ورود به فاز انسانی تست واکسن سالک نیازمند 3 سال زمان

رئیس انستیتوپاستور در خصوص تست واکسن سالک در فاز انسانی گفت: بین 2 تا 3 سال زمان نیاز است تا بتوانیم تاییدیه‌های لازم را در این مورد اخذ کرده و به مرحله تست در فاز انسانی برسیم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر مصطفی قانعی درباره طرح تحقیقاتی تولید واکسن سالک، با بیان اینکه شروع این مطالعه با حمایت سازمان بهداشت جهانی آغاز شد، اظهار کرد: در این راستا در همان ابتدای شروع به کار بخش ایمونولوژی مولکولی و تحقیقات واکسن در انستیتو پاستور راه‌اندازی شد.

رئیس انستیتو پاستور افزود: تست این واکسن در فاز حیوانی موفق بوده و توانستیم در این فاز به نتیجه قابل قبولی دست یابیم. اما بین 2 تا 3 سال زمان نیاز است تا بتوانیم تاییدیه‌های لازم را اخذ کرده و به مرحله تست در فاز انسانی برسیم.

وی با بیان اینکه برای تست در فاز انسانی باید تاییدیه مراحل سلامتی را اخذ کرد، گفت: این مراحل قبلا در سازمان غذا و دارو مشخص شده است، بنابراین با اخذ این تاییدیه‌ها آزمایش بر روی انسان را آغاز می‌کنیم.

قانعی تاکید کرد: ممکن است این واکسن بر روی انسان موفقیت‌آمیز باشد و یا با شکست مواجه شود، از این رو تا زمانی که در فاز انسانی تست نشده و تمام مراحل طی نشود، نمی توانیم بگوییم که واکسنی را تولید کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، شایع‌ترین نوع بیماری پوستی لیشمانیوز (سالک) است که در هر سنی فرد را مبتلا می‌کند. منشا این بیماری انگلی به نام لیشمانیا بوده که از طریق پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.

طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود 1.5 تا 2 میلیون نفر به سالک مبتلا می‌شوند که 90 درصد آن تنها در 9 کشور دنیا رخ می‌دهد؛ ایران نیز یکی از این کشورهاست. با توجه به این آمار، ابداع واکسنی علیه این بیماری، کمک بزرگی در کنترل آن می‌کند که در این راستا انستیتو پاستور از سالیان قبل مطالعه و تحقیق بر روی تهیه این نوع واکسن را در دستور کار قرار داده است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 745326

وب گردی

وب گردی