کارنامه درخشان بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی

سال 95 سالی پر فراز و نشیب برای اقتصاد کشور بود؛ مشکلات اقتصادی که میراث مدیریت دولت گذشته و آثار به جا مانده از تحریم‌ها بود پس از برجام کمرنگ اما مرتفع نشد. کاهش قیمت نفت تا زیر 40 دلار نیز لطمه شدیدی به شرایط اقتصادی کشور وارد کرد.

به گزارش ایسکانیوز از نسیم اقتصاد، بانک‌ها نیز در این سال شرایط نامتعادلی را سپری کردند؛ از طرفی روابط کم کم با بانک‌های جهانی برقرار و از طرفی مشکلات اقتصادی و رکود داخلی بار سنگینی را به دوش این بنگاه‌های مالی گذاشت.
کارنامه یک سال گذشته بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور نشان از حرکت این بنگاه‌های اقتصادی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی دارد. اقتصادی که طی سال‌های اخیر مورد توجه مقام معظم رهبری بوده و بانک‌ها توانستند با حرکت‌های موفقیت آمیز خود پایه‌ای محکم در پیشبرد آن باشند و نقش موثری در کمک به تولید و اقتصاد کشور ایفا کنند.
در سال 96 که به نام " سال اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال" نامگذاری شده است، در همین راستا، بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی تلاش دارند در ادامه فعالیت های خود، سال 96 را نیز با گسترش این موفقیت‌ها و کمک به تولید و اشتعال کشور آغاز کنند.
در این راستا بانک پارسیان سردمدار موفقیت‌ها و کمک برای رسیدن به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بود. حمایت و تامین مالی صنایع و کسب و کار کوچک و متوسط، گسترش روابط کارگزاری و بانکی و استانداردسازی و گسترش روابط بین‌المللی، ایفای مسوولیت های اجتماعی از جمله مشارکت در ساخت مدارس و حمایت از انجمن‌های خیریه، ساماندهی تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج و افزایش اعتماد به نظام بانکی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، همراهی و مشارکت با دولت درانجام طرح‌های معدنی و عمرانی در راستای حمایت از تولید و اشتغال زایی، تقویت و ارتقاء سیستم بانکداری الکترونیک و معرفی محصولات جدید الکترونیکی، حضور پیاپی در جمع 10 شرکت برتر کشور بر اساس ارزیابی سازمان مدیریت صنعتی،حرکت هوشمندانه به سمت کاهش مطالبات معوق،حمایت از کسبه زیان دیده پلاسکو و ساماندهی برای اسکان در مجتمع نور، بخشی از دستاوردهای ارزشمند بانک پارسیان در مسیر کمک به اقتصاد، تولید و اشتغال کشور بوده است.
همچنین بانک صنعت و معدن در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، حدود 20هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب طرح رونق تولید به یکهزار و 322 طرح کوچک و متوسط در 31 استان کشور پرداخت کرده است. گفتنی است طرح رونق تولید توسط وزارت صنعت،معدن و تجارت و به منظور حمایت از صنایع کوچک و متوسط طراحی شده و بانک صنعت و معدن علیرغم برخورداری از تعداد شعب و پرسنل محدود، رتبه ممتازی را در نظام بانکی کشور برای اجرای این طرح داشته است.
طرح های ایجادی، توسعه و خرید ماشین آلات، با استفاده از یکهزار میلیارد ریال تسهیلات راه اندازی شده و 1 هزار و 131 نفر شغل ایجاد کرده است. سال گذشته 109 طرح کوچک و متوسط نیز با پیشرفت متوسط 66 درصد در کشور درحال اجراست که تسهیلاتی بالغ بر 4 هزار و 250 میلیارد ریال برای پرداخت به آنها ارائه شد. همچنین 11 طرح با تسهیلاتی بالغ بر 252 میلیارد ریال و 87 میلیون یورو با بهره مندی از تسهیلات ستاد بانک به مرحله بهره برداری رسیده و یکهزار و 141 فرصت شغلی فراهم آورده است.
