یک هفتم موارد مرگ در آلمان به خاطر سیگار است

یک دهم موارد مرگ در سراسر جهان ناشی از مصرف دخانیات است اما نتیجه یک پژوهش، این نرخ را در آلمان بیشتر نشان می‌دهد و شاید محدود نبودن تبلیغات تجاری سیگار در این کشور یکی از دلایل آن باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، نتیجه یک مطالعه علمی در سراسر دنیا نشانگر کاهش میزان مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار است. در این مطالعه روشن شده که نرخ ۱۵.۳ درصد مرگ ناشی از دخانیات از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ میلادی یک سوم کاهش یافته است.

یک گروه کارشناسی جزئیات این تحقیق را در نشریه تخصصی "لنست" منتشر کرده؛ مطالعه‌ای که مبنای آن داده‌های کلان مربوط به انواع بیماری‌ها در سطح دنیاست.

محققان نتیجه گرفته‌اند که عقب‌گرد میزان مرگ و میر ناشی از دخانیات به خاطر تدابیری است که بسیاری از کشورها علیه مصرف توتون و تنباکو به جریان انداخته‌اند.

در کنار این خبر خوب، خبر بدی نیز وجود دارد. در پاره‌ای کشورها مثلا در اندونزی، بنگلادش یا فیلیپین میزان مرگ ناشی از دخانیات نه تنها کمتر نشده بلکه بالاتر هم رفته است. در روسیه هم تعداد زنان سیگاری به نسبت قبل بیشتر شده است.

بنابر گزارش دویچه‌وله، البته یک دلیل بالا رفتن آمار سیگاری‌ها، افزایش جمعیت جهان نیز هست. آمار سال ۱۹۹۰ نشان می‌داد که ۸۷۰ میلیون نفر مردم روزانه سیگار می‌کشد. این میزان در سال ۲۰۱۵ به ۹۳۳ میلیون نفر رسیده که افزایشی حدود ۷ درصد را نشان می‌دهد.

اکثر کسانی که به جمع سیگاری‌ها پیوسته‌اند، مردان هستند. تفکیک‌داده‌ها بیانگر این است که از این میزان، ۲۵ درصد مردان به طور مرتب سیگار می‌کشند در حالی که سهم زنان تنها ۵.۴ درصد است.

آلمان جزء ۱۰ کشور صدر فهرست

از هر پنج زن در آلمان، یک نفرشان سیگاری است و این رقم در مورد مردان یک نفر از چهار نفر است. طبق آمار موجود، تعداد مردان آلمانی سیگاری نسبت به ۲۵ سال گذشته، ۰.۹ درصد کمتر شده اما این کاهش نزد زنان ۰.۳ درصد است.

آلمان با دارا بودن ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار سیگاری در میان ۱۰ کشوری است که در صدر جدول قرار دارند. پژوهش مربوطه نشان می‌دهد که یک هفتم مردم این کشور در اثر پیامدهای ناشی از مصرف دخانیات می‌میرند؛ رقمی که از میانگین جهانی بیشتر است.

خطرات مصرف سیگار

نتیجه یک پژوهش جهانی که توسط کارشناسان بین‌المللی انجام گرفته نشان می‌دهد که سیگار کشیدن به طور کلی خطر مرگ و معلولیت‌ را بالا می‌برد.

یک دهم مرگ‌ومیرها در سراسر دنیا به خاطر دخانیات است. همه ساله شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کل دنیا به خاطر مصرف دخانیات جان می‌سپارند که این رقم به معنای افزایشی ۵ درصدی ظرف ۲۵ سال است. برای همین بسیار اهمیت دارد که دولت‌ها و سازمان‌های مربوط به سلامتی عمومی، خطرات ناشی از سیگار را متذکر شوند و از ترک آن حمایت کنند.

کارشناسان معتقدند که علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد یعنی تلاش‌ها باید روی جلوگیری از تجربه سیگار کشیدن متمرکز شود.

پژوهشگران هم‌چنین هشدار داده‌اند که صنعت دخانیات می‌تواند در کشورهای آفریقایی بازار مصرف بیابد زیرا در این کشورها تدابیر رسمی و دولتی علیه مصرف سیگار وجود ندارد. از این گذشته، اهرم‌های قانونی یا مالی کمی در آفریقا وجود دارند تا بتوان تجارت سیگار را کنترل یا محدود کرد.

دریافت کننده و انتشار دهنده: نیوشا یعقوبی

701701

کد خبر: 745400

وب گردی

وب گردی