دانشگاه آزاد اسلامی در جامعه اسلامی ایران تثبیت شده است و به نوعی از ارکان پرافتخار و سرمایه علمی جامعه محسوب می شود

دیدار نوروزی دکتر بهروز میرزا رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج  با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد هاشمی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان البرز، معاونین، روسای دانشکده ها، اعضای هیأت علمی و کارکنان این دانشگاه در دومین روز کاری واحد کرج در سال 1396 در سالن اجتماعات مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزا ضمن تبریک سال جدید به کارکنان و اعضای هیأت علمی از تلاش ها و کوشش‌های کارکنان و استادان متعهد این واحد دانشگاهی در سال گذشته تقدیر کرد و گفت: «ما هم با توجه به شعار سال همگام با سایر دستگاه‌های اجرایی و دانشگاهی کشور می‌بایست برنامه‌ریزی کرده و به یاری خداوند متعال در سال جدید با اهتمام بیشتر بر اقدامات و فعالیت های جدی در مسیر علم، فناوری و عقلانیت، باعث پیشرفت، رشد و توسعه کشور شویم و هر روز شاهد استقلال، سربلندی و عزت بیش از پیش میهنمان در تمامی حوزه ها باشیم».

وی سه محور علم، دین و اخلاق را اساس حرکت در مسیر رسیدن به قله های فضیلت و معنویت دانست و با اشاره به منویات مقام معظم رهبری و بحث تولید و اشتغال در سال 96 گفت: «اساس کار و برنامه ریزی در سال 96 در واحد کرج بر پایه همین فرمایشات مقام معظم رهبری است و با توجه به حضور بیش از 4000 کارخانه و صنایع گوناگون در استان البرز، این دانشگاه می تواند در حوزه تولید و اشتغال و فرهنگ سازی در حوزه کارآفرینی موثر واقع شود.»

وی بیان داشت بیش از 80 سال دانشگاه‌های کشور به صورت آموزش محور حرکت کرده اند و تنها 30 سال است که بحث پژوهش محور به شکل جدی تر مطرح شده و امیدواریم که با برنامه ریزی مناسب بتوانیم گام های موثری در جهت تحقق شعار امسال -که به درستی بر اساس شرایط کشور و منطقه بیان شده است- برداشته و دستاوردهای علمی را به صورت کالا در عرصه های تولیدی و صنعتی وارد نماییم و البته این کالا حتما یک شئی مادی نیست بلکه یک فرآیند، یک فرمول و یا راهکار علمی کاربردی نیز می تواند یک کالای صنعتی باشد».

دکتر میرزا تصریح کرد: «با اختصاص بخشی از پایان نامه ها و پروژه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه های مرتبط به تقویت ارتباط با صنعت و اشتغال نیروی های متخصص در تولیدات صنعتی می توانیم ادعا کنیم تا حدودی رسالت خود را در دانشگاه به انجام رسانده ایم».

دکتر میرزا موفقیت های سال 95 در دانشگاه آزاد اسلامی را چشمگیر خواند و با اشاره به حوادث تلخی همچون درگذشت موسس دانشگاه آزاد اسلامی حضرت آیت اله هاشمی رفسنجانی(ره) با سابقه درخشان نیم قرن تلاش در زمینه تعالی و رشد انقلاب، کشور و دانشگاه آزاد اسلامی - حادثه تلخ پلاسکو و شهادت آتش نشانان فداکار، درگذشت تعدادی از هنرمندان و بزرگان این مرز و بوم، و برخی حوادث تلخ دیگر ابراز امیدواری کرد در سال پیش رو با همراهی تمامی پرسنل و استادان در بخش های مختلف پله های ترقی یکی پس از دیگری طی شود.

دکتر میرزا با اشاره به حضور مداوم و مستمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در لیست معتبرترین دانشگاه های جهان، و اعلام و انتشار خبر کسب مقام دوم دانشگاه های آزاد اسلامی سراسر کشور در فروردین ماه امسال توسط واحد کرج که از شبکه های سراسری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز پخش شده است، این موفقیت چشمگیر را حاصل تلاش مستمر استادان، کارکنان، دانشجویان و مدیران این واحد دانشگاهی بزرگ دانست و اظهار امیدواری کرد حرکت رو به جلوی دانشگاه بویژه در مسیر فناوری و تجاری سازی و تولید و ثبت پتنت در سال 1396 همزمان با تولید علم و مقالات علمی معتبر ادامه داشته و نقاط ضعف موجود در این زمینه ها ضمن شناسایی برطرف شود.

