کار هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو تعیین مقصر نیست

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو گفت : کار این هیئت قضاوت و تعیین اینکه چه کسی مقصر است، نیست بلکه کار ما بررسی کوتاهی ها و مسائلی که می شد با دقت بیشتر انجام شود تا از این حادثه جلوگیری کرد ، است .

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما محمدتقی احمدی در کنفرانس خبری هیئت ویژه گزارش ملی پلاسکو افزود : امروز بعد از دو ماه مهلت تهیه گزارش نتیجه بررسی ها اعلام شده است که در واقع کمیته های تخصصی گزارش های خود را به صورت علنی اعلام می کنند .
وی گفت : این هیئت از 13 بهمن در پی حکم رئیس جمهور کار خود را آغاز کرد که بیشتر بدنبال بررسی کوتاهی ها و مسائلی است که می شد با دقت بیشتری از این حوادث جلوگیری کرد .
احمدی افزود : این نوع حوادث در همه جوامع رخ می دهد و هیچ وقت قابل پیش بینی نیست اما قابل پیشگیری است و مهم این است که چه نوع درسی از این حوادث بگیریم تا از حوادث بعدی پیشگیری کنیم .
وی ادامه داد : امیدواریم مسئولان این درس را با دقت بیشتری بررسی کنند و گزارشی که هیئت تهیه کرده است موثر باشد .
احمدی گفت : این حادثه نشان داد که چقدر شهرهای ما آسیب پذیر هستند و باید با راهکارهایی از تکرار این حوادث جلوگیری شود .
وی با بیان اینکه این هیئت، داعیه بی طرفی دارد گفت : ما کار خود را خیلی سریع آغاز کردیم و طی دو ماه مهلتی که داشتیم با حضور اعضای گروه فعالیت خود را آغاز کردیم و 6 کمیته نیز اعم از کمیته مهندسی آتش ، کمیته فنی و سازه ، کمیته مدیریت بحران ، کمیته حقوقی ، کمیته اجتماعی و رسانه و کمیته مدیریت ریسک و بیمه شکل گرفت که در نهایت کمیته تلفیق بعنوان هفتمین کمیته تشکیل شد و گزارشهای 6 کمیته را جمع بندی کرد .
احمدی افزود: برای تهیه این گزارش با بسیاری از سازمان ها از جمله سازمان بنیاد مستضعفان ، شهرداری ، سازمان آتش نشانی ، وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی ، وزارت راه و شهرسازی نشست داشتیم و گزارش آنها را استماع کردیم .
وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که در این نوع گزارش، کار ما قضاوت و کار قضایی و حقوقی به آن مفهومی که مقصریابی کنیم نبوده و چنین چیزی را نپذیرفتیم که وارد شویم چرا که ما قاضی نیستیم و امکان شناسایی اینکه چه کسانی مقصر بودند برعهده ما نبوده است بلکه کار ما برای بررسی کوتاهی ها بوده و به دنبال این بودیم که این کوتاهی ها را تشخیص دهیم اما اینکه برای چه کسی چه نوع تقصیری باید لحاظ کرد وارد آن نشده ایم .
وی ادامه داد : ما تلاش کردیم توصیه ها و رهنمودها را اعلام کنیم تا راهکاری برای آینده باشد و از حوادث بعدی پیشگیری کند .
احمدی گفت : امیدواریم این تجربه و راهکاری باشد تا در آینده بتوان از حوادث اینچنینی پیشگیری کرد .
وی همچنین گفت : ما در بررسی های خود به پنج سوال مهم رئیس جمهور که در حکم آمده پرداختیم که هر کدام از روسای کمیته ها گزارش خود را به طور اختصار اعلام خواهند کرد .

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 745726

وب گردی

وب گردی