بانک اقتصادنوین نیز در سال گذشته جایزه برترین بانک در شبکه‌های اجتماعی سومین جشنواره سالانه «بانک محبوب من» را کسب کرد. این بانک با توجه به گسترش رو به رشد کاربران ابزارهای نوین ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی در طی سال‌های اخیر حضور موثری در این بخش داشته و مورد توجه مخاطبان و مشتریان شبکه بانکی قرار گرفته است. اقتصاد نوین همچنین جزو پنج بانک بورسی و فرابورسی خواهان تاسیس شعبه در هند بوده است که فدراسیون سازمان‌های صادرات هند (FIEO) از بانک مرکزی خواست با این درخواست موافقت شود. همچنین این بانک اوراق گواهی سپرده مدت‌دار، ویژه سرمایه‌گذاری (عام) را در اسفند ماه منتشر کرد. ضمانت‌نامه‌های ریالی صادره توسط بانک اقتصادنوین نیز در دوره منتهی به پایان آذر ماه سال 95 نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن بیش از 33 درصد رشد نشان می‌دهد که این رشد نشان دهنده مقبولیت این خدمت در میان مشتریان بانک اقتصادنوین می‌باشد.
بانک کارآفرین با کسب سود یک هزار و 270 میلیارد ریالی بر اساس صورت‌های مالی 9 ماهه خود، از جمله موسسات مالی سودده در صنعت بانکداری بورس اوراق بهادار تهران بوده‌اند. این بانک همچنین در«هفتمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران» که روز شنبه 7 اسفندماه با حضور آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی، دکتر محمد علی نجفی مشاور رئیس جمهور و جمعی از مسئولان اقتصادی کشور در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی ‌برگزار شد با توجه به عملکرد مطلوب و شایسته خود در حوزه‌های مدیریت مالی، شفافیت مالی، اقتصادی و... موفق به کسب جایزه تندیس بلورین شد.
بانک سامان دیگر بانک خصوصی است که در سال گذشته موفق شد در سومین جشنواره سالانه «بانک محبوب من»، موفق شد علاوه بر قرارگرفتن در جمع بانک‌های محبوب کشور، به‌عنوان انتخاب اول مشتریان برای افتتاح حساب معرفی شود. این بانک در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود و در ادامه سیاست حمایت از بیماران مبتلا به سرطان، در تامین هزینه خرید یک دستگاه ضروری برای درمان این بیماران مشارکت کرد و همچنین در راستای حمایت از فعالیت‌های اقتصادی صنعتگران و بازرگانان کشور، تسهیلات اجاره به شرط تملیک اموال منقول یا غیرمنقول اعطا کرد.این تسهیلات برای گسترش امور خدماتی، بازرگانی و تولیدی اعم از کشاورزی، صنعتی و معدنی و در زمینه خرید وسایل تولید، ماشین‌آلات و تاسیسات، خرید خودرو، خرید مسکن و خرید کالای بادوام اعطا شد.
بر اساس این گزارش، یکی از مهم‌ترین افتخارات و ارزش‌های بانک ‌پاسارگاد، توجه ویژه به مشتریان است. دریافت گواهینامه‌ی ایزو 10002 در حوزه رسیدگی به شکایات مشتریان و گواهینامه ایزو 10004 در حوزه ارزیابی و سنجش رضایتمندی مشتریان، برای چهارمین بار در سال جاری، مهر تاییدی بر فعالیتهای ارزشمند این بانک است. در عین حال انتخاب پاسارگاد در ششمین دوره جایزه جهانی Make؛به عنوان یکی از 3 سازمان دانشی برتر در ایران از دیگر افتخارات این بانک محسوب می شود. این بانک‌ در راستای ایفای رسالت‌های اجتماعی خود، در ایام دهه‌مبارک‌فجر، یک مدرسه در روستای فرخ‌آباد زیبادشت استان البرز افتتاح کرد و کسب تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران از دیگر موفقیت های این بانک بود.
بانک سرمایه تنها بانک در بخش خصوصی است که توانسته مجوز ایجاد صرافی و بانک در دبی را کسب نماید و با آینده نگری های لازم با بالاترین مقام دبی مشارکت نمود تا در صورت ایجاد منازعات سیاسی در آینده صرافی و بانک سرمایه دچار تزلزل نشود. این بانک همچنین 70 درصد افزایش ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی داشته که این موضوع نشانگر استحکام این بانک نزد بانک مرکزی است.
