چربی های پنهان، 5 قسمت اصلی بدن را نشانه می گیرند!

چربی ها فراهم کننده انرژی در بدن هستند ضمن این که نقش کلیدی در متابولیسم و تولید هورمون دارند و به محافظت از اندام های داخلی کمک می کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آوای سلامت در این میان، چربی های احشایی که اندام های داخلی مانند اطراف قلب یا کبد را احاطه می کنند، و چربی های زیر پوستی، هر دو خطرات جدی سلامت را به همراه دارند. چربی‌های اضافی در مردان بیشتر در ناحیه شکمی و در زنان در ناحیه باسن و ران‌ها جمع می‌ شود. با این حال مناطق پنهانی در بدن هم هستند که از تجمع چربی در امان نیستند:

قلب: به موازات بالا رفتن سن در جدار رگ‌ های بدن رسوباتی از ترکیب چربی‌ ها ایجاد می ‌شود که روز به روز ضخیم ‌تر شده و در نهایت باعث بسته‌ شدن رگ‌ ها می‌ شود. عنصر اصلی و مهم این رسوبات نوعی کلسترول به نام ال‌ دی ‌ال است. مقادیر کمتر از 100 برای ال ‌دی ‌ال خوب و البته برای جوان ‌ترها تا مقادیر کمتر 130 هم قابل قبول است. مقادیر بالاتر از اینها نشان ‌دهنده سیر پیشرونده به سوی رسوب چربی‌ هاست که اصطلاح علمی آن آترواسکلروز است.‌ خطر اصلی آترواسکلروز، بسته‌شدن ناگهانی رگ ‌های قلب و مغز است که به ترتیب سکته قلبی و مغزی نامیده می‌ شود.

کبد: نام کبد چرب تقریبا آشنا است و به دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی می توان آن را شناخت. بیماری کبد چرب غیر الکلی زمانی رخ می دهد که بیش از 5 تا 10 درصد از وزن کبد را چربی گرفته باشد. این بیماری در اثر اضافه وزن، دیابت یا کلسترول بالا ایجاد می شود و ارتباطی با مصرف الکل ندارد. خبر خوب این است که با تغییر در رژیم غذایی، افزایش متابولیسم و ورزش منظم می توان این نوع چربی را کاهش داد.

چشم ها: عادات غذایی تان می تواند روی ظاهر چشمانتان هم تاثیر بگذارد. اگر متوجه قوس یا حلقه ای نسبتا سفید اطراف عنبیه چشم ( قسمت رنگی چشم ) شدید، می تواند نشانه کلسترول بالا باشد. این رنگ سفید در عنبیه توسط چربی های لبه قرنیه ایجاد می شود.

پاها: تجمع چربی‌ ها در قسمت باسن و ران‌‌ ها دو علت دارد؛ اول به دلیل ترشح هورمون استروژن و دوم به دلیل وجود میزان زیادی از گیرنده ‌های آلفا 2 در قسمت پایین‌تنه بدن. این دو عامل مانع می‌ شود که چربی‌ های دریافتی و ذخیره‌ شده بسوزد و به انرژی تبدیل شود. با وجود این که این مشکل جنبه ژنتیک دارد و بعضی ‌ها به‌طور ژنتیک دارای ذخیره چربی بیشتری هستند، این مساله گویای سبک زندگی افراد است که ممکن است برای سلامت خطرساز باشد.

شکم: می ‌توانید تجمع چربی دور شکم را مساله‌ای طبیعی و مربوط به سن و سال بدانید؛ اما نتایج بررسی ‌هایی که در دانشگاه تگزاس آمریکا انجام شده نشان می ‌دهد اضافه ‌وزن و تجمع چربی ‌های دور شکم ممکن است پیش ‌نشانه ‌هایی از مشکلات جدی‌ تری مانند بیماری‌ های قلبی باشد. متخصصان حوزه سلامت عقیده دارند اندازه دور کمر مهم‌ تر از وزن عمومی بدن و نشان ‌دهنده بروز احتمالی بعضی بیماری ‌ها مانند بیماری‌ های قلبی ـ عروقی است. محققان آمریکایی اعلام کرده اند که خطر مرگ و میر در مردان و زنانی که اندازه دور کمرشان به ترتیب بیشتر از 120 و 110 سانتی ‌متر است، دو برابر بیشتر از بقیه است.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 744495

وب گردی

وب گردی