تصویب برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی در سه ماهه اول 96/تجدیدنظر در نحوه توزیع بودجه

رئیس جهاد دانشگاهی کشور از تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی در سه ماهه نخست سال 96 خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حمیدرضا طیبی در دیدار نوروزی با اعضای جهاد دانشگاهی، ضمن تبریک آغاز سال نو گفت: ان‌شاءالله سال 96 براساس نامگذاری مقام معظم رهبری سالی باشد که نگاهی درست به مقوله پیشرفت کشور و الزامات آن به دور از جنجال‌های سیاسی بخصوص مسائل انتخاباتی داشته باشیم و نتیجه مطلوبی بگیریم.

وی افزود: براساس تصمیم درستی که در سال 59 در زمینه تاسیس جهاد دانشگاهی گرفته شد، در حال حاضر در ادامه آن روند رو به رشد، جهاد دانشگاهی در مسیر درستی برای توسعه و پیشرفت کشور قرار گرفته و زمینه‌های اساسی پیشرفت در کشور را دنبال می‌کند و توسعه فرهنگی، آموزشی، علمی و فناوری و تجاری‌سازی، اشتغال، کارآفرینی مباحثی است که در 20 سال اخیر از طرف رهبر معظم انقلاب و مسئولین جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفته و جهاد دانشگاهی نیز الگوسازی‌های خوبی را در این زمینه انجام داده است.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: ما تلاش داریم این الگوسازی‌ها را در سطح کشور گسترش دهیم و البته کارهای شاخصی را در این زمینه انجام داده‌ایم.

طیبی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر به دنبال این هستیم که از طریق پیاده‌سازی سند نقشه جامع علمی کشور از طرف نظام نیز به ما ماموریت‌های شاخص و ارزنده‌ای واگذار شود و در زمینه اجرایی شدن سند نقشه جامع علمی با همکاری مجلس ما سه ماده را در برنامه ششم کشور گنجاندیم که ماده اول در رابطه با پیاده‌سازی خود نقشه است.

وی ادامه داد: بعد از چند ماه مذاکره به این نتیجه رسیدیم که بهترین نهادی که می‌تواند این ماموریت‌ها را همراه با تمدید منابع مالی به ما واگذار کند سازمان برنامه و بودجه است و در آنجا بندی گنجانده شد که سازمان مجری باشد و به کمک رئیس مجلس شورای اسلامی بحث تامین امکانات مالی نیز در آن گنجانده شد و در ارتباط با اجرایی شدن بند ماموریت خود سند دو ماده نیز در برنامه ششم در زمینه انتقال تکنولوژی و حمل‌ونقل ریلی و زمینه آب‌شیرین‌کن‌ها گنجانده شد.

وی در رابطه با علل ضرورت گنجانده شدن حمل‌ونقل ریلی و آب‌شیرین‌کن‌ها گفت: زمانی می‌توان این بندها را در برنامه گنجاند که موضوع بند از نیازهای اصلی کشور باشد و در برنامه‌های دولت نیز قرار گرفته باشد که در این زمینه دولت به صراحت اعلام کرده حمل‌ونقل ریلی و آب به عنوان یکی از مشکلات ملی مطرح است.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در هر دو زمینه حمل‌ونقل ریلی و آب‌شیرین‌کن‌ها پتانسیل بالفعل و بالقوه دارد، گفت: جهاد در حوزه تولید فناوری و انتقال فناوری صاحب‌سخن است و می‌تواند فعالیت‌های خوبی انجام دهد.

طیبی تصریح کرد: درخصوص سند نقشه جهاد در مورد تمامی بندها نقشه‌های راه تهیه شده و برای شورای انقلاب فرهنگی ارسال و دو سازمان که از طریق پیاده‌سازی آن سند باید ایجاد شوند اساسنامه پیشنهادی برایشان تهیه و برای شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است و همزمان از تمام کانال‌های مرتبط به دنبال پیاده‌سازی این سند هستیم که یکی از آن سازمان‌ها حتما سازمان همکاری‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است. امیدواریم جهاد بتواند این سازمان را در سال 96 راه‌اندازی کند و رایزنی‌های لازم در این زمینه انجام شود.