دکتر میرزا کیفی سازی را در دهه چهارم عمر دانشگاه آزاد اسلامی از برنامه های سال جاری در واحد کرج عنوان کرد و گفت: « واحد کرج رقابتی جدی در عرصه کیفی سازی و تجاری سازی منطبق بر شعار سال با دانشگاه های معتبر کشور و منطقه پیش رو دارد و با بهره گیری از بالغ بر 600 عضو هیأت علمی و پتانسیل های مناسب علمی، پژوهشی و فرهنگی توانایی حضور در این عرصه را دارد. »

وی تاکید کرد: « دانشگاه آزاد اسلامی در جامعه اسلامی ایران تثبیت شده است و به نوعی از ارکان افتخار و سرمایه علمی جامعه محسوب می شود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز مهمترین برنامه سال پیش رو را تمرکز بر رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان و بهره گیری موثر از توان علمی دانشگاه ها در تولید ثروت و درآمد نامید و گفت: با توجه به صنعتی بودن استان البرز و وجود صنایع و کارخانه های فراوان در استان البرز و نیز وجود استادان مطرح پژوهشگر در واحد کرج پتانسیل مناسبی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان فراهم است و در حال حاضر 18 هسته فناور در این دانشگاه تشکیل شده است که یکی از آنها نیز تبدیل به شرکت دانش بنیان شده و می بایست با برنامه‌ریزی دقیقتر بیشترین بهره را از این پتانسیل برد.

وی همچنین با اشاره به تصویب تمامی رشته های تحصیلات تکمیلی واحد کرج از سوی شورای گسترش وزرات علوم از تصویب رشته های جدید این دانشگاه خبر داد و با مروری بر بودجه سالانه استان البرز تاکید کرد: «واحدهای دانشگاهی استان البرز می بایست حداقل چهارده و نیم درصد بودجه خود را با درآمدزایی و عدم تکیه بر شهریه تامین کنند که خوشبختانه اقداماتی از قبیل: قراردادهای صنعتی، آموزش های تخصصی ضمن خدمت با انعقاد تفاهم نامه هایی با شرکت های صنعتی و شهرک های صنعتی صورت گرفته است که امیدواریم با افزایش رشد اقتصادی در جامعه، بتوانیم ضمن کسب درآمد در تحقق تجاری سازی، اشتغال و تولید موثر باشیم.

رئیس واحد کرج با برشمردن برخی خدمات ارائه شده به دانشجویان تصریح کرد: تلاش دانشگاه برای ارائه خدمات رفاهی در کنار آموزشی و علمی به دانشجویان در حد امکان است و ارائه این خدمات نه تنها هیچ گونه منفعت مالی برای دانشگاه ندارد بلکه مستلزم هزینه نیز هست و صرفا به منظور رفاه حال دانشجویان صورت می گیرد.»

دکتر بهروز میرزا تاکید بر فعالیت های فرهنگی و استفاده از ظرفیت های فرهنگی و دانشی برای این منظور، تمرکز بر تاسیس رشته های چندنظمی با بهره بردن از امکانات موجود، ارائه پژوهشهای کاربردی برای تولید کالاهای علمی برای رقابت های بین المللی، سرمایه گذاری ترکیبی با حضور بخش های دولتی و خصوصی در عرصه فناوری، تولید و اشتغال را از مهمترین اهداف واحد کرج در سال جاری عنوان کرد.

وی در پایان سخنانش ضمن تشکر مجدد از تلاش های همکاران صدیق خود در واحد کرج ابراز امیدواری کرد: « با همکاری تمامی بخش ها در همه رده ها، شاهد سالی پربار و فضایی آرام برای دستیابی به اهداف دانشگاه باشیم. »

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی: امروز تفاوت جوامع اسلامی با غرب در سازگاری یا عدم سازگاری با معیار دین است

