درس  ترس  در مدرسه روستایی

حادثه در مدارس آن هم مدارس دور‌افتاده روستاها تمامی ندارد. با وجود هشدارها و تأکیدهایی که برای ایمنی مدارس می‌شود؛ اما باز هم هر سال شاهد حادثه‌هایی هستیم که در مدارس رخ می‌دهد و برخی از آنها متأسفانه بسیار تلخ هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه صبح نو خوشبختانه حادثه‌ای که یک روز بعد از تعطیلات نوروزی رخ داد آنقدرها هم تلخ نبود و تلفات جانی در برنداشت. ماجرا نشت گاز موتورخانه یک مدرسه در روستای عباسبلاغی شاهین دژ در استان آذربایجان غربی بود که 12 دانش آموز را به همراه معلمشان راهی بیمارستان کرد، اما در این میان نمی‌توان فداکاری معلم این دانش‌آموزان را نادیده گرفت که در نجات آنها بی‌تأثیر نبود. در ادامه به شکل مفصل‌تری به حادثه رخ‌داده در روز 14 فروردین‌ماه می‌پردازیم.

«معلم فداکار شاهین دژی ناجی جان دانش‌آموزان از مرگ حتمی شد» این جمله تیتر خبری است که در آن اشاره به حادثه پیش آمده در مدرسه‌ای واقع در روستای عباسبلاغی شهرستان شاهین دژ می‌کند. در این خبر آمده است خانم فاطمه باقری، معلم فداکار مدرسه ابتدایی شهید مصطفی خمینی روستای عباسبلاغی از توابع شهرستان شاهین دژ که نجات جان دانش آموزان را مقدم‌تر از خود دانست، زمانی که متوجه بی‌حالی دانش‌آموزان سر کلاس شد بی‌وقفه و بدون فوت وقت تک‌تک دانش‌آموزان را به فضای باز منتقل کرد و سریعاً با اورژانس و نیروهای امدادی تماس گرفت.

قصه از کجا شروع شد؟

صبح روز دوشنبه 14 فروردین‌ماه، یک روز بعد از پایان یافتن تعطیلات نوروزی در اثر نشت گاز مونواکسید کربن دانش‌آموزان مدرسه روستای عباسبلاغی دچار مسمومیت شدند که به اورژانس بیمارستان شهید راثی شاهین دژ انتقال پیدا کردند. یکی از دانش آموزان حادثه‌دیده ماجرای حادثه رخ داده را اینطور توضیح می‌دهد: «ساعت 9 صبح وقتی سر کلاس بودیم حال بچه‌ها بد شد و بعضی از بچه‌ها حالت تهوع گرفتند. به همین دلیل با اورژانس تماس گرفتند و راهی بیمارستان شدیم.» دانش‌آموز دیگر می‌گوید: «وقتی به کلاس رفتیم حال بچه‌ها خراب شد و ما را به بیمارستان آوردند.» آقای جبارزاده، مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین دژ نیز در زمینه حادثه پیش آمده گفت: «رأس ساعت 10 صبح طی تماس تلفنی که با فوریت‌های پزشکی شهرستان صورت گرفت اکیپ فوریت‌های پزشکی به روستای عباسبلاغی در هشت کیلومتری شاهین دژ برای انتقال 12 نفر از دانش آموزان روستای مذکور که دچار مسمویت با گاز مونواکسید کربن شده بودند رفتند و افراد حادثه دیده را به اورژانس انتقال و تحت مداوا قرار دادند.»

نشت گاز موتور خانه

اما علت حادثه چه بود؟ اسعدی، مدیر آموزش و پرورش شاهین دژ اینطور به این سؤال پاسخ می‌دهد: «بررسی‌های به عمل آمده مشخص کرد که وزش تند بادهای اخیر منجر به برگشت مونواکسید کربن و نشت آن به موتور خانه و کلاس همجوار شد. دانش‌آموزان به دلیل استرس و آلودگی هوا دچار سرگیجه شدند که سریعاً به این موضوع رسیدگی شد.» جبارزاده درباره وضعیت مصدومان گفت: «خوشبختانه بعد از دو ساعت اقدامات اولیه پزشکی 5 نفر به صورت سرپایی معالجه و چون حال عمومی مساعد داشتند ترخیص شدند و 7 نفر بستری و تحت نظر قرار گرفتند که خوشبختانه این عزیزان هم بعد از پیدا کردن حال مساعد از بیمارستان مرخص شدند.» آقای باقر بهرامی، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: «وضعیت عمومی مصدومان این حادثه رو به بهبودی است و از عموم مردم و مسوولان تقاضا داریم حتماً از استاندارد و ایمن بودن دودکش بخاری‌ها و لوازم گرمایشی در مدارس روستایی و مرزی با توجه به برودت و سرمای هوا،‌ اطمینان حاصل کنند تا شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم.»

