فیصل مقداد: ترکیه و عربستان مسئول استفاده ازسلاح شیمیایی در ادلب هستند

معاون وزیر خارجه سوریه بابیان اینکه ارتش سلاح شیمیایی در اختیار ندارد و تصمیمی هم برای استفاده از این سلاح ها ندارد؛ نظام های ترکیه و عربستان سعودی را مسئول استفاده از آن در خان شیخون سوریه دانست.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، فیصل المقداد در مصاحبه با این شبکه، در واکنش به اتهامات به ارتش سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی در شهرک خان شیخون استان ادلب گفت: ارتش سوریه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد و تصمیمی هم برای استفاده از این نوع سلاح ها ندارد. ارتش سوریه حتی در شدیدترین درگیریها با گروه های تروریستی مسلح از چنین سلاح هایی که جامعه جهانی آن را ممنوع کرده است، استفاده نکرد. ما هم این سلاح را ممنوع و همه تعهدات خود را در برابر توافقنامه منع اشاعه تسلیحات شیمیایی اجرا کردیم. به اذعان سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی، سوریه به همه تعهداتش در این زمینه عمل کرد.

المقداد افزود: سوال اصلی آن است که موج تبلیغات و اتهامات با چه هدفی صورت می گیرد؟ پس از موفقیت های اخیر ارتش سوریه در مقابله با تروریست ها و افراد مسلح به ویژه در اطراف دمشق و استان حماه و بعد از پیروزی بزرگ در حلب،
چشمان گروه های تروریستی و گروه کری که برای این گروه ها تبلیغ می کند و آنها را به کار گرفته است در کشورهایی مانند عربستان سعودی و قطر، به خواب نرفته بود. علاوه بر اینها مسئله قابل توجه برای ما آن بود که رئیس نظام ترکیه هم از توجه خود به حفظ جان مردم سوریه سخن گفت، در حالی که او دهها هزار نفر از مردم سوریه را کشته و با تهاجم به سوریه، ارتش خود را برای اشغال بخشی از خاک سوریه فرستاده است. او در ویرانی سوریه در همه زمینه ها شریک است. اما وزرای امور خارجه فرانسه و انگلیس دو فردی هستند که در گذشته هم حملات خصمانه زیادی را ضد سوریه و برای به راه انداختن جنگ متجاوزانه ضد آن برای تغییر سیاست و مواضع آن هدایت کردند.
وی درباره سخنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در محکوم کردن استفاده از سلاح شیمیایی خاطر نشان کرد: پایداری سوریه عامل برانگیخته شدن کینه توزی همه اینهاست. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در اداره کشورش شکست خورده است و به زودی ملت فرانسه او را کنار خواهد گذاشت و هیچ تاسفی هم برای رفتن او نمی خورد. هیچ یک از این افراد خیرخواه سوریه نیستند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا نشستی را برای توطئه چینی ضد سوریه برگزار خواهند کرد. پس از این حادثه ساختگی، در این نشست همه بحث ها ضد سوریه خواهد بود. تاکید می کنم که سوریه به همه تعهداتش عمل کرده است. اما درباره اسرائیل باید بگویم که این رژیم سلاح های هسته ای، شیمیایی و بیولوژیک در اختیار دارد و حق ندارد در این باره سخن بگوید. همه اتهامات این گروه کر از کشورها و سازمان ها از جمله حتی شخص استفان دی میستورا فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، دروغ گویی آشکار و سخنان جعلی برای توجیه شکست گروه های تروریستی در راضی کردن جامعه جهانی
به این مسئله است که در روند صلح جدی هستند. اخیرا گروه های مسلح تروریست و آنچه گروه های مخالف سوری خوانده می شود، در اتخاذ موضع هماهنگ با طرح ها و اهداف تعیین شده برای بازگرداندن امنیت و ثبات به سوریه، ناکام ماندند. به همین علت همه این طرف ها امروز به صورت روشمند و دروغی، تبلیغات ظالمانه ای را ضد سوریه به راه انداخته اند. ما به نوبه خود می گوییم که فدا کردن جان غیرنظامیان سوری به این صورت برای تحقق اهداف ناچیز سیاسی، سیاست بی ارزشی است. جامعه جهانی باید عاملان این جنایت را محاکمه کند. ما در طول چند هفته گذشته، گزارش های مستندی درباره اقدام گروه های مسلح تروریست از جمله جبهه النصره در وارد کردن مواد سمی به سوریه و انبار کردن آن برای چنین اقدامی در اختیار سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی و سازمان ملل قرار دادیم. این اسناد در سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی و نیز شورای امنیت وجود دارد. ما با قدرت این قبیل تعرض ها به ملت سوریه را از سوی گروه های مسلح تروریست به ویژه نظام ترکیه و نیز نظام سعودی محکوم می کنیم. آنها از استفاده از هر نوع سلاحی برای درهم شکستن اراده ملت سوریه و متهم کردن دولت سوریه در این باره فروگذار نمی کنند. ما مخالف استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی هر طرفی، در هر جایی و در هر شرایطی هستیم. جمهوری عربی سوریه تاکید می کند استفاده مجدد از سلاح شیمیایی در خاک سوریه فقط برای تحقق اهداف بی ارزش سیاسی و توجیه گروه های مسلح تروریست و حامیان آنها در مذاکرات آستانه و مذاکرات ژنو و در آینده برای اجرای اراده بین المللی در بازگرداندن امنیت و ثبات به سوریه است.
معاون وزیر امور خارجه سوریه درباره دعوت استفان دی میستورا برای برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت به منظور بررسی حمله خان شیخون و احتمال صدور قطعنامه در این باره افزود: هیچ قطعنامه ای صادر نخواهد شد. دوستان سوریه در منطقه و جهان زیاد هستند و می دانند سوریه هرگز ممکن نیست چنین اقدام حماقت آمیزی صورت دهد. غیرممکن است ما به کشتن ملت خود اقدام کنیم. شهروندان سوری که گروه های تروریستی و دولت های ترکیه، عربستان و کشورهای اروپایی آنها را قربانی کردند، در نهایت بخشی از ملت سوریه هستند. سوریه در هیچ چارچوبی ممکن نیست چنین اقدام مجرمانه ای را که آن را ضد مردم سوریه محکوم می کند، صورت دهد. ما از این طرف ها از جمله شخص فرستاده سازمان ملل می خواهیم تا منطقی باشند و نقش میانجی بیطرف را ایفا کند و از تروریست ها در حمله به دولت جمهوری عربی سوریه جانبداری نکند. عامل این جنایت، گروه های مسلح و اربابان آنها در فرانسه، انگلیس، ترکیه و عربستان سعودی هستند.

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 744793

وب گردی

وب گردی