ابراهیم حاتمی کیا و محمدحسین مهدویان درمیان نامزدهای چهره سال هنر انقلاب

فاضل نظری در نشست خبری «هفته هنر انقلاب» گفت: محمدرضا بایرامی، ابراهیم حاتمی‌کیا، حمید حسام، حسن روح الامین، سید مسعود شجاعی طباطبایی، بهناز ضرابی‌زاده و محمدحسین مهدویان به عنوان نامزدهای چهره سال هنر انقلاب انتخاب شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نشست خبری «هفته هنر انقلاب اسلامی» با حضور فاضل نظری معاون هنری و مدیر جشنواره‌های حوزه هنری و اهالی رسانه سه شنبه 15 فروردین ماه در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، فاضل نظری در سخنانی با اشاره به شخصیت برجسته هنری و انقلابی شهید مرتضی آوینی، اظهار کرد: شهید آوینی از همکاران حوزه هنری بودند و سال‌هاست که سالروز شهادت ایشان را به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی گرامی‌ می‌داریم.

وی ادامه داد: هنر لطیف‌ترین آفریده بشر و در واقع محل گفت‌وگوی روح انسان‌ها با یکدیگر است. اگر رشته‌های علمی و فنی برای نیاز‌های جسمی و این‌دنیایی انسان‌ها به کار گرفته می‌شود، هنر می‌تواند نیازهایی فراتر را پاسخ‌گو باشد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما با مفاهیم هنر متعد و انقلابی آشنا شدیم و این مفاهیم بیش از گذشته برجسته شدند.

معاون هنری حوزه هنری همچنین گفت: هر چه قدر هنر متعالی‌تر و جهان‌شمول‌تر باشد، راهش نسبت به تعالی نزدیک‌تر است و با همین رویکرد هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

نظری در تشریح برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی حوزه هنری عنوان کرد: غبارروبی گلزار شهدای انقلاب اسلامی یکی از برنامه‌هایی است که هر ساله و هم‌زمان با هفته هنر انقلاب اسلامی، توسط مسئولان و هنرمندان حوزه هنری اجرا می‌شود. تازه‌ترین آثار هنری و ادبی حوزه هنری نیز در این هفته رونمایی می‌شود. شب‌های شعر انقلاب اسلامی و نمایش های خیابانی نیز از دیگر برنامه های این هفته است. برنامه‌های تلویزیونی نیز برای این هفته تدارک دیده‌ایم که از شبکه‌های ملی و استانی کشور برای علاقه‌مندان پخش می‌شود. هفته نمایش و نقد فیلم مستند، و مسابقات عکاسی و کتاب‌خوانی و اکران فیلم‌های بلند و کوتاه سینمایی برجسته در تهران و استان‌های کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: هم‌زمان با میلاد حضرت علی‌(ع) جشن‌های ویژه‌ای در کشور خواهیم داشت. برخی از اجراهای نمایش جشنواره‌های بچه‌های مسجد را خواهیم داشت. از هنرمندان فعال حوزه انقلاب اسلامی نیز تجلیل می‌شود و بزرگداشت شهید آوینی، برگزاری اردوی آموزشی و تفریحی خواهیم داشت. راویان حقیقت نیز برنامه ای ویژه هنرمندان انقلاب همچون سعید کشن‌فلاح، احمد عزیزی و حمید سبزواری است که در سال گذشته به رحمت خدا رفته‌اند.

نظری در ادامه سخنانش اظهار کرد: در زمینه طنز، نشست بررسی طنز بعد از انقلاب اسلامی را خواهیم داشت و از کتاب «همیشه استاد» نیز رونمایی می‌شود. همچنین 7 مستند با عنوان پرتره 7 هنرمند انقلاب اسلامی و 6 فیلم داستانی از آثار برجسته جشنواره فیلم فجر اکران می‌شود. همچنین از پردیس سینمایی اصفهان که توسط حوزه هنری ساخته شده در همین ایام رونمایی می شود و در کنار آن، از سینماهای بازسازی شده توسط حوزه هنری نیز رونمایی می‌شود. نمایشگاه آثار نقاشی و حجم و نمایشگاهی از آثار خانه عکاسان ایران در گالری‌های حوزه هنری برپا می‌شود. مرکز موسیقی حوزه هنری نیز کنسرتی پژوهشی خواهد داشت. مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در این هفته، از مجموعه کتاب‌های نقره‌ای خود رونمایی می کند و این مجموعه در ادامه در گزیده‌ای با عنوان کتاب طلایی چاپ و منتشر می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی از برگزیدگان فعال و ممتاز حوزه هنری تقدیر و تجلیل می‌کنیم و به نوعی تجلیل از کسانی است که غیر از جشنواره‌های حوزه در جشنواره‌های مختلف کشوری و بین‌المللی تقدیر و تجلیل شده‌اند.

وی درباره نحوه انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری نیز گفت: برای انتخاب چهره هنر انقلاب، 59 نفر از خبرگان حوزه هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی که شامل مدیران و هنرمندان پیش‌کسوت این حوزه می‌شوند، شخصیت های معرفی شده را بررسی می کنند. شخصیت‌ها نیز توسط گروهی دیگر از کارشناسان انتخاب می شوند و این انتخاب بر اساس آثار اکران یا منتشر شده از این هنرمندان در سال گذشته است؛ همچنین ممکن است هنرمندی در سال گذشته فعالیت و اقدام اجتماعی موثری داشته باشد که مورد توجه قرار بگیرد و در فهرست نامزدهای دریافت عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی قرار بگیرد. البته کارشناسان می‌توانند خود نیز افرادی را به این فهرست اضافه کنند و امتیاز دهی کنند.

نظری تصریح کرد: در حال حاضر 7 چهره از میان شخصیت‌های مختلف معرفی شده‌اند که از این میان، 5 چهره به مرحله نهایی راه پیدا می کنند و در روز اختتامیه، یک نفر به عنوان برگزیده انتخاب می‌شود.

معاون هنری حوزه هنری در معرفی نامزدهای دریافت عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی گفت: محمدرضا بایرامی برای رمان «لم یزرع»، ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم بادیگارد، حمید حسام برای کتاب «وقتی مهتاب گم شد»، حسن روح الامین برای مجموعه آثار تجسمی عاشورایی و انقلابی، سید مسعود شجاعی طباطبایی برای راه اندازی جشنواره «هولوکاست» و دبیری این جشنواره، بهناز ضرابی‌زاده برای کتاب «گلستان یازدهم» و محمدحسین مهدویان برای نویسندگی و کارگردانی فیلم «ایستاده در غبار» به عنوان نامزدهای دریافت این جایزه ملی انتخاب شده‌اند.

درمیافت و منتشرکننده:سلیمی

500

کد خبر: 744615

وب گردی

وب گردی