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا هاشمی مسؤول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در استان البرز در دیدار نوروزی هیأت رئیسه این دانشگاه با کارکنان ضمن تبریک سال نو به جمع حاضر اظهار داشت: «تغییر دیگری در عمر و گذر زمان ایجاد شده است انشاءالله خداوند احوال ما را در سال جدید تغییر دهد. دعای تحویل سال که خوانده می‌شود یا مقلب القلوب والابصار....شروع زیبایی دارد.موجودی که زنده باشد هیچ چیز نمی تواند آن را عوض کند. اولین دعای ما در اول سال این است که خدایا قلب ما را زنده گردان وآن را از مردگی دریاب.«

وی گفت: «مرحله بعدی به چشم و دیده و بصیرت می رسد؛ چشم است که می تواند هدایت شود، لذا دعای دوم بحث بصیرت است که خدا می فرماید شما آدمیان و کائنات را در اختیار خودم قرار دادم( کسی که آسمان و زمین و روز و شبها وتمام امورات در اختیار اوست). هر اتفاقی که در یک موجود رخ می دهد تغییر است؛ و حول حالنا مرحله بالاتر از تغییر است ؛ اما انتهای تغییر را تحویل گویند یعنی تبدیل بزرگ. آنجا که قرآن می فرماید: زمانی که ما شما را خلق کردیم تحویل جدیدی در شما ایجاد شده و آنجا که روح در شما دمیده شد یک تحول و تغیر بزرگی در شما انسانها ایجاد شده است. لذا عید به دید و بازدید وجمع شدن است و روابط صورت به صورت و دعای یا مقلب القلوب است که این سنت را زیبا میکند و ما آنرا با هم می خوانیم.»

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی گفت: «امروز تفاوت جامعه اسلامی با جامعه غربی این است که شما دین را معیار قرار می دهید، اگر دنیا با دین سازگاری داشت آن ر ا می پذیرید و اگر سازگاری نداشت آنرا پس می دهید ؛ در جامعه غربی بر عکس است، آنان دنیا را ملاک قرار می دهند و دین را با آن سنجش ‌می کنند، هر چقدر دین با آن سازگاری داشت خوب است، اگر دین با دنیا تناقض داشت دین را می زنند کنار ؛ که این دو نوع سبک زندگی است . این حدیث از حضرت علی (ع)است که می فرماید: اگر دین را با دنیا قراردادید هر دو تای آن را می بازید؛ ولی اگر دنیا را تابع دینتان قرار دهید هم دنیا و هم آخرت را بدست می آورید. لذا اگر می خواهیم تغییر و تحولی در زندگیمان اتفاق بیفتد باید اینها را معیار قرار دهیم.»

وی افزود: «اگر مسئولی ازسمت خود عزل می شود نباید ناراحت شود وبه قول حضرت علی (ع) اگراز حکومت عزل شدی ومی خواهی بعد از آن عزتت حفظ شود زمانی که صاحب منصب هستی تکبرنداشته باش.».

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ادامه داد: «کسی که اول صحبت می کند بعد فکر می کند مانند خیاطی است که اول می برد بعدا اندازه می گیرد. امروزه مشغله فکری ما زیاد است، همه کاره هستیم و هیچ کاره. ما باید مهم ها و اولویت‌ها را از هم جدا کنیم. نباید در همه امور که فکر ما توانایی جنگ کردن با آنها را ندارد دخالت کنیم. حضرت علی (ع) می فرماید: ذهنت را تخلیه کن برای امور مهم.»

وی در پایان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص تاکید بر خرید کالاهای داخلی گفت: «این عمل خود یک اقتصاد مقاومتی است و اولویت اولمان باید کسانی باشند که ضعیفتر هستند.»

در بخش دیگری از این دیدار نوروزی دکتر علیرضا شقایق معاون آموزشی واحد کرج نیز با اشاره به روند پیگیرانه این دانشگاه از سه سال پیش تا کنون برای افزایش رشته ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی و اخذ مجوزهای لازم برای رشته های جدید تصریح کرد: « دانشگاه آزاد اسلامی کرج به عنوان بخشی از سیستم آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، باعث افتخار استان و کشور است.» وی با تاکید بر تکریم ارباب رجوع، ادامه روند موفقیت آمیز کار این واحد دانشگاهی را آرزوی تمامی مسئولین و پرسنل خدوم این دانشگاه برشمرد.

همچنین دکتر حبیبی معاون اداری و مالی دانشگاه نیز سال جدید را تبریک گفته و به صورت مختصر سخنانی در خصوص برنامه های سال آتی واحد کرج ارائه کرد.

کد خبر: 745508

وب گردی

وب گردی