نسل پرکاربرد واسط رایانه‌ای خوانشگر مغز در ایران ساخته می‌شود

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی از اجرای طرحی برای ساخت دستگاه واسط مغز و رایانه در کشور با حمایت ستاد خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر کمال خرازی افزود: هدف از انجام این طرح ساخت سیستم هایی کاربردی است تا بتوان ارتباط میان کاربران و رایانه را مستقیماً با خوانش مغز و بدون دخالت دست، گفتار و غیره فراهم آورد. در واقع این فناوری نسل بسیار پر کاربردی از ابزار را در زندگی روزمره رقم خواهد زد.

خرازی ادامه داد: در طرحی با عنوان “مطالعه نگاشت چند مدالیته مغز در بیماران اسکیزوفرنی” نیز توسعه روش های تلفیق داده های تصویر برداری ساختاری MRI و تصویر برداری کارکردی fMRI مد نظر است.

به گفته وی، همچنین طراحی سامانه جامع نقشه برداری مغزی زبان و حافظه برای هدایت اعمال جراحی مغز با استفاده از تصویربرداری مغزی ساختاری و عملکردی نیز در حال پیگیری است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های علوم شناختی، شناسایی چهره انسان با استفاده از شبکه های عصبی را نیز عنوان طرح دیگری دانست که این روش متفاوت از شناسائی چهره انسان دقت بالاتری داشته و کاربردهای فراوانی از جمله در ارتباط متقابل انسان و رایانه، جستجوی افراد خاص در داده های حجیم همانند اینترنت، تبلیغات هدفمند در فروشگاه ها، بیزینس دارد.

وی درباره ساخت نمونه سیستم آزمایشگاهی دستگاه fNIRS گفت: این دستگاه که در پژوهش ها و هم در درمان بیماری های خاص کاربرد دارد هم اکنون در دنیا موجود و بسیار گران قیمت است و برای ورود کشور به این بازار تولید داخلی نسل های بعدی این سیستم در دستور کار ستاد قرار دارد.

خرازی با اشاره به ساخت نمونه آزمایشگاهی دستگاه TD/ACS با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های علوم شناختی اظهار کرد: این دستگاه برای تحریک نواحی مختلف مغز با میدان الکتریکی و جریان مستقیم یا متناوب است و در درمان افسردگی، اختلالات حرکتی، میگرن، سکته، اعتیاد، زنگ گوش، دردهای مزمن کاربرد دارد. هزینه کم، سادگی، ایمنی این روش قابل توجه است که کار پژوهشی و ساخت نمونه آزمایشگاهی آن به اتمام رسیده و پروژه آماده فاز بعدی و تجاری‌سازی محصول است.

منبع: دیده بان علم ایران

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 744575

وب گردی

وب گردی