بانک سینا از جمله بانکهایی خصوصی کشور است که نسبت به اجرای دستورالعمل‌های بانک مرکزی و سازمان بورس و حسابرسی اهتمام زیادی دارد و به لحاظ رعایت استانداردهای لازم در بحث شفافیت عملکرد، عنوان شفاف ترین بانک را به انتخاب مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دریافت کرد. در همین حال این بانک در تازه ترین رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی کشور که به معرفی شرکت های برتر ایران در سال 1394 اختصاص دارد، با 11 پله ارتقا، برای چهاردهمین سال متوالی در میان یکصد شرکت برتر ایران قرار گرفت.
لازم به ذکر است که بانک دی نیز به دلیل منفی نبودن رتبه فروش و نیز زیان‌ده نبودن در نوزدهمین همایش رتبه‌بندی 100 شرکت برتر ایران (IMI100) برای دومین سال پیاپی در لیست 10 شرکت پیشرو کشور قرار گرفت. بر اساس آخرین آمار منتشره از سوی بانک مرکزی هم‌اکنون حدود هفت درصد از کل فعالیت‌های ارزی کشور از طریق بانک دی انجام می‌شود. از ابتدای سال 1395 تاکنون تعداد 384 فقره اعتبار اسنادی معادل 193 میلیون دلار و در همین راستا 3553 حواله ارزی معادل بیش از یک میلیارد دلار در این بانک گشایش یافته است که یکی از مهمترین دستاوردهای بانک دی پس از اخذ مجوز مرحله دوم ارزی و در شرایط سخت تحریمی محسوب می‌شود.
بانک‌انصار نیز براساس پیشرفت‌های چشمگیر در انجام وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی و فرهنگی که ناشی از راهبردکلیدی ارائه خدمات جامعه محور همراه با اولویت منافع ملی است، موفق گردید در سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی المپیک برگزارشد، نشان ویژه مسئولیت اجتماعی این کنفرانس را به دست آورد.
بانک حکمت که از بانک‌های نوپای ایران است در سال‌های اخیر توانست رشد قابل توجه‌ای را در جامعه کسب کند. این بانک که سال 93 در بازار سرمایه پذیره نویسی شد تاکنون بیش از 6هزار میلیارد ریال افزایش سرمایه داده و سرمایه بانک از رقم 4هزار ریال به 10 هزار ریال رسیده است. این در حالی است که اکنون با توجه به رقم سرمایه 4هزار میلیارد ریالی، کفایت سرمایه بانک بیش از 18 درصد ارزیابی می شود و با این افزایش سرمایه قدرت ریسک بانک به شدت افزایش یافته و یکی از بانک‌های روبه رو آینده خواهد بود.
بانک گردشگری در سومین دوره جشنواره بانک محبوب من توانست رتبه برترین بانک را از نظر میزان رشد محبوبیت به نسبت دوره قبل به دست آورد و در رتبه بندی محبوب ترین بانک های کشور، در رتبه هفتم در میان 30 بانک کشور قرار گیرد.شایان ذکر است این بانک هزینه هدایای نوروزی سال 1396 خود را جهت ساخت 12 باب مدرسه در مناطق محروم کشور اختصاص داد.
دیگر بانکی که مورد بررسی قرار می‌گیرد، بانک ایران زمین است که در چند ماه گذشته سازماندهی جدیدی را در جهت ارائه خدمات به مشتریان شروع کرده و برنامه جامع خود را در راستای تبدیل شدن به بانک دیجیتال قرار داده که هدف آن ارائه بروزترین خدمات بانکداری به مردم است.
بانک قوامین که در شش سال گذشته همواره سعی کرده است وضعیت سرمایه خود را به وضع مطلوبی برساند نسبت به دیگر بانکها در این حوزه موفق تر عمل کرده است. این بانک علاوه بر سرمایه، با رشد چشم گیر دارایی نیز روبرو شده و وضعیت ریسک شرکت بهبود یافته است. همچنین با همراهی خوب سهامداران و شرکت آنها در فرایند افزایش سرمایه بانک، سرمایه ثبتی بانک قوامین از 4000 میلیارد ریال به 8000 میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.
