معاون اول رییس جمهور: باید در کنار اجرای طرح مقابله با ریزگردها حق و حقوق مردم ساکن این مناطق نیز رعایت شود

معاون اول رییس جمهور از طرح ها و پروژه های مقابله با ریزگردها در کانون های مولد گرد و غبار در جنوب شرق اهواز بازدید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در دومین روز از سفر خود به استان خوزستان، با حضور در برخی مناطق جنوب شرق اهواز از طرح احداث کانال انتقال آب به عرصه های فوق بحرانی گرد و غبار و نیز طرح درختکاری برای مقابله با ریزگردها در کانون های مولد گرد و غبار بازدید کرد.
معاون اول رییس جمهور در جریان این بازدید ها از نزدیک روند اجرای طرح احداث کانال انتقال آب و نیز طرح درخت کاری را مورد بازدید قرار داد و با توضیحات وزرای نیرو و جهاد کشاورزی در جریان جزئیات این طرح ها و برنامه زمان بندی شده آنها قرار گرفت.
گفتنی است هدف از اجرای طرح احداث کانال انتقال آب به عرصه های فوق بحرانی گرد و غبار در جنوب شرق اهواز مرطوب سازی 42 هزار هکتار از اراضی این منطقه است که طول کانال انتقال آب 44 کیلومتر و ظرفیت کانال 20 متر مکعب بر ثانیه است.
مساحت زمین در طرح درختکاری نیز در جنوب شرق اهواز 7 هزار هکتار بوده و تعداد نهال های پیش بینی شده 1 میلیون و 750 هزار اصله نهال است که با مشارکت سازمان بسیج سازندگی سپاه پاسداران، پیمانکاران و جوامع محلی در دست اجرا است.
معاون اول رییس جمهور در حاشیه بازدید از این طرح های در دست اجرا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مسائلی که بصورت جدی بخشی از کشور و بخصوص استان های خوزستان، ایلام و لرستان را در سال های اخیر تحت تاثیر قرار داده ریزگردها است که در واقع دارای دو منشأ خارجی و داخلی است.
وی افزود: بخشی از ریزگردها از کشورهای عراق، عربستان و سوریه وارد کشور می شود که باید از طریق گفتگوهای دو جانبه و بین المللی و از طریق مذاکره با این کشورها در جهت حل این مشکل تلاش کنیم.
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: بخش دیگر این مشکل ناشی از منشا داخلی است که باعث شد سال گذشته مردم استان خوزستان و بویژه اهواز مشکلات زیادی را متحمل شوند.
جهانگیری ادامه داد: دولت پس از بروز این مشکلات به طور کامل بسیج شد تا با روش های علمی و دقیق با ریزگردها مقابله کند و یکی از اقدامات کاشت نهال در بیابان های فوق بحرانی بود.
وی با قدردانی از تلاش دست اندرکاران وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: جهاد یک بار دیگر همانند دوران دفاع مقدس درخشید و با تمام امکانات کاری جهادی انجام داد و هم اکنون یک کانال در حال احداث است تا از رود کارون به این مناطق آب منتقل کند و اقدام دیگر کاشت نهال و درخت ها در این مناطق است.
جهانگیری با تاکید بر اینکه باید در کنار اجرای این طرح ها حق و حقوق مردم و ساکنین این مناطق نیز رعایت شود گفت: دولت به این موضوع توجه ویژه دارد و علاوه بر آن تلاش خواهیم کرد تا در کنار طرح مقابله با ریزگردها که موجب حضور بیشتر دولت در این مناطق شده، اقدامات دیگری نیز انجام دهیم تا به وضعیت روستاها و جوانان این منطقه نیز رسیدگی شود و مشکلات مردم این مناطق مرتفع گردد.

خبرنگار: راضیه فراهانی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 745188

وب گردی

وب گردی