تبدیل شهرداری تهران به یک سازمان اجتماعی شهروندمحور

رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه موضوع شهر، شهروند و شهرداری باید مورد توجه ویژه صاحبان علم مدیریت خصوصا در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی قرار گیرد، افزود: در دهه اخیر شهرداری تهران به یک سازمان اجتماعی شهروند محور تبدیل شده است.

به گزارش ایسکانیوز، کتان‌باف در نخستین نشست سامانه‌های مدیریت شهری 137 کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور گفت: اگر رویکرد شهرداری‌ها توجه ویژه به موضوع شهر و شهروند باشد، قطعا موفقیت‌های بسیاری کسب خواهند کرد. تغییر نگرش و رویکرد مدیریت شهری در دوره اخیر شهرداری این نهاد را از یک نهاد صرفا خدماتی به نهادی اجتماعی، فرهنگی و پاسخگو تبدیل کرده است.

وی افزود: پیشرفت در امور و تحول در شهر بی‌تردید از تغییر ذائقه و تغییر رویکرد نگرش‌ها حاصل می‌شود. تولید نرم‌افزارهای لازم در حوزه‌های مختلف شهری و انجام امور شهری به صورت سیستمی و جلوگیری از اعمال سلیقه افراد گام موثری بوده که در دوره خدمت بیش از 10 ساله مدیریت شهری محقق شده است.

رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران ادامه داد: نگاه راهبردی و نقش‌آفرینی فزآینده شهروندان در اداره شهر بارزترین مشخصه مدیریت کلانشهر تهران است.

کتان باف با بیان اینکه در دهه اخیر پازل‌های این نگاه راهبردی تکمیل شده است، افزود: امروز شهرداری تهران به یک سازمان اجتماعی شهروند محور تبدیل شده که منویات و خواسته‌های مردم به عنوان صاحبان اصلی شهر پایه و اساس برنامه‌های آن را تشکیل می‌دهد. راه‌های ارتباطی شهروندان با متصدیان امور شهری که در زمانی نه‌چندان دور که در حالت تقریبا انسداد قرار داشت، امروز به شکل نظام‌یافته سازمان گرفته و هر شخص با اولین تماس به راحتی می‌تواند درخواست خود را مطرح و آن را پیگیری کند.

وی به برپایی جلسات منظم ارتباط مستقیم شهروندان با بالاترین مسوولان شهرداری تهران اشاره کرد و ادامه داد: امروز برگزاری این جلسات به یک روال مرسوم و عادی بدل شده و تراز جدیدی از مدیریت پاسخگو در نظام مردم‌سالاری را با موفقیت به ثبت رسانده است.

رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران ایجاد دو سامانه مدیریت شهری، 137 و 1888 را مبین توجه عمل‌گرایانه به مقولات سلامت اداری و مشارکت عملی مردم در نظارت و کنترل سازمان شهرداری و مبارزه با فساد اداری دانست و افزود: شعار محوری شهروند مسوول، مدیریت پاسخگو و تلاش برای ارتقای سطح مشارکت معنادار شهروندان همواره سرلوحه سازمان بازرسی شهرداری تهران بوده است و مشخص کردن نقش مشارکت مردم در اداره امور جامعه یکی از نیازهایی بوده که مدیریت شهری در پیشرفت اهداف خود همواره به آن تاکید داشته است.

کتان‌باف ادامه داد: در 10 سال گذشته شهرداری تهران با راه‌اندازی سامانه‌های نظارت همگانی و جلب مشارکت مردم توانسته است بسیاری از مشکلات شهروندان را حل و فصل کند. از دیگر سو، ایجاد این سامانه‌ها فضای مناسبی را برای زندگی شهروندان تهرانی فراهم کرده است چراکه یکی از مشکلات عمده شهروندان تهرانی، عدم دسترسی به مدیران شهری و آگاهی از اطلاعات و فرصت‌های مختلف بوده است.

وی تاکید کرد: یکی از آسیب‌هایی که در دوره‌های پیشین شهرداری تهران باعث بروز برخی نارضایتی‌ها در میان مردم می‌شده، گسست ارتباط مسوولان و مردم بوده است.

رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران با اشاره به کاهش زمان انجام خدمات و افزایش کیفیت و تسهیل در انجام ارتباطات را از نیازهای اجتماعی عصر کنونی خواند و افزود: با توجه به گسترش فزاینده ابزارهای ارتباطی بر پایه دسترسی آسان شهروندان به سیستم‌های مخابراتی از قبیل تلفن ثابت و همراه و امکانات رایانه‌ای و اینترنتی در شهر تهران اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

کتان‌باف افزود: شهرداری تهران در رویکرد نوین با به کار بستن دانش فناوری اطلاعات و سیستم‌های مخابراتی و با بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی در مدیریت شهری سامانه‌هایی را ایجاد کرد که به انجام سریع و دقیق امور شهری با نظر مستقیم مشارکت فعال شهروندان پرداخته و ضمن تقویت بعد نظارت و کنترل اجتماعی ساکنان شهر را نسبت به محیط زندگی خود عملا وارد عرصه مدیریت نموده است.

رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران با اشاره به اینکه حدود بیش از 40 درصد زیرساخت‌های شهر تهران در دوره 10 ساله اخیر شهرداری تهران ساخته شده است، افزود: باید توجه داشته باشیم تا قبل از سال 85، تنها 34 کیلومتر تونل مترو داشته‌ایم ولی تا پایان این مدیریت شهری این رقم به 300 کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد. در حالی که شهرداری تهران در این دوره در تحریم دولت‌های مختلف قرار داشته است.

کتان‌باف تاکی کرد: در نهایت تبدیل شهرداری تهران به الگوی توسعه فرهنگی و اجتماعی برای کلیه دستگاه‌های کشور خصوصا شهرداری‌های کلانشهرها و مراکز استان‌ها محقق شده است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

700/308

کد خبر: 744898

وب گردی

وب گردی