همچنین بانک خاورمیانه در رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، براساس امتیاز کسب‌شده از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی مناسب، در میان بانک های بورسی، رتبه نخست را کسب کرد. در همین حال این بانک، با درصد شناوری 83 درصدی، نقدشونده ترین سهام بورسی اعلام شده است. بانک خاورمیانه همچنین با کسب بیشترین امتیاز در میان 34 بانک و موسسه اعتباری کشور از نظر اجرای مقررات مبارزه با پولشویی، رتبه نخست را به دست آورد.
در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و با توجه به اولویت‌های دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر اولویت واحدهای تولیدی کوچک و متوسط (SME,s)، بانک آینده موفق شده است در 90 طرح مشارکت نموده و مبلغ 1003 (یکهزار و سه) میلیارد ریال به این‌گونه واحدها در سراسر کشور پرداخت نماید.
بر اساس فهرست جدید پرجمعیت ترین شرکت های بورسی و فرابورسی توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی، موسسه اعتباری کوثر مرکزی با 482 هزار و 949 سهامدار، برای نخستین بار در رتبه اول پرجمعیت ترین شرکت بازار سهام ایران قرار گرفت.
موسسه مالی و اعتباری ملل نیز توانست طی شش ماه نخست سال بیش از 43 میلیارد ریال سود شناسایی کند و این در حالی است که بانکهای بزرگ با زیانهای سنگینی مواجه شده‌اند و نتوانستند برای سرمایه گذاران خود عایدی داشته باشند. این بانک همچنین در رتبه بندی سالانه سازمان مدیریت صنعتی، با 21 رتبه صعود توانست رتبه این موسسه را نسبت به سال 93 بهبود بخشد.
در آمار تعداد تراکنش‌های شبکه بانکی کشور که از سوی اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی منتشرشده است تا شهریور ماه سال جاری از 31 بانک و موسسه اعتباری، تنها 12 بانک و یک موسسه اعتباری اطلاعات خود را ارائه کرده‌اند که موسسه اعتباری توسعه به عنوان تنها موسسه اعتباری نظام بانکی بود که اطلاعات آماری خود را ارائه کرده است.
موسسه اعتباری نور از نظر ارائه تسهیلات، رتبه اول را در میان موسسات اعتباری کشور دارد و در مجموع از میان 35 بانک و موسسه اعتباری، از نظر تعداد شعب و میزان منابع در جایگاه یازدهم قرار دارد. این موسسه به تازگی مجوز پیوستن به شبکه شتاب، ساتنا و پایا را از سوی بانک مرکزی دریافت نموده است.
بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان اولین و بزرگترین بانک تخصصی کشور در ارائه خدمات و تسهیلات قرض الحسنه،اقدامات موثری در توسعه امکانات و گسترش توانمندی های ابعاد مختلف جامعه خصوصاً برای رونق اقتصادی، اشتغالزایی و ارتقاء سطح کیفی کسب و کارهای کوچک انجام داده است.
سود خالص بانک قرض الحسنه رسالت در 9 ماهه منتهی به آذر ماه سال 1394 به رقم 117 ریال رسید این در حالی بود که در دوره مشابه در سال قبل،این بانک بیش از 602 ریال زیان شناسایی کرده بود. همچنین بر اساس صورتهای مالی این بانک، بانک قرض‌الحسنه در 9 ماه منتهی به آذر ماه سال 1394 توانست بدهی به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی را به بیش از 95 درصد کاهش دهد که موفقیت بزرگی برای این بانک محسوب می شود.
لازم به ذکر است که بررسی نسبت تسهیلات به سپرده بانک‌های خصوصی در یک سال گذشته نشان می‌دهد که بانک قوامین، پارسیان و آینده توانسته اند رتبه‌های بالاتری نسبت به باقی بانکهای خصوصی از آن خود کنند که به ترتیب این نسبت 72.4 درصد، 73.2 درصد و 72.4 درصد را شامل می‌شود.
همچنین بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با پیشتازی در کاهش نرخ سود بانکی توانستند کمک شایان توجهی به پویایی اقتصاد و ورود نقدینگی به بازار کسب و کار کنند.

انتشار: آرش محمدی

کد خبر: 745281

وب گردی

وب گردی