تسویه تمام بدهی‌های دانشگاه‌ها/تخصیص کامل اعتبار وزارت علوم در سال گذشته

سرپرست معاونت اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم از اختصاص 1000 میلیارد تومان اعتبار به این وزارتخانه در اواخر روزهای سال 95 خبر داد و گفت: در حال حاضر 400 میلیارد تومان از این اعتبار به صورت انتشار اوراق صکوک در اختیار وزارت علوم قرار داده شده که 250 میلیارد آن را نقدی و 150 میلیارد تومان را نیز به صورت اوراق دریافت کردیم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمدحسین امید در نشست خبری که امروز در وزارت علوم برگزار شد، گزارشی از مهمترین عملکرد این وزارتخانه در سال 95 و همچنین مهمترین برنامه‌های سال 96 ارائه داد و افزود: اعتبار تعمیرات اساسی دانشگاه‌ها در تابستان سال گذشته به دلیل کمبود منابع دولت تخصیص نیافت. اگرچه دولت تخصیص‌های وزارت علوم را ویژه می‌دید؛ اما این اعتبارات به دلیل کمبود منابع مالی در زمان مقرر محقق نشد.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه در اواخر سال 95 سه اتفاق بسیار مهم و مثبت در وزارت علوم رخ داد. یکی از اتفاقات این بود که دانشگاه‌ها با مقداری کسری بودجه و بدهی‌هایی که به سال‌های 91 و 92 مربوط می‌شد، مواجه بودند. در واقع این بدهی‌ها به سال‌های بعد موکول شد. وزارت علوم پیگیری‌های زیادی برای جبران بخشی از این کسری بودجه در سال گذشته انجام داد؛ اما اتفاق خوبی که رخ داد، این بود که تقریباً اواخر دی‌ماه موفق شدیم اعتبارات مربوط به تعمیرات اساسی دانشگاه‌ها را به صورت صددرصدی دریافت کنیم.

سرپرست معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم خاطرنشان کرد: میزان اعتبارات تعمیرات اساسی دانشگاه‌ها که دی‌ماه سال گذشته دریافت شد، بالغ بر 600 میلیارد تومان بود؛ خوشبختانه این میزان توانست بسیاری از بدهی‌های دانشگاه‌ها را تسویه کند.

دکتر امید ادامه داد: اقدام مثبت دیگری که اواخر روزهای اسفند سال گذشته صورت گرفت، مربوط به تخصیص‌های جاری وزارت علوم می‌شود. در واقع ما در سال 91 تخصیص‌های زیر 80 درصد را داشتیم. این میزان در سال 92 حدود 93 درصد بود. اما به طور کلی کمترین تخصیص به سال 91 و بیشترین تخصیص به سال 93 با حدود 96 درصد مربوط می‌شود. اما در سال 95 این تخصیص‌ها به 99.2 درصد به نوعی به صددرصد افزایش یافت.

به گفته وی، برنامه پنجم توسعه عملاً 6 سال به طور انجامید، اما وزارت علوم در این 6 سال هیچ‌گاه تخصیص‌های بالای 97 درصد نداشته است. اما در سال گذشته افزایش قابل توجهی در میزان تخصیص‌ها صورت گرفت؛ به طوری که این مبالغ در مراکزی بالای صددرصد رسیده است و برخی از دانشگاه‌ها نیز که مشکلاتی از نظر بودجه داشتند، با تایید سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور تخصیص‌های صددرصدی دریافت کردند.

سرپرست معاونت اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم ادامه داد: اقدام سومی که اواخر سال گذشته در حوزه وزارت علوم اتفاق افتاد، این بود که از سال 90 تا 91 دانشگاه‌ها همواره کسری بودجه داشتند که ما این موضوع را به روش‌های گوناگون در وزارت علوم پیگیری می‌کردیم، به طوری که اواخر هر سال کمکی از طرف دولت در این زمینه انجام می‌شد و دولت در اواخر تابستان سال گذشته مصوب کرد از محل تبصره 36 قانون اصلاح بودجه سال 95 یعنی از محل انتشار اوراق صکوک اجاره رقمی را به منظور جبران کسری بودجه دانشگاه‌ها اختصاص بدهند. خوشبختانه این مبلغ 1000 میلیارد تومان مصوب شد؛ البته نهایی کردن موضوع زمان زیادی را نیاز داشت، چراکه باید اسنادی را مهیا می‌کردیم تا بتوانیم این اعتبار را دریافت کنیم. با وجود اینکه اسناد بسیاری از دانشگاه‌ها آماده نشده بود، اما از 12 دانشگاهی که کمک کردند اسناد یکی از این دانشگاه‌ها قابل قبول واقع شد. کار انتشار این اوراق نیز در روزهای آخر اسفند سال گذشته صورت گرفت.

دکتر امید تاکید کرد: بر اساس قانون فوق حدود 400 میلیارد تومان انتشار اوراق صکوک در اختیار وزارت علوم قرار گرفت که 250 میلیارد تومان آن را به صورت نقدی دریافت و بین دانشگاه‌ها توزیع کردیم و 150 میلیارد تومان آن نیز به صورت اوراق داده خواهد شد که این اوراق نیز اواخر تیرماه جاری نقد می‌شود. بنابراین دانشگاه‌های کشور برخلاف سال‌های گذشته سال جدید خود را بدون نگرانی و بدهی شروع خواهند کرد.

وی افزود: تاکنون 400 میلیارد تومان از 1000 میلیارد فوق به وزارت علوم اختصاص یافته است و بخشی از این اعتبارات نیز به طرح‌های 50 درصدی این وزارتخانه تعلق گرفته، چراکه یکی از سیاست‌های ما افزایش وقف علمی است و ما امروز در بیش از 63 دانشگاه دارای بنیاد خیرین هستیم، اما این میزان در گذشته کمتر از 10 دانشگاه بود. بنابراین بسیاری از خیرین برای دانشگاه‌ها کارهای بزرگی را انجام داده‌اند. وزارت علوم نیز موظف است 50 درصد از هزینه‌های آن را محقق کند.

دکتر امید اظهار کرد: بدهی طرح‌های 50 درصدی وزارت علوم در حال حاضر برای سال 94 به قبل صفر شده و بخشی از بدهی‌های سال 95 نیز محقق شده است. به طور کلی وزارت علوم نزدیک به 50 میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های 50 درصدی خود اختصاص داده است و این امر موجب شده پروژه‌های فرهنگی نیمه‌کاره سال‌های گذشته مجدداً راه‌اندازی شود.

به گفته وی، خوشبختانه در سال 96 بیش از 30 میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های 50 درصدی خیرین از سوی وزارت علوم پیش‌بینی شده است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 745807

وب گردی

وب گردی