کوسینیچ: باید به خواست مردم ایران احترام گذاشت/کاخ سفید اهمیت برجام را درک کند

«دنیس جان کوسینیچ» عضو سابق مجلس نمایندگان آمریکا ضمن تأکید بر اهمیت جایگاه و نقش ایران در حل بحران منطقه خاورمیانه، تصریح کرد، دولت 'دونالد ترامپ' بایستی اهمیت توافق هسته‌ای که از سوی جامعه جهانی با ایران صورت گرفت را درک کند.

به گزارش ایسکانیوز، «دنیس جان کوسینیچ» نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دمکرات که برای شرکت در کنفرانس «سوریه پس از گذشت شش سال» به لندن سفر کرده است، روز پنجشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به بیان دیدگاهش درباره جایگاه و فرهنگ ایران و توافق هسته ای پرداخت.
کوسینیچ گفت: به نظر من این مهم است که کاخ سفید اهمیت توافق هسته‌ای که از سوی جامعه جهانی با ایران صورت گرفت را درک کند.
وی افزود: این توافق گامی مهم بود و من امیدوارم که دولت آقای ترامپ به نقشی که آمریکا در به ثمر رسیدن این توافق و تنظیم آن ایفا کرده احترام بگذارد و از زیر بار مسئولیتی که برعهده اش هست، شانه خالی نکند.
کوسینیچ، برجام (برنامۀ جامع اقدام مشترک ) را گامی مهم و سازنده برای گسترش مناسبات با ایران و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه کشور به‌منظور برقراری صلح در منطقه برشمرد.
عضو پیشین مجلس نمایندگان آمریکا در همین رابطه با اشاره به بحران سوریه بیان داشت: ما بایستی تلاش کنیم تا ضمن کسب اطلاع از موضع تهران در قبال مبارزه با افراط‌گرایی، اوضاع سوریه را آشفته نکنیم و مشابه ایران عمل کنیم.
وی تصریح کرد: من امیدوارم که دولت آمریکا این‌گونه عمل کند.
کوسینیچ در پاسخ به این سؤال «با توجه به اینکه اکثریت کنگره در دست جمهوری خواهان قرار دارد، موضع کنونی در قبال ایران را چطور ارزیابی می‌کنید» گفت: موضع کنگره با دوران پیش از توافق هسته‌ای تغییری نکرده است. در آنجا افرادی هستند که رویکردی مخالف ایران دارند اما سایرینی هم هستند که نقش مهم ایران در عرصه بین‌المللی را درک و به آن احترام می‌گذارند.
نامزد پیشین ریاست جمهوری آمریکا اضافه کرد: ایران دارای فرهنگ و سنتی کهن است که در حوزه ادب، هنر و فنّاوری تجلی پیدا کرده است. از این ‌رو آمریکا بایستی درک بیشتری نسبت به سهم فرهنگ ایران در عرصه بین‌المللی پیدا کند.
وی افزود: ایران نقش بسیار بزرگی در رشد هنر، فناوری، علوم و ادبیات جهان ایفا کرده است.
این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی تأکید کرد: 'ما در آمریکا بایستی به دنبال راهی باشیم تا اختلافاتمان را با ایران کنار بگذاریم. ما بایستی تاریخ ایران را بهتر درک کنیم و یادمان باشد که در سال 1951 میلادی دولت قانونی ایران ( دکتر محمد مصدق) را سرنگون کردیم. ما بایستی درک کنیم که این اقدام، تبعات منفی را به همراه داشته است.'
وی در همین حال با اشاره به اشغال سفارت آمریکا در تهران در 13 آبان 1358 ( تسخیر لانه جاسوسی) ، اظهار داشت: 'اما اختلافاتی که در جریان انقلاب ایران [درسال 57] رخ داد قابل‌حل است. ما بایستی رو به ‌جلو حرکت کنیم.'
کوسینیچ در پاسخ به این سؤال که آیا در آمریکا هنوز شخصیت هایی هستند که انقلاب اسلامی ایران را به رسمیت نشناخته‌اند، گفت: شاید افرادی باشند که نمی‌خواهند انقلاب ایران را به رسمیت بشناسند اما این انقلاب رخ‌داده و هر کشوری حق دارد تا تاریخش را به‌گونه‌ای که مطلوبش است، ترسیم و بیان کند.
وی تصریح کرد: ما بایستی به خواست مردم ایران احترام بگذاریم و اشتباهاتی که درگذشته مبنی بر سرعت بخشی به دیدگاه‌های غلطی که امروز هم شاهدش هستیم، صورت گرفت را بهتر بشناسیم.
این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی خاطر نشان ساخت:' آمریکا و ایران کشورهای بزرگی هستند و ما بایستی به دنبال راهی برای ایجاد مناسبات دوستانه باشیم. '
وی افزود: دنیا بایستی به سمتی حرکت کند که در آن آمریکا، روسیه، ایران، عربستان سعودی و سایر کشورها یاد بگیرند که در صلح با یکدیگر زندگی کنند. هرچند ما اختلاف‌هایی را با یکدیگر داریم اما روی یک کره زمین زندگی می‌کنیم. همه ما انسان هستیم و بایستی به دنبال راهی باشیم تا به حقوق یکدیگر برای استقلال عمل و تصمیم‌گیری درباره آینده احترام بگذاریم.
وی با تاکید بر اهمیت جایگاه و نقش ایران در منطقه خاورمیانه، گفت: به نظر من ایران از ظرفیت بالایی برای برقراری صلح در منطقه برخوردار است. من به ایران آن‌ گونه که دولت عربستان نگاه می‌کند، نگاه نمی‌کنم.
کوسینیچ با بیان اینکه 'اظهارات ریاض درباره ایران از روی ترس است'، افزود: سعودی‌ها بایستی به خاطر داشته باشند که ایران هرگز به کشوری تجاوز نکرده است. آن‌ها بهتر است به دنبال راهی باشند تا درگیری‌هایی را که در کشورشان جاری است بدون اعمال خشونت حل‌وفصل کنند و از طریق حمایت مالی در کشورهای دیگر فتنه به پا نکنند.
این سیاستمدار آمریکایی تصریح کرد: ریاض بایستی به خاطر داشته باشد که سیاست‌های متجاوزانه و حمایت از درگیری در سایر کشورها، در نهایت گریبان خودشان را خواهد گرفت.
دنیس کوسینیچ در سال‌های 1997 تا 2013 عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت اوهایو بوده است.
وی همچنین نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2008 و 2004 میلادی آمریکا از حزب دمکرات بود.
کنفرانس «سوریه پس از گذشت شش سال» روز چهارشنبه گذشته از سوی مرکز اروپایی مطالعات افراط‌گرایی وابسته به دانشگاه کمبریج با حضور کارشناسان، اندیشمندان، مقامات دولتی، سفرا و اصحاب رسانه در لندن گشایش یافت.

منبع: ایرنا

303

کد خبر: 745257

وب گردی

وب گردی