مارگارت اتوود از رقابت «بیلیز» جا ماند

اسامی نامزدهای بخش نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان «بیلیز» بدون حضور «مارگارت اتوود» اعلام شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از «گاردین»، هیات داوران جایزه ادبی «بیلیز» ۲۰۱۷ نام شش نویسنده را به عنوان راه‌یافتگان به مرحله نهایی این دوره معرفی کرد.

با این‌که نویسندگان سرشناس و برنده جوایز «بوکر»، «بیلیز» و «گیلر» توانسته بودند در مرحله نخست توجه داوران را به خود جلب کنند، از آن میان تنها «مادلین تین» توانست به مرحله نهایی راه پیدا کند. نام رمان «تین» نویسنده کانادایی که جزو نامزدهای نهایی جایزه «من بوکر» ۲۰۱۶ نیز بوده، «نگو ما هیچ چیز نداریم» است.

«مارگارت اتوود» نویسنده مشهور کانادایی و برنده «بوکر» ۲۰۰۰ که مشهورترین نام در فهرست نامزدهای اولیه «بیلیز» امسال بود، موفق به ادامه این رقابت ادبی نشد. او به خاطر کتاب «فرزند ساحره» که بازآفرینی نمایشنامه «طوفان» شکسپیر است،‌ برگزیده شده بود.

یکی از انتخاب‌های عجیب داوران در این مرحله، رمان علمی ـ تخیلی «قدرت» است که به قلم «نوامی آلدرمن» نوشته شده است. تاکنون به ندرت دیده شده جایزه ۳۰ هزار پوندی «بیلیز» به اثری در این ژانر تعلق بگیرد. این داستان درباره زنانی است که می‌توانند با لمس کردن به مردان آسیب بزنند و یا آن‌ها را بکشند.

«لیندا گرنت» که جزو نامزدهای نهایی «من بوکر» و برندگان جایزه «اورنج» بوده، برای رمان «دایره سیاه» برگزیده شده است. «آیوبامی آدبایو» نویسنده نوقلم نیجریه‌ای هم برای نگارش «با من بمان» تا این مرحله بالا آمده است.

«ورزش پادشاهان» نوشته «سی.ای مورگان» آمریکایی و «اولین عشق» به قلم «گوئندولین رایلی» نیز دو نامزد نهایی «بیلیز» ۳۰ هزار پوندی هستند.

جایزه ادبیات داستانی زنان انگلیسی‌زبان اولین‌بار در سال ۱۹۹۶ از سوی «کیت ماس» رمان‌نویس در پاسخ به فقدان نام نویسندگان زن در فهرست نامزدهای جوایز ادبی مهم دنیا، به‌ویژه «من بوکر» راه‌اندازی شد. جایزه «بوکر» در سال ۱۹۹۱ بدون حضور حتی یک زن در میان نامزدهای نهایی برگزار شد» .چیموماندا نگوزی آدیچی» نویسنده رمان «نیمی از خورشید زرد» و «لیونل شریور» نویسنده «باید درباره کوین حرف بزنیم» از جمله برندگان این جایزه ۳۰ هزار پوندی هستند.

جایزه «بیلیز» تا سال ۲۰۱۲ با نام «اورنج» برگزار می‌شد. این جایزه به نویسندگان زن انگلیسی‌زبانی تعلق می‌گیرد که کتاب خود را در انگلستان به چاپ رسانده باشند. اما کمپانی «بیلیز» که از سال ۲۰۱۴۴ از این جایزه حمایت می‌کند، چندی پیش اعلام کرد استراتژی‌های تجاری خود را به سمت بازار کشورهای غیر انگلیسی‌زبان متمایل کرده و بر همین اساس، این شرکت تنها تا زمان معرفی برنده سال ۲۰۱۷،‌ اسپانسر این جایزه ادبی خواهد بود.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

502500

کد خبر: 744412

وب گردی

وب گردی