شهید صیاد شیرازی یک افسر تمام عیار بود

فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران (دافوس آجا) گفت: سپهبد شهید علی صیاد شیرازی یک افسر رشید ارتش اسلام و یک ژنرال تمام عیار نظامی بود.

به گزارش ایسکانیوز،امیر سرتیپ دوم ستاد «حسین ولی وند زمانی» روز شنبه در آستانه هجدهمین سالروز شهادت امیرسپهبد علی صیاد شیرازی گفت: در تمامی کشورهای دنیا برای رتبه ‌بندی و تمایز افسران رده بالا و ژنرال‌ها، معیارها و ملاک‌هایی را در نظر می‌ گیرند و بر اساس آن قضاوت کرده و مشاغل و مناصب سطوح بالا را واگذار می ‌نمایند که معمولاً این ملاک‌ها شامل نظم و انضباط ، دانش و بینش نظامی بالا، درک عمیق راهبردی، روحیه اطاعت ‌پذیری، شجاعت و دلاوری، فیزیک بدنی مناسب، ورزیدگی جسمانی، رعایت آداب معاشرت، رفتار اجتماعی خوب و بسیاری موارد دیگر است.
وی ادامه داد: معمولاً برای این دسته از نظامیان؛ اهداف روشنی در زندگی متصور نیست، ارزش‌های اخلاقی وجود ندارد و باورهای دینی و اعتقادی نیز مطرح نیست. چنین افرادی با ابزار و ادوات نظامی و سلاح‌های دفاعی، انواع تهاجم نظامی را پدید می‌آورند، می‌کشند، می‌سوزانند، نابود می ‌کنند و در واقع اسیر سیاست‌های انسان مادی می‌ شوند.
فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش(دافوس) اضافه کرد: در مکتب اسلام و جهان ‌بینی توحیدی علاوه بر معیارها و ملاک ‌های مثبت اشاره شده، یک امیر، سردار و ژنرال باید هدف دار بوده و به صفات و اخلاق اسلامی شامل ترس از خدا در جهاد، از خودگذشتگی و ایثار، شهادت طلبی، خدانگری در جهاد، توجه به پاداش اخروی، حفظ آرامش روحی، تواضع و فروتنی، ولایتمداری، بی‌ ریایی و اخلاص، و موارد متعدد دیگر پایبند باشد و در غیر این صورت با ژنرال‌های دنیای غرب تفاوتی نخواهد داشت.
امیر سرتیپ دوم ولی وند زمانی با اشاره به زندگی سراسر افتخار سپهبد شهید علی صیاد شیرازی اظهار کرد: این شهید والامقام ارتش اسلام متولد 1323 شهرستان درگز، تربیت شده خانواده ‌ای مذهبی، دانش‌آموخته دانشکده افسری(دانشگاه افسری امام علی(ع))، از جمله افسران و فرماندهان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که علاوه بر داشتن ویژگی‌های یک ژنرال عالی ‌رتبه و عالی ‌مقام از نگاه کشورهای پیشرفته مادی، تمامی صفات یک سرباز راستین اسلام را نیز دارا بوده است.
وی افزود: شهید صیاد، در فراگیری علم و دانش بسیار مستعد، جدی و پرتلاش بود به نحوی که به هنگام گذراندن دوره‌های مختلف اعم از دوران دانشجویی در دانشکده افسری، دوره مقدماتی توپخانه، دوره زبان انگلیسی و دوره هواسنجی بالستیک در کشور آمریکا، همیشه جزو نفرات اول بود و به تعلیم و تعلم اهتمام خاصی داشت. در دورانی که به عنوان استاد در مرکز آموزش توپخانه و موشک‌ها تدریس می‌کرد، بهترین بود.
فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش(دافوس) اظهارکرد: شهید صیاد شیرازی، در شجاعت انسان بی ‌نظیری بود و این خصوصیت در وجودش موج می ‌زد و به هیچ عنوان از مرگ وحشت و هراس نداشت و در صحنه‌ های بحرانی که انواع گلوله شلیک می‌شود؛ به نیت اتخاذ تصمیم صحیح، رفع مشکل و همراهی با سایر رزمندگان حضور می‌یافت و در طول هشت سال دفاع مقدس، پنج مرتبه زخمی شده و بیست و دو ترکش در بدن داشت و حتی یک بار ترکش، گلویش را دریده بود. او جانباز هفتاد درصد بود.
امیر سرتیپ دوم ولی وند زمانی اظهار کرد: این شهید والامقام ارتش اسلام و رزمنده عارف دوران پر شکوه و حماسه دفاع مقدس دارای ورزیدگی جسمانی و فیزیک بسیار مناسبی بود به گونه ‌ای که در دوره تکاور(رنجر) که از مشکل ‌ترین دوره‌های موجود در ارتش است، نفر اول شد.
وی تصریح کرد: شهید صیاد، در نظم و انضباط شهره خاص و عام بود به طوری که در سخت ‌ترین شرایط و در معرکه جنگ، با لباس تمیز و اتو کرده، منظم، قبراق و آماده حضور می‌یافت و برای کوچک ترین کار شخصی تا بزرگترین کار مسئولیتی، برنامه ‌ریزی و نظم دقیق داشت.
فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش(دافوس) گفت: شهید صیاد شیرازی یک طراح جنگ و نظامی خوش فکر بود و با درک عمیق تاکتیکی، عملیاتی و راهبردی، در دوران هشت سال دفاع مقدس، هم دیدگاه‌های بسیار ارزشمند ارائه می‌ کرد و هم از اساتید خبره و زبر دست دانشگاه جنگ در مسیر طراحی عملیات بهره می‌گرفت.
امیر سرتیپ دوم ولی وند زمانی یادآورشد،سپهبد شهید علی صیاد شیرازی وقتی در هفتم مهر 1360 توسط حضرت امام خمینی(ره) به فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب شد، با هماهنگی کامل با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هدایت عملیات‌های بزرگی مانند طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان و نظایر آن را عهده ‌دار گردید و پیروزی‌های بزرگی را برای ایران اسلامی به ارمغان آورد به گونه ای که سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید در خصوص عملیات بیت‌المقدس بیان داشته ‌اند که: «فتح خرمشهر، یادگار تدبیر عالی شهید صیاد شیرازی بود».
ژنرال آجودان رئیس جمهور یادآور شد، شهید صیاد، در سال 1367 در عملیات مرصاد که مرزهای غربی جمهوری اسلامی ایران مورد هجوم منافقین کوردل قرار گرفته بود، داوطلبانه شرکت کرد و با روحیه ‌ای بسیجی، تدبیری ستودنی و شجاعتی بی‌نظیر، ضربات محکمی را بر پیکر مزدوران منافق وارد کرد.
فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش(دافوس) خاطرنشان کرد: شهید صیاد شیرازی شاگرد مکتب علوی و امام حسین(ع) بود و قبل از انجام هر کاری دعای فرج امام زمان (ع) می ‌خواند و توسلش به ائمه اطهار و اهل بیت علیه‌السلام در شب‌های عملیات مستمر بود.
امیر سرتیپ دوم ولی وند زمانی ادامه داد: این مجاهد دلیر علاوه بر ویژگی‌های یک افسر و امیر سرافراز ارتش، بسیار متقی، متواضع، ولایتمدار، صبور، ساده‌ زیست، دلسوز و عامل به احکام اسلام بود و توجه فوق‌العاده به نماز اول وقت داشت و در هر شرایطی نماز را اول وقت و به جماعت به جا می‌آورد به گونه ای که مقام معظم رهبری و فرمانده معزز کل قوا در خصوص شهید صیاد شیرازی می ‌فرمایند: «صیاد شیرازی مانند دیگر مردان حق، از روزی که قدم در راه انقلاب نهادند، همواره سر و جان خود را برای نثار در راه خدا بر روی دست داشتند».
