دیپلم های بیسواد

حدود دو دهه از زمانی که تصمیم گرفته شد تا دانش آموزان در مدارس حرفه و مهارتی بیاموزند گذشته اما هنوز هم بحث عدم مهارت آموزی در میان دانش آموزان پررنگ است. سالهاست که کارشناسان آموزش از عدم این مهارت آموزی در مدارس کشور می گویند و معتقدند سیستم ناکارآمد نظام آموزشی کشور به دانش آموزان نه مهارت در رشته ای که تحصیل می کنند را می آموزد نه مهارت های زندگی را. موضوعی که دانش آشتیانی هم از زمان تصدی بر وزارت آموزش و پرورش بر آن تاکید دارد.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه ابتکار : اوایل دهه 70 رشته های کاردانش و فنی حرفه ای به رشته های نظری مدارس کشور افزوده شد. این کار با هدف مهارت آموزی دانش آموزان پیش از ورود به دانشگاه و دنیای کار انجام شد. رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش در اوایل حضور به دلیل عدم اقبال از سوی جامعه و خانواده ها، درمیان دانش آموزان نیز کمتر پذیرفته شد. اگرچه این وضعیت سال ها بعد با آشنایی دانش آموزان بهبود یافت اما با گذشت دو دهه هنوز هم مهارت آموزی در مدرسه برای کاریابی با مشکل مواجه است.


کتاب های حفظی


کارشناسان حوزه آموزش می گویند محتوای دروس آموزشی حجیم است و دانش آموزان برای قبول شدن در درس، تنها سعی می‌کنند خط به خط کتاب‌ها را حفظ کنند. مطلب حفظ شده به سرعت فراموش می شود و برای همین دانش آموزان بعد از دریافت دیپلم مهارت اشتغال در مدرک تحصیلیشان را ندارند. مسئولان آموزش و پرورش در پاسخ به این انتقادات مطرح شده می گویند بودجه این وزارتخانه توان تغییر این شرایط را ندارد. آنها می گویند آموزش و پرورش در آموزش کاربردی معلمان، کاهش تراکم در کلاس‌ها، استاندارد کردن فضای آموزشی با مشکل بودجه ای مواجه است و همین سبب شده با وجود برنامه های متعدد تغییر چشمگیری در وضعیت آموزش کشور به وجود نیاید.


فارغ‌التحصیلانی بدون مهارت اشتغال


براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیروی کار بیکار هستند که با احتساب شاغلان ناقص، ۴ میلیون و ۸۰۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور درگیر مسئله بیکاری و اشتغال ناقص بوده‌اند. این درحالی ست که براساس همین گزارش سالانه 800 تا یک میلیون نفر برای اشتغال به بازار کار وارد می شوند. بخشی از این بیکاری به نبود مهارت مناسب برای ورود به بازار کار مربوط است مهارتی که باید از دوران مدرسه انجام شود. مسئله ای که وزیر آموزش و پرورش هم از زمان تصدی بر این وزارتخانه بر آن تاکید دارد. فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در آخرین اظهار نظر در این مورد در نخستین جلسه عمومی اعضای هیئت علمی و کارکنان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سال جدید گفت: اگر مدرسه توانمند داشته باشیم می‌توانیم به جامعه مقتدر برسیم و به دنبال آن رشد اشتغال را شاهد باشیم و اگر این زیرساخت‌ها اصلاح نشوند در درازمدت همیشه با مسایل و مشکلات ناشی از بیکاری مواجهیم.
او با بیان اینکه لازمه وجود نیروی انسانی کارآمد، آموزش و پرورشی کارآمد است، افزود: اگر بخواهیم مهارت های لازم را در نیروی کار ایجاد کنیم باید از دوران کودکی شروع کنیم و اشتباه است که مهارت آموزی از دوره دیپلم و دانشگاه شروع شود؛ اکنون با نیروهای فراوان فارغ‌التحصیلی روبرو هستیم که دارای مهارت های لازم برای ورود به شغل نیستند. دانش آشتیانی با بیان اینکه اگر مدرسه توانمند داشته باشیم می‌توانیم به جامعه مقتدر برسیم و به دنبال آن رشد اشتغال را شاهد باشیم گفت: اگر این زیرساخت ها اصلاح نشوند در درازمدت همیشه با این مسایل و مشکلات مواجهیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سرمایه نیروی انسانی و افزایش بازده اقتصادی و رابطه آن با سن گفت: هرچه سن بالاتر برود تاثیر مهارت‌آموزی کم می شود و هرچه آموزش مهارت ها از سنین پایین‌تر شروع شود اثرگذاری آن بالاتر است. تا آموزش و پرورش را اصلاح نکنیم نه تولید خواهیم داشت و نه اشتغال.


مهارت به جای حفظ کردن


حجم کتاب های درسی و طرح مباحث حفظی به جای مهارت آموزی از جمله انتقاداتی است که کارشناسان حوزه آموزش همواره مطرح کرده اند. آنها معتقدند این شیوه آموزشی نه تنها چیزی عاید دانش آموزان نمی کند بلکه فرصت طلایی آموزش و مهارت آموزی در سنین پایین را از آنها سلب می کند. موضوعی که وزیر آموزش و پرورش هم بر آن تاکید دارد. او در نخستین جلسه عمومی اعضای هیئت علمی و کارکنان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سال 96 با اشاره به طرح مباحثی اعم از حجم بالای کتب درسی گفت: رویکرد ما همواره پررنگ دیدن آموزش بوده و همه هم و غم خود را در تولید کتب درسی روی محتوای آموزشی گذاشته ایم اما باید روی مباحث مهارتی تمرکز کنیم. دانش آشتیانی افزود: در ۹ سال اول آموزش انتظار داریم دانش آموز مهارت تفکر و استفاده از خرد جمعی را بیاموزد و بتواند ایده پردازی کند. در تولید یکی از مسائل مهم که باید فرد کارآفرین داشته باشد شجاعت، اعتماد بنفس و قدرت ریسک است، اینها را باید کجا به دانش آموز یاد داد؟ وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به مدارس زیادی رفته ام و با دانش آموزان گفت وگو کرده و دریافته ام اعتماد به نفس و نگرش مثبت در دانش آموزان پایین است و ناامیدی در آنها موج می زند که در این میان معلم و مدرسه نقش کلیدی دارند. او با بیان اینکه باید به‌ویژه در مقطع دبستان خودباوری، نگرش مثبت و اعتماد بنفس را در دانش آموزان ایجاد کنیم عنوان کرد: باید این هدف را دنبال کنیم که در کلاس درس انتقال مهارت ها مهمتر از آموزش جدول ضرب است.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 745658

وب گردی

وب گردی