رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌ شمالی:  ایجاد اکوسیستم کارآفرینی در گرو ارائه مهارت‌های کارآفرینی به دانشجویان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های کارآفرینی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی را از راه‌های گسترش فرهنگ دانش‌بنیان و ایجاد اکوسیستم کارآفرینی دانست.

دکتر علی فیروزنیا دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های کارآفرینی به دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی را یکی دیگر از راه‌های گسترش فرهنگ دانش‌بنیان و ایجاد اکوسیستم کارآفرینی دانست و گفت: متأسفانه در بسیاری موارد اساتید دانشگاه نسبت به چگونگی حضور در عرصۀ کارآفرینی و مهارت‌های لازم برای آن آگاهی کاملی ندارند؛ به‌همین دلیل نیاز است با برگزاری کارگاه‌ها و یا دوره‌های مهارتی، آموزش لازم به افراد ارائه شود. از سوی دیگر، نیاز است واحدهای درسی با محوریت کارآفرینی به دانشجویان ارائه شود تا از همان دوران دانشجویی با قواعد تجارت و بازاریابی آشنا شوند.

وی با بیان اینکه تفکر دانش‌بنیان زیربنای اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: نگرش دانش‌بنیان در دانشگاه شکل می‌گیرد به ‌همین دلیل می‌توان ریشه‌های اقتصاد مقاومتی را در مراکز علمی-تحقیقاتی یافت.

وی با اشاره به نقش بی‌بدیل شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه و رونق تولید و اشتغال، این شرکت‌ها را حلقۀ واسط دانشگاه و صنعت دانست و با تأکید بر لزوم کیفی‌سازی محصولات دانش‌بنیان، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان علی‌رغم اینکه نوپا هستند اما توانسته‌اند جایگاه خود را در معادلات اقتصادی تبیین کنند. با این حال، هنوز موانع حقوقی و قانونی بسیاری در راه توسعۀ این شرکت‌ها خاصه در بخش‌های تجاری‌سازی و برندسازی وجود دارد که نیاز است در کمترین بازۀ زمانی رفع شوند.

فیروزنیا گسترش پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی را از دیگر راه‌کارهای اساسی برای توسعۀ شرکت‌های دانش‌بنیان برشمرد و اظهار داشت: ایده خلاق و فناورانه‌ای که قابلیت تجاری‌سازی و تولید انبوه و در نهایت ثروت‌آفرینی داشته باشد باید در مسیر تبدیل‌شدن به شرکتی نوپا، مورد حمایت قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم تعریف پروژه‌های کاربردی و مأموریت‌محور در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: اساتید دانشگاه علاوه بر تأکید بر آموزش، باید پژوهش را سرلوحۀ تدریس خود قرار دهند تا فرد بتواند با انجام تحقیقات هدفمند و کاربردی در روند حرکتی کشور اثرگذاری مثبت داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌شمالی با بیان اینکه موفقیت محصولات دانش‌بنیان در بازار سرمایه نیازمند الزامات قانونی است، اظهار کرد: کاهش درآمد و یا عدم‌ موفقیت اقتصادی سبب تزلزل جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد شد؛ بنابراین لازم است دستگاه‌های اجرایی و مراکز علمی-تحقیقاتی خرید محصولات این شرکت‌ها را در اولویت قرار دهند تا در یک روند تدریجی جایگزین محصولات مشابه خارجی شوند. این اقدام قطعاً نقش بسزایی در رونق اقتصادی کشور و همچنین اشتغال‌زایی خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌شمالی با اشاره به لزوم افزایش تعاملات بین‌دستگاهی، تعامل بنیاد ملی نخبگان با دانشگاه آزاد اسلامی را سازنده توصیف کرد و گفت: گرچه پتانسیل پژوهشی استان‌های مختلف، متفاوت است اما دانشگاه آزاد اسلامی شبکۀ گستره‌ای از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی را در اختیار دارد که می‌توان در ارتباطی دوسویه آن را برای حمایت از اجتماع نخبگانی بکار گرفت.

خبرنگار: لادن لنگری/انتشار: آخوندی

200

کد خبر: 745999

وب گردی

وب گردی