تصویب سرفصل‌های رشته سیاست‌گذاری عمومی/ تاسیس دکتری مطالعات سیاسی جهان اسلام

جلسه یکصد و سی‌وسوم شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، این جلسه بررسی سرفصل‌ها و برنامه درسی رشته سیاست‌گذاری عمومی در مقطع کارشناسی ارشد ادامه یافت و با رأی مثبت اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، سرفصل‌ها و برنامه درسی این رشته‌مقطع به تصویب رسید.

دستور بعدی جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی، بررسی سرفصل‌ها و برنامه درسی رشته مطالعات سیاسی جهان اسلام در مقطع دکترا بود، که از سوی کارگروه علوم سیاسی شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی تدوین شده بود.

در این گزارش به نقش رویکرد تمدنی در ایجاد اتحاد بین مسلمانان اشاره و بر لزوم توجه به این مبحث برای مقابله با تهدیدات پیش‌روی جهان اسلام و بررسی ابعاد مختلف مشکلات و مسائل این بخش مهم از جهان اسلام به عنوان برخی دیگر از الزامات راه‌اندازی این رشته درسی تاکید شد.

دکتر حداد عادل هم در این جلسه گفت: «شکل‌گیری مراکز علمی متعدد که بررسی مسائل جهان اسلام را به‌طور جدی در دستور کار خود قرار دهند، الزامی است.»

او افزود: «مراکز علمی جمهوری اسلامی که به برکت انقلاب اسلامی هم‌اکنون مرکز توجه همه مسلمانان در سراسر جهان است، باید موضوع تمدن نوین اسلامی را که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، به‌صورت علمی مدنظر قرار دهند.»

پس از سخنان حداد عادل، اعضای شورای تحول و ارتقا علوم انسانی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن شامل ارتباط این رشته با رشته جامعه‌شناسی سیاسی، دقت در گزینش دانشجو در این رشته تحصیلی و در نظر گرفتن تنوع‌های قومی و ملیتی در جهان اسلام بود.

پس از اظهارنظر اعضای شورای تحول و ارتقا علوم انسانی و با رأی مثبت اعضا، تاسیس این رشته به تصویب رسید.

پس از تصویب کلیات این رشته درسی، بررسی برنامه درسی رشته مطالعات سیاسی جهان اسلام در دستور کار شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی قرار گرفت و پس از بحث و تبادل‌نظر اعضا ادامه موضوع به جلسه آینده موکول شد.

همچنین با پیشنهاد دبیر کارگروه زبان‌های خارجی، دکتر محمدرضا عطایی و محمود‌رضا گش‌مردی با رأی مثبت اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی به عضویت این کارگروه انتخاب شدند.

در پایان جلسه و با توجه به برخی مباحث مطرح ‌شده پیرامون رشته مشاوره روانشناسی در سطح رسانه‌های کشور، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی گفت: «موضوع مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی رشته روانشناسی است نه مشاوره.»

او افزود: «در بررسی این موضوع شورای تحول و ارتقا علوم انسانی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون هرگونه تأثیرپذیری از مباحث رسانه‌ای، کار کارشناسی خود را انجام داده و انجام خواهد داد.»

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 744299

وب گردی

وب گردی