معلمان همه فداکارند

با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته شده اما آقای یاور پاک، مدیر مدرسه شهید مصطفی خمینی در روستای عباسبلاغی که همسر فاطمه باقری، معلم فداکار این 12 دانش آموز است، تمایل به صحبت کردن نداشت و چنین کاری که همسرش به عنوان معلم انجام داده را وظیفه هر معلمی می‌داند. مسوول اورژانس بیمارستان شهید ارثی نیز با اشاره به حادثه پیش آمده روز 14 فروردین‌ماه گفت: «زمانی که دانش آموزان به بیمارستان منتقل شدند حال مساعدی نداشتند اما خوشبختانه مسمومیت شدید نبود و 5 نفراز آن‌ها سرپایی مداوا شدند. معلم مدرسه هم به دلیل آنکه تلاش کرده بود تمام دانش‌آموزان را از کلاس خارج کند مداوایش کمی طول کشید اما ایشان نیز خوشبختانه همان روز مرخص شدند و نیاز به ماندن بیشتردر بیمارستان نداشت.»

معلمان فداکار

حسن امیدزاده؛ معلم گیلانی و اهل شهرستان شفت بود که در یک حادثه آتش‌سوزی بهمن ماه سال 76 در مدرسه جان چند دانش آموز را نجات داد و خودش از ناحیه سر، صورت و گردن دچار سوختگی شدید شد. این حادثه بر اثر وزش باد شدید رخ داد که بخاری کلاس دوم آتش گرفت و منجر به آتش سوزی کلاس شد. امیدزاده در جریان این حادثه به شدت مجروح شد و شدت جراحات وارده به حدی بود که ۱۷ مرتبه تحت عمل جراحی قرار گرفت. حسن امیدزاده سرانجام در ۲۸ تیرماه 91 در سن ۵۸ سالگی (۱۵ سال پس از واقعه آتش‌سوزی) و در اثر عوارض و عواقب ناشی از سوختگی، در بیمارستانی در شهرستان فومن درگذشت.
حمید رضا گنگو زهی؛ معلم سیستان و بلوچستانی است که در فروردین ماه سال گذشته جانش را فدای 3 دانش آموزش کرد. معلم فداکار مدرسه شهید رحیمی روستای نوکجو از توابع روتک شهرستان خاش با ایثار جان خود، سه دانش آموزش را از ماندن در زیر آوار و مرگ حتمی نجات داد. حمید رضا گنگوزهی به هنگام وزش گردباد متوجه می‌شود دیوارمجاور مدرسه که سه دانش‌آموز در جوار آن قرار گرفته‌اند به دلیل بارش‌های روزهای گذشته در حال فروریختن است؛ او بلافاصله اقدام به نجات دانش‌آموزان می‌کند و بعد از نجات جان سه دانش‌آموز از مرگ حتمی، خود گرفتار آوار شده وجانش را فدای شاگردانش می‌کند.
علی رضا ساقی؛ معلم مشکین شهری با مهار آتش، دانش‌آموزان را در آذرماه سال 95 نجات داد. این معلم فداکار باعث شد تا آتش سوزی در مدرسه شهید کاتب روستای حماملو مشکین شهر مهار و از آسیب رسیدن به دانش‌آموزان جلوگیری شود. این حادثه براثر نقص فنی سیستم سوخت رسانی بخاری نفتی در کلاس درس به وقوع پیوست و این معلم بلافاصله اقدام به مهار آتش کرد. با سرعت عمل آقای معلم همه دانش‌آموزان به موقع از کلاس درس خارج شدند. در این حادثه دست آقای ساقی به شدت سوخت اما آسیب جدی به هیچ یک از دانش‌آموزان وارد نشد تا از تکرار حادثه وحشتناک شین آباد که در ۱۵ آذرماه سال ۹۱ رخ داد و ۳۷ دانش آموز دختر و پسر در آتش سوزی بخاری کلاس درس سوختند، جلوگیری شود.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 744836

وب گردی

وب گردی