طیبی در ادامه اظهار کرد: در سه ماهه اول سال، برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی تدوین و تصویب می‌شود و با اجرای این برنامه امیدواریم همه واحدهای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور حداقل دو تا سه فعالیت شاخص داشته باشند و به دنبال تامین منابع مالی در این رابطه هستیم که خوشبختانه با همت مجلس شورای اسلامی انجام شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: بودجه جهاد در سال 96 افزایش مناسبی داشته است البته راضی نیستیم چرا که متناسب با برنامه‌ریزی‌ها و نیازهای ما نیست ولی نسبت به سال‌های گذشته در بودجه هزینه‌ای 23 درصد و عمرانی 17 درصد و سرجمع 22.3 درصد افزایش بودجه داشته‌ایم.

وی ادامه داد: از فعالیت‌های خوبی که امسال باید انجام شود، این است که بودجه علی‌السویه تقسیم نشود و کسانی که فعالیت بهتری می‌کنند بودجه بهتری نیز دریافت کنند.

طیبی با بیان اینکه در سال‌ گذشته در حوزه فرهنگی با توجه به بودجه محدودی که وجود داشت، فعالیت‌های ارزنده‌ای انجام شد، گفت: در حوزه رسانه‌ رسانه‌های جهاد دانشگاهی در سال 95 فعال و موفق بوده‌اند و خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری ایکنا و سینا پرس موفق عمل کرده‌اند.

برگزاری مسابقات قرآنی جهاد دانشگاهی در خارج از کشور در سال 96

وی ادامه داد: در حوزه فعالیت‌های دانشجویی نیز مناظره‌های دانشجویی را داشته‌ایم که هر سال با کیفیت خوبی انجام می‌شود و از دیگر فعالیت‌های فرهنگی مسابقات قرآنی است که در این زمینه تلاش‌هایی شده است تا مسابقات بین‌المللی امسال در خارج از کشور برگزار شود و هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شده و در شرف نهایی شدن است.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به اینکه در حوزه آموزش نیز فعالیت‌های خوبی در جهاد دانشگاهی انجام شده گفت: به تعهدات قراردادی در حوزه آموزش در سال 95 به خوبی عمل شده است و حوزه آموزش کمک بسیار خوبی را به سایر حوزه‌ها در جهاد کرده است و کیفیت آموزش و محیط خوب فرهنگی دو ویژگی مثبت حوزه آموزشی جهاد دانشگاهی هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه پژوهشی با وجود ناملایمات در حوزه منابع خصوصی نهاد از طرف کارفرمایان جهاد دانشگاهی تقریبا به همه تعهدات قراردادی عمل کرده است و ماموریت‌ها به خوبی انجام شده و حتی به قیمت گرفتن وام از بانک‌ها خوشنامی آنها حفظ شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: اتفاق مبارکی که در این دوره افتاده است، طرح‌هایی بود که معاونت پژوهشی سازمان برنامه و بودجه انجام دادند و تحول اساسی در پروژه‌های حوزه علوم انسانی در جهاد دانشگاهی در حال اتفاق افتادن است که با اجرای آنها جهاد می‌تواند در این حوزه فعالیت‌های شاخص و ارزنده‌ای برای کشور داشته باشد.

طیبی اظهار کرد: در سال گذشته تلاش‌های زیادی در حوزه پژوهش و فناوری برای بازاریابی فناوری و عقد قرارداد در حوزه فناوری‌های جدید انجام شده و در حوزه پزشکی به دلیل اینکه خوشبختانه با مردم سر و کار دارد، دفتر مرکزی درگیر بازاریابی برای آن نیست اگرچه همیشه آمادگی لازم برای حمایت از آن را دارد.

