رشد سه برابری ذخایر خونی پایان سال نسبت به سال 94

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در بازدید از انتقال خون استان تهران در جریان دستاوردهای انتقال خون استان در سال 95 قرار گرفت و این مرکز را الگویی برای توسعه مراکز کشوری در راستای برنامه‌های سازمان دانست.

به گزارش ایسکانیوز، طباطبایی مدیرکل انتقال خون استان تهران پس از بازدید نوروزی پورفتح‌الله مدیرعامل سازمان در جلسه‌ای گزارش عملکرد سال 95 این اداره کل را ارائه کرد.

افزایش ده درصدی آمار اهدای خون و رشد دو درصدی اهدای خون مستمر و افزایش نسبی اهدای خون بانوان از جمله دستاوردهای این مرکز طی سال 95 بود.

طباطبایی ضمن تشکر از همت و سخت‌کوشی همکاران انتقال خون استان تهران که در دستیابی موفقیت‌ها و نتایج نقش اصلی را داشتند، گفت: عوامل مهمی که در افزایش این آمار نقش داشته است عبارتند از حجم بالای پیامک‌های اطلاع‌رسانی به اهداکنندگان توسط واحد جذب و نگهداری اهداکنندگان، فراخوان تلفنی اهداکنندگان مستمر توسط پرسنل مراکز اهدای خون و فعالیت‌ها و اطلاع‌رسانی‌های گسترده در قالب کمپین‌ها توسط روابط عمومی.

مدیرکل انتقال خون استان تهران همچنین با اشاره به رشد آمار اهدای خون بانوان گفت: این میزان هنوز به حد مطلوب نرسیده گرچه با توجه به افزایش آمار کلی اهداکنندگان نشانه پیشرفت در این زمینه است.

وی کارکنان انتقال خون استان تهران را از جهت همدلی وفاق و مسئولیت‌پذیری نمونه خواند و گفت: به خاطر رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، این اداره در سال 95 تحت فشار زیادی قرار داشت که کارکنان به خوبی از عهده انجام امور محوله برآمدند و نتیجه مورد انتظار حاصل شد.

طباطبایی اظهار کرد: سال جدید برنامه رشد ده درصدی در آمار اهدای خون را پیش رو داریم و امسال برای جذب گروه‌های خاص نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در اهدای مستمر نیز باید شاهد رشد دو تا 5 درصدی باشیم و در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان تهران همچنین از افزایش قابل توجه ذخایر خونی پایان سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: تامین گروه‌های منفی خون نیز رو به بهبود بوده است؛ به نحوی که در شش ماهه دوم سال 95 نسبت به شش ماهه اول آمار تامین این گروه‌های خونی دو برابر بهبود یافته است.

پورفتح‌الله مدیرعامل انتقال خون ایران نیز در این بازدید ضمن آرزوی سالی پر تلاش و توأم با موفقیت برای کارکنان این اداره کل از همه آنان برای فعالیت‌های رضایت‌بخش سال 95 تشکر و ابراز امیدواری کرد که در سال 96 نیز حرکت رو به جلوی این اداره هم‌سو با اهداف سازمان توسعه یابد.

وی با اشاره به آمار 27 اهدای خون به ازای هر 1000 نفر در ایران گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این میزان اهدا برای جمعیت ما مناسب است؛ به خصوص که با مدیریت مصرف خون بخشی از نیاز به خون کاهش می‌یابد و باید میزان فعلی اهدای خون را حفظ کنیم و به جای توسعه آن به ارتقای کیفیت خون و فراورده‌های آن بپردازیم.

وی انتقال خون تهران را الگوی سایر استان‌ها دانست و گفت: بی‌تردید این استان در فرایندهای کاری سایر مراکز استان‌ها تاثیرگذار است.

پورفتح‌الله همچنین خبر از فراهم‌شدن زیرساخت‌های تحول در این سازمان داد و گفت: با پالایش قراردادی 200 هزار لیتر پلاسمای ریکاوری در سال 95 به میزان 36 میلیارد تومان صرفه اقتصادی دست یافتیم و پیش‌بینی می‌شود که با راه‌اندازی مراکز جامع اهدای خون این میزان دو برابر شود و درآمد حاصل به 72 میلیارد تومان برسد.

وی تاکید کرد: برای ارتقای کیفیت خون اهدایی تا کنون در حدود 15 استان کشور، ساماندهی اهدا اولی‌ها را در برنامه خود قرار داده‌اند. همچنین کنترل بیشتر و برنامه‌ریزی برای ورود اهدا اولی‌ها به جمع اهداکنندگان مستمر خون سبب افزایش کیفیت و ارتقای سلامت و امنیت خون می‌شود.

وی افزود: بررسی سیستم نت و بیوتست (آزمایشات مربوط به اهدای خون و پلاسما) نشان‌دهنده ضریب امنیت بالای فرایند اهدای خون در ایران است که همسطح کشورهای اروپایی است و ساماندهی اهدا اولی‌ها ریسک ورود عوامل عفونی به چرخه اهدای خون را از این هم پایین‌تر می‌آورد و ضریب امنیت خون ایران از اروپا و آمریکا بالاتر می‌رود.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 744337

وب گردی

وب گردی