اقتصاد متکی بر منابع خام باید به اقتصاد دانش بنیان تبدیل شود/خودروهای برقی دانشگاه آزاد اسلامی شماره‌گذاری می‌شوند

مراسم افتتاحیه دوزادهمین مسابقات ربوکاپ آزاد ایران سال 96 با حضور دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری،دکتر موسی خانی، رئیس کمیته ملی ربوکاپ جمهوری اسلامی ایران و سفیران تیم های خارجی در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر وطنی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک سال نو از اقدامات ارزشمند دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری این مسابقات تشکر و قدردانی کرد.

وی افزود : در 3سال گذشته از دکتر موسی خانی تقاضا کردم تا فناوری ها را در جهت نیاز های کشور جهت دهی کنند که خوشبختانه امروز شاهد محقق شدن این امر با ساخت ربات های امدادگر هستیم.
وی در ادامه به صحبت های دکتر میرزاده مبنی بر اینکه اقتصاد محور توسعه پایدار است، اشاره کرد و افزود: در همین راستا شاهد هستیم که از سال 89 که قانون شرکت های دانش بنیان به تصویب مجلس رسید تا کنون 2975 شرکت دانش بنیان ایجاد شده است.

وطنی ادامه داد: زمانی فروش شرکت های دانش بنیان به هزار میلیارد تومان هم نمی رسید اما اکنون شاهد هستیم که در سال گذشته یکی از شرکت های ما 1800میلیارد تومان فروش داشته است.

وی عنوان کرد :در سال گذشته مجموع فروش شرکت های دانش بنیان ما به 30هزار میلیارد تومان رسید که حدود هشتاد هزار دانشجو و فارغ التحصیل در این شرکت ها فعالیت دارند.

وطنی عنوان کرد: ما در قالب 15ستاد توسعه فناوری راهبردی که زیر مجموعه نانو فناوری جمهوری اسلامی ایران است، مقام ششم دنیا را داریم و بسیاری از رشته های علمی فناوری کشورمان جز 10رتبه برتر دنیا را دارند.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری افزود : تلاش می کنیم که هر سال تعداد ستاد های توسعه فناوری علمی راهبردی کشور را که در قالب 124اولویت اول نقشه جامع علمی کشور هستند را افزایش دهیم. همچنین آخرین ستادی که تشکیل دادیم لیزر و فوتونیک و مواد و ساخت پیشرفته بود.

وی عنوان کرد:در یکی از دانشگاه های کشورمان، 16عضو شرکت دانش بنیان از دانشگاه های استنفورد، هاروارد، ام آی تی، کلمبیا و.... مشغول به کار هستند که این نشان می دهد بر خلاف شایعاتی که مبنی بر فرار مغزها می شود مهاجرت برعکس داشته ایم.

این مقام مسئول گفت: بیش از 300 نفر از فارغ التحصیلان از طریق بنیاد علمی نخبگان فرصت مطالعاتی دارند و می توانند با دانشگاه ها و بنیاد ملی نخبگان همکاری کنند.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه داد:ما چاره ای نداریم جز اینکه اقتصاد متکی بر منابع خام را به اقتصاد دانش بنیان تبدیل کنیم تا از دانایی به دارایی برسیم. بعلاوه این راهی است که تمامی کشور های جهان برای حفظ منابع طبیعی خود از جمله محیط زیست و آب در پیش گرفته اند.
وی با اشاره به خودروی برقی دو سرنشین ادامه داد: ساخت ماشین برقی و موتورسیکلت در این نمایشگاه از جمله این فعالیت ها در جهت حفظ منابع با ارزش کشور است و ما باید با همکاری با دانش آموختگان و نخبگان خود زمینه اشتغال آنها را در سال اشتغال فراهم آوریم.
وطنی افزود :به ظرفیت های ملی کشور فارغ از جهت گیری های سیاسی ایمان بیاوریم و از سایر کشور های جهان در جهت تعریف پروژه های مشترک بین المللی و استفاده از فناوری رباتیک و هوش مصنوعی برای شناسایی و رفع نیاز های ضروری جامعه دعوت کنیم.
در این راستا نیز ما حمایت میکنیم از تمام فناوری هایی که در جهت رفع نیاز کشور است و می تواند بر سر سفره مردم بیاید.
وی خاطرنشان کرد :مسئله امداد و نجات یکی از ضرورت هایی است که مشاهده می کنیم با کوچکترین بلایای طبیعی هزینه های هنگفتی از خسارات به دولت و کشور وارد می شود و در این میان تنها فناوری می تواند به کمک ما بیاید و چاره گشایی کند.
او در پایان از برطرف شدن پلاک گذاری خودرو های برقی خبر داد و گفت : در دولت یازدهم موانع موجود بر سر پلاک گذاری خودرو های برقی برطرف شده است و ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از هرگونه فناوری که در جهت اشتغال جوانان کشور باشد حمایت می کنیم.

خبرنگار: ناهید سمیعی/انتشار: آخوندی

200/202

کد خبر: 744472

وب گردی

وب گردی