاد کارشناسی ارشد مشترک مهندسی صنایع با دانشگاه شریف و همچنین کارشناسی ارشد مشترک مهندسی مکانیک با دانشگاه علم و صنعت نمود. قراردادهایی دیگر نیز بین دانشگاه های فرانسوی استراسبورگ، گرونوبل آلپ، پلی تک نانت و بخصوص مدرسه مهندسی برست (ENIB) و دانشگاه های ایرانی گیلان، بیرجند، الزهرا و علم و صنعت به امضا رسید.
همچنین رئیس اونیورسیانس و انستیتو ملی تحقیقات انفورماتیک و اتمیک فرانسه نیز به همراه آقای ماندون به ایران آمده بودند. تماس های خوبی نیز در این فرصت بین این موسسات و مسئولان پارک پردیس و موزه ملی علوم تهران برقرار شد.

دیدار وزیر علوم با سفیر آلمان​

در این دیدار مراحل عملیاتی شدن تفاهم نامه ای که با معاون وزیر علوم آلمان به امضا رسیده بود، بررسی شد و هیئتی چهار نفره از ایران برای عملیاتی کردن مفاد این تفاهم نامه و همچنین ایجاد ارتباط بیشتر با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی آلمان تعیین شد.

همچنین برنامه هایی برای پروژه های تحقیقاتی مشترک با کیفیت برتر با مراکز آموزش عالی و پژوهشی آلمان در نظر گرفته شد و برگزاری دوره های مشترک و همچنین تاسیس دانشگاه های مشترک ایران و آلمان در دستور کار قرار گرفت.

در این دیدارمایکل کلوربرشتولد سفیر آلمان در ایران نیز با تشکر از دکتر فرهادی ، اولویت های ایران در گسترش همکاری های علمی و فناوری بین دو کشور ، مطابق با اولویت های آلمان برشمرد و توافق برجام را فرصت خوبی دانست تا روابط علمی بین دو کشور گسترش یابد و گفت: در این خصوص مطمئن باشید کشور آلمان پشتیبان اجرای مفاد توافق نامه برجام است و ما تمام تلاش خود را به کار می بریم تا دیگر کشورهای امضا کننده برجام نیز از این فرصت به دست آمده استفاده کنند.

خبرنگار: پارسا فرخوی / انتشار دهنده: محمد جواد آخوندی

201/200

کد خبر: 744219

وب گردی

وب گردی