ورود شرکت های خودروساز به عملیات بانکی و پرداخت سود به مشتریان

مدیرکل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی با اشاره به پرداخت  سود به مشتریان توسط خودروسازان گفت: این موضوع می‌تواند برهم زننده تعادل بانک‌ها باشد.

به گزارش ایسکانیوز، عباس کمره ای، درباره ورود شرکت های خودروساز به عملیات بانکی و پرداخت سود بانکی به مشتریان گفت: ظاهرا یک مصوبه هیات وزیران در این زمینه بوده که اجازه ای به خودروسازان در این خصوص داده شده بود.

مدیرکل نظارت بر بانک های بانک مرکزی اظهارداشت: منابع بسیار زیادی از سیستم بانکی کشور نزد خودروسازان قرار دارد که حَسَب مورد تمدید می شود و شورای پول و اعتبار نیز با توجه به شرایط خاص خودروسازان تمدید را می پذیرد.

کمره ای ادامه داد: از آنسو نیز خودروسازان مصوبه ای را از دولت دارند که بر اساس آن مصوبه این کار انجام شده است. درست است منابع حاصل از پیش فروش خودرو نیز نهایتا وارد سیستم بانکی کشور می شود، اما برهم زننده تعادل بانک نیز خواهد بود و ممکن است بانکی را ضعیف و بانکی دیگر قوی تر شود و مجموعا چند بانک ممکن است در این جریان لطمه ببینند و چند بانک نیز اوضاع بهتری پیدا کنند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی افزود: اگر شاخص هایی را بخواهیم در این زمینه بررسی کنیم و اینکه چرا نرخ سود بعضا توسط برخی بانک ها رعایت نمی شود شاید یک بخشی مربوط به آن باشد که بانک می خواهد شرایطی را فراهم کند که در مقابله با پیش فروش ها که نرخ سود بالاتری را عاید افراد می کند، بتواند منابع خود را حفظ کند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی منابع از یک بانک خارج می شود به بانک دیگری می رود، گفت: بنابراین یک بانک دچار کسری می شود و یک بانک دیگر شرایط بهتری پیدا می کند که در هر حالت دو بانک مشکل دار خواهیم داشت.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 745479

وب گردی

وب گردی