نمایشگاه عکس‌های یوهان بِومان با عنوان «پدران سوئدی» با حضور هلنا سونگلند سفیر کشور سوئد و جمعی از خانواده‌های سوئدی که در ایران اقامت دارند در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان، نمایشگاه عکس‌های یوهان بِومان با عنوان «پدران سوئدی» به کوشش انستیتو فرهنگ سوئد و بخش فرهنگی سفارت سوئد و با همکاری خانه هنرمدان ایران عصر روز جمعه ۱۸ فروردین ماه در محل این خانه برپا شد.

هلنا سونگلند سفیر کشور سوئد در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: کشور سوئد از جمله کشورهایی است که برای گسترش فرهنگ و هنر خود در سراسر جهان فعالیت می‌کند و از سال ۲۰۰۳ نیز فعالیت فرهنگی و هنری خود را در ایران آغاز کرده و بخشی از این فعالیت‌ها شامل حضور در نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران، شرکت گروه‌های موسیقی در جشنواره بین‌المللی فجر، برپایی نمایشگاه‌های نقاشی، هفته فرهنگی کشورهای اسکاندیناوی در ایران بوده است که این فعالیت‌ها مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.

وی افزود: خوشحال هستم که همزمان با آغاز سال شمسی شاهد برپایی نمایشگاه «پدران سوئدی» در خانه هنرمندان ایران هستم و در هفته آینده نیز گروه کر آوازی یکی از معتبرترین دانشگاه های سوئد در فرهنگسرای نیاوران کنسرت دارند.

سفیر کشور سوئد در ادامه با اشاره به موضوع نمایشگاه «پدران سوئدی» بیان کرد: در سال ۱۹۷۴ از سوی دولت سوئد موضوع مرخصی پدران پس از تولد فرزندان شان مطرح و به مرحله اجرا رسید و از آن زمان تاکنون فعالیت‌های متعددی در این زمینه صورت گرفته است و با وجود حمایت دولت از پدرانی که صاحب فرزند شده اند تاکنون تنها ۲۵ درصد از پدران سوئدی از این پاداش دولت استفاده می‌کنند، امیدوارم به زودی این آمار تغییر کند.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه خوبی که کشور سوئد برای اجرای این طرح دارد و هر روز شاهد اثرات سودمند آن بر روی نظام خانواده در سوئد هستیم؛ به عنوان کشوری که برای آن آرامش خانواده و کودکان دارای اهمیت است، تصمیم گرفتیم که این موضوع را در سراسر جهان مطرح کنیم و برای فرهنگسازی آن تلاش کنیم و یکی از اقداماتی که در این عرصه انجام دادیم برپایی نمایشگاه عکس «پدران سوئدی» در کشورهای مختلف جهان است.

هلنا سونگلند با اشاره به نمایشگاه «عکس پدران» سوئدی گفت: یوهان بومان یکی از عکاسان جوان و خوش آتیه سوئدی است که پروژه عکس «پدران سوئدی» را در اقصی نقاط جهان به نمایش گذاشته است و عکس‌های این مجموعه در قالب کتاب نیز منتشر شده است و این عکس‌ها در عرصه بین‌المللی تاثیر عمیقی نیز از خود به جای گذاشته است.

آسیه مزینانی معاون هنری خانه هنرمندان ایران درباره فعالیت‌های بین المللی خانه هنرمندان ایران درباره چرایی برپایی نمایشگاه عکس «پدران سوئدی» در خانه هنرمندان ایران بیان کرد: «پدران سوئدی» از جمله نمایشگاه‌هایی است که در جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در فضای مجازی نیز تعدادی از عکس‌های این مجموعه بارها بارها رد و بدل شده‌اند. با توجه به حق کپی رایت این مجموعه تنها تعدادی از عکس‌های نمایشگاه در ایران دیده شده بود، پس از این که طرح برپایی این نمایشگاه از سوی سفارت سوئد در ایران مطرح شد با توجه به اقبال این نمایشگاه تصمیم گرفتیم که در خانه هنرمندان ایران میزبان این مجموعه دیدنی باشیم.

وی ادامه داد: همکاری ما در بخش تجسمی با سایر کشور تنها به برپایی نمایشگاه خلاصه نخواهد شد و امیدواریم که به زودی بتوانیم همزمان با برپایی هر نمایشگاه بین‌المللی شاهد حضور خالق یا خالقان آثار نمایشگاه هم باشیم و در کنار آن کارگاه‌های آموزشی نیز برای انتقال تجربیات هنرمندان خارجی به هنرمندان ایرانی برگزار کنیم و شرایطی را برای برپایی نمایشگاه هنرمندان ایرانی در کشورهایی که با آنها قرارداد همکاری منعقد کرده‌ایم، فراهم کنیم.

پروژه «پدران سوئدی» اثر یوهان بِومان تاکنون در بسیاری از کشورهای دنیا به نمایش درآمده است.

یوهان بِومان متولد ۱۹۸۲ سوئد از عکاسان برجسته سوئد تاکنون جوایز گوناگونی را از آن خود کرده است که از جمله می‌توان به جایزه جهانی عکس‌های خبری، جایزه جهانی عکس سال، جایزه انجمن ملی عکاسان خبری و جایزه عکاسی یونیسف اشاره کرد.

این عکاس پیشتر در گفت وگویی هدف از خلق این مجموعه را این چنین عنوان کرده است: «من با استفاده از پرتره پدرانی که با فرزندان خود در موقیعت‌های روزانه قرار می‌گیرند و همچنین گفت وگو با این پدران تلاش کرده‌ام به نوعی توجه را معطوف به پدرانی کنم که ارتباط با فرزندان و خانواده را بر کار و حرفه خود ترجیح داده‌اند.»

نمایشگاه عکس‌های یوهان بِومان تا ۲۵ فروردین ماه در گنگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان است.

دریافت کننده: محمد بهتری راد/ منتشر کننده: سلیمی

503500

کد خبر: 745698

وب گردی

وب گردی