استاد دانشگاه آزاد اسلامی:  نرخ تورم 8 درصدی نویدبخش اتفاقات مثبت در اقتصاد کشور است

استاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اعلام نرخ تورم 8 درصدی سال گذشته نویدبخش اتفاقات مثبت در اقتصاد کشور است و به طبع نرخ بهره بانکی باید هم سو با نرخ تورم باشد.

سید فرزاد هاشمی در گفت و گو با ایسکانیوز درباره نقش اقتصاد کشور در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: طی چند سال گذشته بحث اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، در آن زمان به نظر می رسید که این شعار برای 1 سال است و می بایست اقدامات لازم جهت اجرایی شدن این شعار در بازه زمانی 1 ساله انجام شود.

وی با اشاره به اینکه مقاوم سازی اقتصاد کشور در دوره 2-1سال انجام نمی شود، افزود: این اقدام در طول مدت 10 سال محق می شود و از این طریق قادر به افزایش ظرفیت های اقتصادی کشور و نیز زیربناسازی خواهیم بود.

هاشمی با بیان اینکه بخش عمده ای از بحث اقتصاد مقاومتی بر محور بناسازی است، گفت: زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی باید به نحوی تعریف و ساخته شوند که منجر به ایجاد مشکل در اقتصاد کشور به خصوص در اشتغال و تولیدملی نشود.

به گفته این اقتصاددان علاوه بر اینکه قوانین و مقررات به عنوان یکی از زیرساخت های موردنیاز در اقتصاد مقاوتی است، بحث همگن و همگام بودن مسایل اقتصادی و عدم تناقض میان آنها از دیگر عوامل مورد نیاز زیرساخت ها است.

وی با اشاره به موانع موجود در حوزه سرمایه گذاری و اقتصادی، تصریح کرد: بخش سرمایه گذاری وزارت اقتصاد و دارایی باید تاییدکننده سرمایه گذاری های خارجی باشد بنابراین به نظر می رسد که باید زمینه های لازم جهت اصلاح برخی از قوانین و مقررات موجود به خصوص در سرمایه گذاری های خارجی و نیز سرمایه هایی که باعث ورود تکنولوژی می شود ایجاد شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: باید از برخی سخت گیری های موجود در سرمایه گذاری خارجی جلوگیری کرد و مشکلات موجود در شروع سرمایه گذاری از طریق بروکراسی های موجود برطرف شود.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در هر کشوری یک مساله خودجوش و درونی است که توام با ازدیاد وام و معافیت های مالیاتی است، همچنین سرمایه گذار خارجی باید این امنیت خاطر را داشته باشد که سرمایه گذاری در محیطی انجام شده که با سود همراه می شود.

وی با تاکید بر اینکه وجود تعدادی نیروی توانمند باعث افزایش بازدهی سرمایه گذاری خواهد شد، افزود: اعلام نرخ تورم 8 درصدی سال گذشته نویدبخش اتفاقات مثبت در اقتصاد کشور است و به طبع نرخ بهره بانکی باید هم سو با نرخ تورم باشد و بعد از آن باید اقدامات موثری در راستای تقویت سرمایه گذاری انجام شود.

هاشمی با بیان اینکه شعار اشتغال نباید به واسطه افزایش بهره وری محقق شود، گفت: در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد و خاتمی 2 طرح زود بازده و ضربتی اشتغال اجرا شد اما به دلیل مطرح شدن آن به صورت مقطعی باعث ایجاد مشکلات و ضرر و زیان بسیاری از بانک ها شد.

این اقتصاددان با اشاره به تولید ملی در شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: با توجه به شعار سال 96 نباید از واردات کالاهای مورد نیاز کشور جلوگیری کرد و همانند خودروسازان کشور مانع واردات خودروهای خارجی شویم و در عین حال در حوزه موردنظر با پیشرفتی چندانی در تولید داخلی همراه نباشیم بلکه می توان گفت که واردات در حد معقول به نفع کشور است.

خبرنگار: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 745403

وب گردی

وب گردی