آیت الله مکارم شیرازی: سوزاندن ریشه فکری، مذاکره و برخورد 3 راه مقابله با تروریسم است

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید برای حل مشکل تروریسم ، سه راه سوزاندن ریشه های فکری تروریست ها، مذاکرات سیاسی و برخورد با آنان را پیشنهاد داد.

به گزارش ایسکانیوز، وی روز دوشنبه دردیدار معاون نخست وزیر، معاون رئیس مجلس و سفیر مجارستان در ایران افزود: ما خاطره بسیار خوبی از کشور مجارستان داریم و هیچ نقطه تاریکی در سوابق ما با یکدیگر وجود ندارد.

ایشان ابراز داشت: دنیای امروز بر اثر روابط موجود به صورت یک خانه درآمده و اگر ساکنان آن با صمیمیت و دوستی با هم متحد شوند، این خانه آباد خواهد شد؛ اما با ایجاد اختلاف، به ویرانی خواهیم رسید.
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه دو جمله از رئیس مجلس مجارستان در دیدار سال گذشته به خاطر دارم، خاطرنشان کرد: جمله اول آن بود که «تروریسم مشکل لاینحلی برای اروپا شده است»؛ اما ما می گوییم مشکل لاینحل وجود ندارد و در این مسیر، سه راه حل «سوزاندن ریشه های فکری تروریست ها»، «مذاکرات سیاسی» و «برخورد با آنان» وجود دارد که باید انجام گردد؛ چراکه اگر این سه مرحله، دست به دست دهد، مشکل تروریست مسلما حل خواهد شد.
وی گفت: ما دو کنگره خطر تکفیری و تروریست ها را در سال های گذشته در قم برگزار کردیم که 80 شخصیت از کشورهای گوناگون به ایران دعوت و کنگره ای عظیم برپا شد که اجماع همه شرکت کنندگان آن بوده که تروریست جایی در اسلام ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: بنده از اظهار نظر آمریکایی ها متأسفم که خود را درمقابل تروریست معرفی می کنند؛ اما در رادیوی خود داعش را دولت اسلامی می خوانند،داعش، نه دولت است؛ نه اسلامی و تمام علمای اسلام متفق القولند که این گروه ها از اسلام بیگانه می باشند.
وی گفت: متأسفانه گاهی مسائل سیاسی سبب می شود که این گروه را به اسلام مرتبط کنند؛درحالی که اسلام دین رحمت، محبت و همزیستی با تمام ادیان است؛ بنابراین نباید از حل مسئله تروریست مأیوس بود و اگر برخی از دولت ها با آنان همکاری نمی کردند، ریشه کن شده بودند.
وی افزود: خطر تروریست و داعش برای کل عالم است؛ نه جهان اسلام و همه باید دست به دست هم داده و صادقانه وارد شده تا ریشه کن شود.
این مرجع تقلید با اشاره به جمله دوم رئیس مجلس مجارستان در دیدار سال گذشته، «نباید تروریست را به خوب و بد تقسیم کنیم و تروریست همه جا بد است و برای همه خطرناک است و امنیت را از دنیا می گیرد» افزود: متأسفانه مسائل سیاسی سبب شده که اسلام ستیزی در رسانه های خارجی انجام و بگویند که ایران طرفدار تروریسم است؛ درحالی که کشور ما در خط اول مبارزه با این گروه می باشد.
این مفسر قرآن کریم اظهارداشت: کنگره هایی که با موضوع مبارزه فکری با تروریست داشته ایم، در دنیا سابقه نداشته و کتاب های زیادی از مقالات ارسالی جمع آوری شده که موجود است.
وی ابراز داشت: ما درکشورهای دیگر همچون آلمان نیز کنگره هایی برای نفی تروریست برگزار کرده و حاضریم در مجارستان نیز داشته باشیم. مبارزه با ترویست، مسئله ای انسانی و واقعی است و همه در برابر آن مسئولند و باید کاری کنیم که نسل آینده ما این گرفتاری ها را نداشته باشند.
وی در پایان تصریح کرد: ما امیدواریم حامل این پیام از سفر خود از ایران به اروپا باشید که آنچه که امروز در ایران مشاهده می کنید با آنچه در رسانه ها از این کشور بیان می شود، متفاوت است و اگر این مسئله به درستی ابلاغ شود، بهتر می توان کار کرد.