ورود جهاد دانشگاهی به تولید بذرهای هیبریدی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی جلساتی زیادی با وزارت کشاورزی داشتیم و این جلسات حال نتیجه دادن است، گفت: جهاد در تولید بذرهای هیبریدی بتواند ورود جدی داشته باشد و حداقل دو تا سه واحد جهاد را درگیر بذرهای هیبریدی بکنیم چرا که این موضوعی است که برای کشور اهمیت استراتژیک دارد و در این زمینه می‌توانیم برای امنیت غذایی کشور فعالیت‌های خوبی انجام دهیم.

طیبی ادامه داد: در مورد اصلاح نژاد دام و طیور صحبت‌های خوبی شده است که پژوهشگاه ابن سینا و رویان در اصفهان بتوانند با همکاری سایر واحدها کارهای ارزنده‌ای انجام دهند.

وی افزود: در موضوع اصلاح باغات گردو نیز امیدواریم بتوانیم در سال جاری قراردادهای خوبی را با وزارت کشاورزی داشته باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور در ادامه تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با وزارت نفت و شرکت‌های تابعه همکاری‌های خوبی داشته است و امیدواریم در سال جاری بتوانیم نتایج خوبی را در زمینه حمل و نقل ریلی شهری داشته باشیم و قراردادهای خوبی را با قرارگاه‌های خاتم‌الانبیا، سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی و آستان قدس رضوی ایجاد کنیم. در این زمینه با آستان قدس رضوی حدود 15 زمینه کاری تعریف کرده‌ایم که امیدواریم منجر به قراردادهای خوبی شود.

وی افزود: امیدواریم واحدهای ما بتوانند از بحرانی که از سال‌های قبل به علت مشکلات مالی و اقتصادی حاکم بر کشور که با آن مواجه بودند، رهایی پیدا کنند و نقش ارزنده‌ای در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب ایفا نمایند.

طیبی اظهار داشت: در سال 96 تا حدودی تجدید نظر در روش توزیع بودجه خواهیم داشت و تمرکز بر پروژه‌های کوچک مقوله ای است که در شأن جهاد نیست و ما در ابتدا باید به فکر انجام کارهای بزرگ باشیم.

وی تاکید کرد: در حوزه پژوهش باید مرز فیزیکی را از پژهشکده و گروه‌های پژوهشی برداریم و بهتر است اجماعی ایجاد کنیم و تعداد محدودی پژوهشکده و گروه پژوهشی قوی و صاحب سخن ایجاد کنیم که بتوانند کارهای بزرگ را در کشور انجام دهند، چرا که داشتن 130 گروه پژوهشی به صورت موجود امر مثبتی نیست.

طیبی اظهار کرد: حل مشکلات مالی از جمله مسائل دیگری است که باید در سال جاری مورد توجه قرار گیرد و در زمینه منابع ریالی و منابع ارزی هر یک از همکاران بتوانند هر گونه کمکی انجام دهند از آن استقبال می‌شود.

تشدید راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در جهاد دانشگاهی در سال 96

وی ادامه داد: در حوزه تجاری سازی و اشتغال باید راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان را تشدید کنیم و فعالیت‌های به بلوغ رسیده ما باید از بدنه جهاد جدا شود و در نتیجه بدنه جهاد، بدنه چابک و فعالی شود و نظارت بر حسن عملکرد این شرکت‌ها بر اساس سهمی که داریم انجام شود.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: هلدینگی که سهام آن متعلق به همه اعضای جهاد دانشگاهی است باید فعال کنیم و این هلدینگ باید در همه شرکت‌ها سهام داشته باشد و اگرچه سهام حداقلی برای آن در نظر گرفته می‌شود، ولی موضوع این است که این شرکت‌های دانش‌بنیان که تشکیل می‌شوند، اکثر سهامداران آن از اعضای جهاد و واحدها هستند، بنابراین باید اعضای جهاد دانشگاهی از طریق هلدینگ در آن سهامدار باشند.

