اطلاع‌رسانی وضعیت آلودگی هوا لحظه‌ای می‌شود

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست از راه‌اندازی سامانه آنلاین ۲۴ ایستگاه پایش کیفی هوای کلانشهرها خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در هفته سوم فروردین ماه، سامانه آنلاین ۲۴ ایستگاه پایش کیفی هوای کلانشهرها افتتاح می‌شود.

شینا انصاری با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما این است که ایستگاه‌های پایش، اطلاعات را به صورت برخط منتقل کنند، گفت: در حال حاضر در ایستگاه‌های پایش کیفی هوا، شاخص ۲۴ ساعته مراکز استان‌ها را اطلاع‌رسانی می‌کنیم. البته در موارد هشدار در برخی استان‌ها اطلاعات غلظتی پارامترهای آلاینده به مسئولان و مردم به صورت ساعتی اعلام می‌شود اما الان در فاز نخست طرح تجمیع ایستگاه‌ها با توجه به اعتبارات محدودی که داشتیم سامانه آنلاین برای ۲۴ ایستگاه پایش کلانشهرها راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه در هر کلانشهر سه ایستگاه قرار است راه‌اندازی و افتتاح شود گفت: در شهر تهرانه سامانه آنلاین برای سه ایستگاه پایش کیفی هوا در میدان امام خمینی، یافت آباد و اسلامشهر راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر دربارهٔ ضرورت این اتفاق گفت: اگر این اطلاعات آنلاین در دسترس باشد ما در مرکز ستاد به آن دسترسی خواهیم داشت و افزون بر آن قابلیت ارسال اطلاعات به سایت جهانی پایش کیفی هوا هم امکان‌پذیر خواهد شد.

انصاری در پاسخ به اینکه چرا تا کنون اطلاعات پایش کیفی هوا آنلاین ارائه نمی‌شد توضیح داد: یکی از چالش‌هایی که باعث شده این کار تاکنون انجام نشود این بوده که ایستگاه‌های پایش برندهای مختلف داشته و پروتکل‌های مختلف داشتند. مثلاً یک سری ایستگاه از کشور ژاپن و یک سری ایستگاه دیگر از کشور فرانسه داشتیم و تجمیع این پروتکل‌ها که باید سامانه واحدی را شکل دهد پیچیدگی داشت ولی نهایتاً این کار در حال انجام است و ۲۴ ایستگاه ما اگرچه همچنان برند متفاوت خواهند داشت اما پروتکل ثابتی را دارند و اطلاع‌رسانی واحدی را خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: اگر چه ایستگاه‌هایی که داریم برندهای مختلف دارند ولی دستورالعملی که باید اجرایی شود این است که روش آنالیزی که این‌ها استفاده می‌کنند در پارامترهای آلاینده باید تاییدیه EPA یا EN را داشته باشد. بعضاً برخی سازمان‌ها ایستگاه‌هایی برای پایش کیفی هوا خریداری کرده‌اند اما این تاییدیه‌ها را ندارند و ما هم اعلام کردیم و تأکیدمان این است که باید تاییدیه مراکز معتبر جهانی را داشته باشند و به همین خاطر در بعضی موارد اطاعات ما با هم قابل تجمیع نبوده است. مثلاً در اصفهان ۱۲ ایستگاه پایش داریم که این اطلاعات باید تجمیع شود و متوسط‌گیری شود و طبق آن شاخص ۲۴ ساعته به مردم اعلام می‌شود اما این سازمان‌ها صرفاً بر اساس اطلاعات یک ایستگاه وضعیت هشدار اعلام کرده بودند.

شینا انصاری در خصوص آمار کلی ایستگاه‌های پایش کیفی هوا نیز اعلام کرد: در حال حاضر در کشور ۱۹۰ ایستگاه داریم که ۳۱ استان را پوشش می‌دهند اما محدودیت شدید اعتبارات داریم. به ویژه در کار ما که حوزه پایش است یکی از دغدغه‌های اصلی ما همین است که علاوه بر راه‌اندازی ایستگاه، بحث راهبری و نگهداری آن هم که خیلی مهم‌تر است نیاز به اعتبارات دارد. علاوه بر این ۱۹۰ ایستگاه طی سه سال گذشته داشتیم که پنجاه آنالایزر ذرات هم تهیه شد و الان برای استان‌های غربی که در معرض گرد و غبار هستند در شهرستان‌ها هم آنالایزر ذرات معلق زیر ۲/۵ میکرون نصب شده و دیگر محدود به مرکز استان نیست و برای نمونه دره‌شهر و مهران در استان ایلام، کوهدشت و الیگودرز در لرستان، سقز و مریوان در کردستان و گچساران در کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر مراکز این استان آنالایزر کیفی هوا دارند.

به گفته مدیرکل دفتر پایش فراگیر دسترسی به اطلاعات آنلاین این ایستگاه‌ها برای مردم عادی هم فراهم خواهد بود و علاوه بر سایت بین‌المللی کیفیت هوا سایتی هم برای این سامانه پیش‌بینی شده و مردم می‌تواننند ببیند که مثلاً در شهری مثل اصفهان الان وضعیت غلظتی آلاینده‌ها به تفکیک همان پنج پارامتر شاخص یعنی ذرات معلق زیر ۲/۵ میکرون، ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون، منواکسیدکربن، ازن، دی اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد چگونه است.

انصاری با بیان اینکه افتتاح سامانه آنلاین خیلی برای ما اهمیت داشت ابراز امیدواری کرد: ان‌شاالله با تأمین اعتبارات کافی بتوانیم برای امسال تعداد دیگری ایستگاه پایش را هم به این سامانه متصل کنیم.

منبع: مهر

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 744583

وب گردی

وب گردی