وی گفت: شهید صیاد،اهتمام زیادی به انس با روحانیت و علما و بزرگان دین داشت و همیشه از پندها و نصایح علما و فضلا بهره می‌ جست و آنها را به کار می‌گرفت و در این مسیر با مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی بهاءالدینی که از بزرگان علم و معرفت بود، رابطه مرید و مراد داشت و همچنین در کلاس‌های درس اخلاق مرحوم حضرت آیت‌الله مجتبی تهرانی شرکت می‌کرد.
فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش(دافوس) با بیان خاطره ای از امیر سرتیپ ناصر آراسته گفت: این وصی و همرزم شهید، اوصاف او را چنین برشمرده است: «با بالا دستش امین، صریح و با صداقت بود. با زیر دستش کریم، دلسوز و با قاطعیت بود. با رقیبش جوانمرد، مشفق و با صمیمیت بود. با مردم متواضع، مهربان و با سخاوت بود. نسبت به امام و رهبرش عاشق، مطیع و یاور بود. نسبت به خدایش با تقوا، اخلاص و با عبودیت بود. نسبت به انقلاب اسلامی، قانع، پرثمر و مدیون بود و خود را مدیون آن می‌دانست. نسبت به دشمن خود زیرک، با مروت، و در مقابل او شجاع بود. با نفس خود سخت‌گیر، حساب‌گر و بادقت بود. بسیار به نفسش سخت می‌گرفت و از او حساب می‌کشید و در آمورش دقت می‌کرد. در زندگی‌اش با برنامه، منظم، پرتلاش، با دقت و پشتکار بود. و قرآن با گوشت و خونش آمیخته بود.»
وی با اشاره به کلام این شهید سرافراز ارتش اسلام گفت: هرگاه رزمندگان و همرزمان و همکاران سپهبد شهید علی صیاد شیرازی از وی توصیه و پند و نصیحتی می‌خواستند بر روی تکه کاغذی می‌نوشت «مَن کانَ لله، کانَ الله لَه» و به آنان می‌داد.
امیر سرتیپ دوم ولی وند زمانی یادآور شد، دست ‌نوشته‌های بسیاری از سپهبد شهید علی صیاد شیرازی به جای مانده که از جمله آن نوشته ‌ها، این عبارات است: «خدایا تو را شکر و سپاس که به ما توفیق دادی که در جبهه‌های نور حضور یابیم. خدایا در این تلاطم امواج روزگار، خود را متصل به لنگری می‌بینم که با لطف و رحمت تو، مرا در آرامش و سکینت قلبی محفوظ داشته است. تو را شکر و سپاس. خدایا رمز پیروزی و توفیق بر دشمنان را بر حسب تقدیر تو آموخته‌ام، لیکن تو خود به من الهام کرده‌ای که جمعی مخلصین بایستی از این رمز بهره برند تا نصرت و امدادت نازل گردد. خدایا بر صبر و شکیبائیم بیافزا تا صلاحیت اصلاح شدن و اصلاح کردن داشته باشم.»
وی در پایان اظهار کرد: در 16 فروردین 1378 مصادف با روز عید سعید غدیر، درجه سرلشکری شهید صیاد شیرازی از سوی مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا به ایشان اعطاء گردید و در سحرگاه 21 فروردین 1378، پس از عمری مجاهدت و تلاش خستگی‌ناپذیر، به دست همان منافقین کوردلی که در عملیات مرصاد، شکست سختی را نصیبشان کرده بود و همانگونه که آرزوی قلبی‌اش بود، به درجه رفیع شهادت و درجه سپهبدی نائل آمد و شهادت افتخارآمیزش، چون حیات پرثمرش؛ موجی از دین‌خواهی را برانگیخت.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 745561

وب گردی

وب گردی