**طیبی ادامه داد: بنابراین هلدینگ باید نظارت و حضور خوبی در این شرکت ها داشته باشد و برای کمک به موفقیت آن شرکت ها و به تبع بهره مند شدن همه اعضای جهاد از سود آوری این شرکت‌ها و شرکت هایی که فعلا در جهاد داریم صد در صد سهام آن‌ها متعلق به جهاد است بر اساس اصل 44 موظف هستیم تعیین تکلیف کنیم و سهام آن‌ها را واگذار کنیم که این کار نیز انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: باید چند شرکت بزرگ تاسیس کنیم و کار بزرگ نیاز به ساختار خود دارد که در قالب شرکت های بزرگ این ساختار انجام می‌شود و به دلیل اینکه در حوزه فنی و مهندسی روی تجهیزات متمرکز شده ایم کسی که کارهای بزرگ می گیرد لزوما تجهیزات را از داخل تهیه نمی‌کند بنابراین اگر بتوانیم کارهای بزرگ انجام دهیم تامین تجهیزات آن از داخل آسان است. از کارهایی که سازمان باید در زمینه اشتغال انجام دهد کمک به تشکیل نسلی از پیمانکاران دانش بنیان است.

طیبی گفت:‌ در حوزه پشتیبانی به کمک معاونت آموزشی عملکرد موفقی در تامین اعضای کاربری داشته ایم و زیر ساخت‌های خوبی تهیه شده است و شرایطی که در آموزش به وجود آمده است خیلی از افراد ایراد می گیرند که با این فضایی که به وجود آمده چرا در حوزه آموزش سرمایه‌گذاری می‌کنیم اما باید گفت این فضاها هم با نگاه آموزش و پژوهش تهیه شده است و به دلیل اینکه تلاشمان توسعه فضاهای پژوهشی است می‌توان از این فضاها در راستای فعالیت‌های پژوهشی نیز استفاده کرد.

وی ادامه داد: امسال و سال‌های بعد حدود سه واحد جهاد دانشگاهی که دارای فضای کاربری مناسب نیستند صاحب این فضا می‌شوند که برنامه ریزی های آن انجام شده است.

طیبی افزود:‌در حوزه معاونت هماهنگی نیز تلاش ما تهیه برنامه ششم توسعه است که همزمان با برنامه ششم توسعه کشور خواهد بود و باتصویب هیأت امناء زمان آن پنج ساله شده است و امیدواریم با اجرای برنامه ششم همه واحدهای ما بتوانند در همه زمینه موفق باشند.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور اظهار کرد: نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی در جهاد دانشگاهی باید کاملا نهادینه شود و امیدواریم با تعیین معاونت جدید هماهنگی تغییر و تحولات مختصری در که باید صورت گیرد به سرعت انجام شود بطوری که که آسیبی به تهیه برنامه ششم نظام توسعه تا پایان خرداد ماه وارد نشود.

فعالیت‌های دانش بنیان توسط سیاسیون کشور به معنای واقعی درک نشده است

وی تصریح کرد: علی رغم همه صحبت‌هایی که در کشور در حوزه پیشرفت اداره دانش بنیان، اقتصاد دانش بنیان و تولید و اشتغال انجام می‌شود اهمیت و ضرورت توسعه فناوری به عنوان عامل اصلی توسعه اقتصادی دانش بنیان در بین سیاسیون کشور به معنای واقعی درک نشده است و فقط از آن صحبت می‌شود در حالیکه اهمیت و ضرورت رسیدن به فناوری را به عنوان عامل اصلی در اقتصاد دانش‌بنیان به طور واقعی درک نکرده ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور تاکید کرد : احساس می‌کنیم به دلیل اینکه اهمیت فعالیت‌های دانش بنیان لمس نشده است،‌ اراده ای جدی در خصوص این فعالیت ها وجود ندارد و تنها در مورد آن خوب صحبت می‌شود ولی به آن عمل نمی‌شود.

