خرید 44 میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی برای دانشگاه آزاد اسلامی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در دهمین اجلاس هماهنگی و پایش امور استان ها ضمن تشریح فعالیتهای حوزه پژوهش دانشگاه آزاد از خرید تجهیزات آزمایشگاهی با مبلغ 44 میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه با مقایسه عملکرد دانشگاه در حوزه پژوهش از سال 92 به بعد عملکرد این حوزه را تشریح کرد.

او با اشاره به سخنان دکتر میرزاده درباره اقتصاد دانش بنیان گفت: یکی از شاخصهای شرکتهای دانش بنیان پارک علم و فناوری است. خوشبختانه مجوز اولین پارک علم و فناوری غیردولتی توسط دانشگاه آزاد اسلامی اخذ شده است و این پارک با استقرار سی شرکت دانش بنیان در دو ساختمان در حال فعالیت است.

واشقانی ادامه داد: حدود 75 شرکت دیگر تا پایان سال به این پارک اضافه خواهند شد که همگی از ارزش مالی بالایی برخوردار هستند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به طرح ساها گفت: یکی از محورهای اصلی حوزه پژوهش در دوره مدیریت دکتر میرزاده ایجاد زیرساختها و راه اندازی سامانه ساها بوده است. این سامانه شامل یازده هزار آزمایشگاه و کارگاه است که تبادلات علمی و اطلاعات همه این آزمایشگاه ها را برخوردار است که می تواند به همه اعضای علمی و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگران کشور خدمات ارایه کند.

او یکی از دستاوردهای ساها را عدم وابستگی دانشگاه به خدمات آزمایشگاهی بیرون از دانشگاه خواند و گفت: در حال حاضر با راه اندازی ساها از همه امکانات و ظرفیت آزمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی استفاده میشود و از موازی کاری جلوگیری شده است. در دو سال گذشته، 44 میلیارد تومان تجهیزات برای این آزمایشگاه ها خریداری شده است که این رقم در کشور و آموزش عالی بی سابقه است و ظرفیت بسیار بالایی ایجاد کرده است.

واشقانی با اشاره به تالیف کتاب برای مکتوب کردن فعالیتهای ساها گفت: یکی دیگر از محورهای اصلی حوزه پژوهش ثبت اختراعات بین المللی بوده است متاسفانه یکی از ضعفهای کشور ما ثبت اختراع بین المللی است که با پی گیری مکرر تاکنون دو ثبت اختراع بین المللی داشته ایم و تا سه ماه آینده سه اختراع دیگر ثبت خواهد شد که همه آنها به نام دانشگاه آزاد اسلامی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سهم تولید علم و انتشار مقاله این دانشگاه گفت: در یک سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی 32 رتبه در پایگاه ESI ارتقاء داشته است و توانسته به رتبه 155 برسد که این موضوع همراه با رشد کیفیت بوده است.

او همچنین ارجاء به مقالات اشاره کرد و گفت: از انتشار مقالات نامعتبر جلوگیری شده همچنین مشکل دسترسی به پایگاه های علمی نیز رفع شده است. خوشبختانه ما در مراکز آموزش عالی بیشترین دسترسی را به پایگاه های معتبر علمی داریم که برای این موضوع 34 میلیارد تومان هزینه شده است. در حال حاضر 100 واحد بزرگ به صورت مستقیم و مابقی واحدها با واسطه به پایگاه های علمی معتبر دسترسی دارند.

او در پایان ضمن تاکید بر ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه گفت: پروژه های زیادی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد که از جمله میتوان به پروژه برداشت از مخازن نفتی اشاره کرد. همچنین سه پروژه پتروشیمی مصوب در دانشگاه در حال پیگیری است و همگی این برنامه ها با قوت بیشتر در سال جاری پیگیری می شود.

خبرنگار: مهرنوش زارعی / منتشر کننده: آخوندی

200/204

کد خبر: 745001

وب گردی

وب گردی