آلودگی هوا مهمان ناخوانده پایتخت می شود؟/بررسی کیفیت هوای تهران تا کنون

20 روز از فروردین 96 گذشته و شاخص های کیفی هوای تهران طی 19 روز گذشته 8 روز پاک و 11 روز سالم را نشان داده اند.

به گزارش ایسکانیوز 20 روز از سال 96 می گذرد و طی روزهای اخیر شاخص های آلایندگی هوای تهران در روزهای ابتدایی سال به جز اول ، ششم،هفتم،هشتم، دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه در شرایط پاک قرار داشت اما با پایان یافتن تعطیلات با برگشتن خودروها به پایتخت تنها شاهد یک روز با هوای پاک بوده ایم .

بر اساس اطلاعات منتشر شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، پایتخت طی 19 روز گذشته 11 روز سالم و 8 روز با هوای پاک را تجربه کرده است. در این راستا لیلا نظری سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: روند شاخص میانگین کیفیت هوای پایتخت امروز ۱۹فروردین اگرچه روی عدد ۷۰ و شاخص سالم قرار دارد اما روند بررسی شاخص هفته اخیر حاکی از افزایش آلودگی هوا دارد.

وی ادامه داد: از ۱۴ فروردین که هوا روی شاخص ۵۰ و هوای پاک بود تا کنون کیفیت شاخص رو به افزایش به سمت آلودگی داشته است. بخش اعظم خودروها از ابتدای سال ۹۶ و در نوروز تهران را ترک کردند و هوای پاک را برای شهر بدون ماشین رقم زدند اما بازگشت آنها به شهر موجب شد آلودگی هوا به شهر باز گردد.

تحقیقات نشان می‌دهد منابع تولیدکننده آلودگی در شهرها بیشتر بخش‌های حمل‌ونقل شهری، صنایع شهری و بخش‌های خانگی و تجاری هستند. بر اساس بررسی های روزنامه جوان، در حال حاضر حدود 75 تا 80 درصد از تولید آلایندگی‌های هوا در شهرها به‌خصوص کلانشهرها چه در ایران و چه در جهان، مربوط به بخش حمل‌و‌نقل شهری است (در اصفهان 76 درصد، در مشهد 70 درصد و در تهران 80 درصد).

این بخش شامل حمل‌ونقل زمینی، هوایی و ریلی است که درصد قابل‌توجهی از آن مربوط به حمل‌ونقل زمینی و به‌خصوص خودروهای سواری و موتورسیکلت است. در واقع تراکم خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها که بسیار زیاد و در عین حال ناکارا منابع انرژی را مصرف می‌کنند یکی از عوامل مهم تولیدکننده آلودگی شهری است. البته نباید از نقش بخش صنایع در تشدید این آلایندگی‌ها نیز غافل شد؛ صنایعی که به شکل متراکم و عموماً در اطراف شهرهای بزرگ استقرار پیدا کرده‌اند.

نمودار زیر کیفیت هوای پایتخت در تعطیلات نوروز(از اول تا سیزدهم فروردین) طی 4 سال گذشته را نشان می دهد:

از اطلاعات نمودار بالا می توان دریافت میزان روزهای با کیفیت هوای پاک(7 روز) و سالم(6 روز) در سال های 95 و 96 با یکدیگر برابر بوده است همچنین نوروز 96 و 95 بیشترین روز با تعداد هوای پاک را طی 4 سال گذشته به ثبت رسانده اند همچنین سال 93 نیز با 8 روز سالم و 5 روز هوای پاک آلوده ترین نوروز نسبت به 4 سال گذشته شناخته شده است.

در ادامه به بررسی کیفیت هوای پایتخت در 19 روز گذشته پرداخته ایم که در نمودار زیر نشان داده شده است:

با توجه به نمودار بالا می توان دریافت پایتخت از اول فروردین تا کنون 8 روز با هوای پاک و 11 روز با هوای سالم را تجربه کرده است لازم به ذکر است در روز چهاردهم فروردین شاخص های آلایندگی هوای تهران در ساعت 8 صبح سالم بوده است اما در ساعت 11 صبح در شرایط پاک قرار گرفته است همچنین در پانزدهم فروردین ماه میزان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در ساعت 8 صبح شرایط پاک را نشان داده است ولی در ساعت 11 صبح در شرایط سالم قرار گرفته است.

خبرنگار : نیوشا یعقوبی / انتشار دهنده:زهره حاجیان

701/701

کد خبر: 745671

وب گردی

وب گردی