سفرهای فضایی آسان و ارزان می شود

شرکت اسپیس ایکس با پرتاب موفقیت آمیز راکتی که پیشتر هم به فضا رفته بود دست به کار بزرگی زد. اما این اتفاق چرا تا این حد در علوم فضا و اکتشافات فضایی از اهمیت برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه علمی– خبری ساینس الرت در گزارشی می نویسد: هفته گذشته اسپیس ایکس تاریخ ساز شد. این شرکت توانست راکتی را به فضا پرتاب کرده و باز هم با موفقیت بر روی سکوی شناور روباتیکی مستقر در اقیانوس فرونشاند که پیش تر هم آن را طی همین فرآیند به مدار زمین پرتاب کرده بود. این موفقیت یعنی صرفه جویی چشمگیر در هزینه های مربوط به پرتابهای فضایی.

الون ماسک، مالک شرکت اسپیس ایکس این موفقیت را به یک «انقلاب» تعبیر کرده که می تواند فصل جدیدی در اکتشافات فضایی بگشاید. نکته مهم و قابل توجه این دگرگونی در آن است که از این پس دسترسی به فضا ارزان تر از قبل صورت می گیرد. ماسک با غرور درباره این موفقیت صحبت می کند: کاری که صورت گرفته روز تاریخی را در عرصه فضا رقم زده است. این بدان معناست که می توان راکتها را بارها و بارها به مدار زمین پرتاب کرد.

بازیابی راکت از جمله اهداف اصلی اسپیس ایکس به شمار می آمده است.

اما تنها اسپیس ایکس نبوده که چنین تلاشی را آغاز کرده است. شرکت Blue Origin هم در این زمینه موفق بوده هر چند فرونشاندن راکت را به طور آزمایشی انجام داده است. موفقیت این شرکتها پس از شکستهای متعدد حاصل شده است. اما حالا که اسپیس ایکس توانسته راکتی را برای بار دوم به فضا پرتاب و باز هم با موفقیت آن را فرونشاند، خستگی ناشی از ناکامی های قبلی از تن مهندسان اسپیس ایکس و در رأس تمام آنها الون ماسک خارج شده است.

آمار و ارقام نشان از اهمیت چشمگیر این دستاورد دارد. برای ساخت یک فروند راکت فالکون ۹ چیزی درحدود ۶۱ میلیون دلار خرج می شود. اما حالا که می توان بارها از آن استفاده کرد متوجه صرفه جویی هنگفت اقتصادی این نوآوری می شویم.

نکته مهم دیگر درباره این دستاورد زمان آماده سازی راکت برای پرتابهای بعدی است. ماسک اعلام کرده که آماده سازی راکتی که به تازگی از فضا بازگشته ۲۴ ساعت زمان می برد و می توان بار دیگر آن را برای پرتاب محموله به فضا به کار گرفت. این بدان معناست که حمل و نقل فضایی به مراتب سریعتر از آنچیزی است که تاکنون انجام می شده است.

اما نکته هیجان انگیز دیگر مربوط به مکان جغرافیایی پرتابها می شود. موفقیت اخیر اسپیس ایکس گویای آن است که در آینده می توان راکتهای بازیافتی را از همان نقطه ای که فرود آمده اند برای پرتاب دوباره به فضا آماده کرد.

200/202

منبع: مهر

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار: آخوندی

کد خبر: 745054

وب گردی

وب گردی