*معاون نخست وزیر مجارستان نیز در پاسخ به سؤال آیت الله مکارم شیرازی که آیا آنچه که در ایران مشاهده کردید با آنچه که در رسانه ها به نمایش می گذارند، یکسان است؟، بیان داشت: ما به 'سی ان ان' اعتقاد نداشته و به چشم خود اعتماد داریم.
ژولت شمین اظهار داشت: مایه افتخار ماست که جنابعالی هیأت مجاری را پذیرفتید و زمانی که نخست وزیر مجارستان نیز در تهران حضور داشتند، حضرت آیت الله خامنه ای هم ایشان را پذیرفتند.
وی ابراز داشت: مجارستان روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته و روابط ما روز به روز بهتر و بهتر خواهد شد و تا به امروز قراردادهای بسیاری به امضاء رسیده و در این سفر نیز قرارداد هسته ای به امضاء خواهد رسید.
معاون نخست وزیر مجارستان افزود: یک هزار و 500 دانشجوی ایرانی درمجارستان درحال تحصیل بوده و دولت ما مسیحی است و قانون اساسی ما نیز با نام خداوند آغاز شده و آماده گفت و گو بین الادیانی به خصوص با ملت هایی که کتاب دینی دارند، می باشیم.
ژولت شمین تصریح کرد: ما می دانیم که جنابعالی نقش زیادی در ترویج دین و گفت و گو میان ادیان داشته و کشور ما در هیچ زمانی داعش را دولت و اسلامی نمی داند؛ تروریست، دین و نژاد نداشته و فقط شیطان است؛ چراکه دین و تروریست نمی تواند در یک قالب قرار بگیرد.
وی با بیان این مطلب که نظر رهبران دینی درباره داعش و تروریست ها از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: مجارستان کنفرانس های بین المللی زیادی درباره ادیان برگزار کرده و از شما نیز دعوت به عمل می آوریم.
معاون نخست وزیر مجارستان ابراز داشت:کشور ما تلاش می کند مردمی که درفقر و مشکل در سوریه و عراق زندگی می کنند، زندگی بهتری داشته باشند و مجارستان احترام و ارزش زیادی برای تلاش ایران برای پذیرش مهاجران افغان و کشورهای دیگر قائل است.
ژولت شمین خاطرنشان ساخت: امروز جهان غرب در حال از دست دادن ارزش های دینی و طبیعی خود است و دراتحادیه مشترک اروپا هم به ما حمله می کنند؛ چرا که معتقدیم ازدواج باید میان مرد و زن صورت گیرد و اصرار داریم که خداوند از دین و جامعه خارج نشود و ادیان، ارزش های معنوی خود را در جهان مادی نشان دهند.
وی تصریح کرد: فعالیت های دینی شما برای ما محترم است؛ چراکه برای ارزش های معنوی تلاش می کنید؛ ما معتقدیم که سنت های دینی، قدیمی نیست که در موزه نگاه داریم؛ بلکه مردم باید در زندگی روزمره از آن استفاده نمایند.
نایب رئیس مجلس ملی مجارستان نیز دردیدار گفت: دولت مجارستان سالانه یکصد بورسیه به دانشجویان ایرانی اهدا کرده که سرمایه گذاری بسیار خوبی است؛ چراکه دانش آموختگان، سفرای فرهنگی کشور ما به حساب خواهند آمد.
'یانوش لاتورسای' دردیدار با آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: روابط میان دو پارلمان دولت و مجلس در مجارستان بسیار مساعد بوده و اجرای عدالت الهی در امور پارلمانی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی گفت: ما دانش آموخته های زیادی در این دیدار دریافت کردیم.
'یانوش کواچ'، سفیر مجارستان در تهران نیز دراین دیدار گفت: در گام جدید همکاری های میان دو کشور، دیدار نخست وزیر مجارستان با رهبر ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.
وی خاطرنشان کرد: ما هر روزه در فعالیت های خود شاهد آن هستیم که روابط سیاسی و اقتصادی با چراغ سبز و افزایش همکاری مواجه بوده و مجارستان آمادگی بالایی برای افزایش فعالیت های سیاسی، اقتصادی، آموزشی، علمی و ... دارد.
وی گفت: اهمیت سفر این هیأت آن است که معاون نخست وزیر، رئیس حزب دموکرات مسیحی نیز در این کشور بوده و مایلیم روابط معنوی ما با ایران گسترش پیدا کند.

خبرنگار: راضیه فراهانی/ تاییدکننده: سرک

کد خبر: 744260

وب گردی

وب گردی