وی تاکید کرد:‌ با شرایط سیاسی که در کشور وجود دارد بعید است در کوتاه مدت توسعه سیاسی جدی در این مقوله اتفاق بیفتد که بر اساس آن وفاق ملی ایجاد شود و وفاق در مسائل کشور در برنامه ریزی‌ها پیشرفت ایجاد کند.

طیبی اظهار کرد: باید مدیریت کارآمدی در این شرایط در کشور وجود داشته باشد که بتواند موثر باشد و مدیران کاربلد که مومن ، انقلابی و دانش‌بنیان باشند و خودباوری خود را از فعالیت دانش‌بنیان که در عمل پیاده سازی کرده است به دست بیاورند باید در کشور وجود داشته باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت:‌ ما در سالهای اخیر سعی کردیم افراد را در داخل جهاد دانشگاهی حبس کنیم ولی در حال حاضر این ضرورت را احساس می کنیم که نیروهای ما باید بیرون بروند و در حوزه قانونگذاری و مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند چرا که اگر در این حوزه ها افراد ما حضور پیدا کنند می‌توانند نقش موثری ایفا نمایند و همچنین در حوزه اجرایی نیز اگر ورود کنند می‌توانند موثر باشند.

**وی ادامه داد: با توجه به این موضوع ما فکر کردیم کانون جهادگران می‌تواند این کار را انجام دهد و ما به عنوان کسانی که مسئول هستیم نمی توانیم به این حوزه ها ورود کنیم بنابراین توقعی که از کانون جهادگران داشتیم این بود که چنین ماموریت هایی را انجام دهد و ما نیاز داشتیم کانون بتواند جنبش و جریان اجتماعی از این افراد درست کند اما متاسفانه این مسئله بر آورده نشد بنابراین در سال جاری باید این تحول نیز انجام شود و اگر افرادی اعتقاد به این موضوع ندارند باید کنار بروند و دوستان دیگر جایگزین آن‌ها شوند.

طیبی افزود: جهادی ها در طول زمان نشان دادند که سیاسی عمل نمی کنند و استقلال جهاد را حفظ می‌کنند و بنابراین صحبت هایی که می‌شود به معنای سیاسی عمل کردن کانون جهادگران نیست.

وی ادامه داد: اقدام دیگری که در سال 96 باید اتفاق بیفتد موضوع آینده جهاد دانشگاهی است که بسیار مهم است که با توجه به شرایط کشور و تحولات دنیا برای جهاد دانشگاهی نیز یک آینده نگاری علمی انجام شود که مشخص شود جهاد در آینده چه کارهایی را باید انجام دهد که مقدمات این کار نیز فراهم شده است.

وی در ادامه این مراسم اظهار کرد: مسئولیت تشکیل جمعیت نخبگان و کمیته نخبگان جهاد و همکاران جهادی نیز در حال انجام است تا بتوانند برای جهاد آینده نگاری کنند.

وی در ادامه افزود:‌ جهاددانشگاهی علی رغم مسئولیت هایی که داشته بسیار خوشنام است و همه مسئولین از آن به نیکی یاد می‌کنند بنابراین باید از این فرصت استفاده شود تا در آینده بتوانیم پاسخگوی فرزندانمان که انقلاب را حاصل کار ما می دانند باشیم و کارهای ارزنده ای در کشور انجام دهیم.

جهاد دانشگاهی در انتخابات ریاست جمهوری وارد جریان های سیاسی نمی شود

طیبی در پایان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: جهاد دانشگاهی همواره در موضوع انتخابات خوب عمل کرده است و سعی می‌کند با رعایت اخلاق، استقلال و حفظ بی طرفی به حضور پرشور مردم در انتخابات کمک کند و در هیچ یک از جریان های سیاسی وارد نشود.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 744334

وب گردی

وب گردی