شبکه علمی محاسبات پیشرفته کشور ایجاد شد

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ایجاد شبکه علمی محاسبات پیشرفته کشور برای افزایش توان محاسباتی خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر وحید احمدی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در کشور در زمینه سیستم‌های محاسباتی کلان‌داده، گفت: برای افزایش توان محاسباتی کشور به ایجاد شبکه‌ای از مراکزی که توان محاسباتی کلان دارند، اقدام کرده‌ایم.

او ادامه داد: این شبکه متشکل از مراکز دارای توان محاسباتی کلان‌داده چون پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و دانشگاه‌هایی چون صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و علم و صنعت ایران است. این اقدام موجب تقویت زیر ساخت‌ها و توان محاسباتی کشور خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه تعریف شده است، گفت: در اجرای فاز یک پروژه HPC که مراحل پایانی را طی می‌کند، نرم‌افزارهای مورد نیاز در محاسبات کلان در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و با همکاری دانشگاه‌های کشور طراحی شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، درباره میزان توان محاسباتی کشور گفت: در فاز یک این پروژه درصدد هستیم تا هم نرم‌افزارهای مورد نیاز و هم ظرفیت‌هایی که باید به شبکه محاسباتی کشور اضافه کنیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی درباره سیستم‌های محاسباتی کلان داده به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند، افزود: هر کدام از این مراکز ظرفیت‌هایی دارند و در تلاش هستیم این ظرفیت‌ها را در یک شبکه واحد وارد کنیم تا سرویس هماهنگی به مراکز تحقیقاتی ارائه دهیم.

احمدی با بیان اینکه پروژه ملی HPC تکمیل کننده پروژه کلان «گرید ملی» است، به وضعیت بودجه‌های اختصاص یافته به آن اشاره کرد و گفت: ردیف بودجه ‎ ای برای این پروژه با موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نظر گرفته شد.

او میزان اعتبارات برای این پروژه را در سال ۹۴ حدود ۱۰ میلیارد تومان اعلام و تاکید کرد، این اعتبار تاکنون محقق نشده ولی اساس پیشنهاد ما که باید به این پروژه بودجه‌ای اختصاص داده شود، از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی پذیرفته شده است.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی / انتشار دهنده: پارسا فرخوی

204/201

کد خبر: 744658

وب گردی

وب گردی