رشته‌کوه کپه‌داغ در خراسان شمالی مستعد به ثبت رسیدن در فهرست آثار بین‌المللی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: رشته کوه کپه داغ، یکی از پتانسیل های موجود در این استان، مستعد برای به ثبت رسیدن در فهرست آثار بین المللی است.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از ایسنا خراسان شمالی علی اصغر مطهری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به اینکه خراسان شمالی از یک سو تحت تاثیر ناحیه رویشی هیرکانی و از سوی دیگر تحت تاثیر ناحیه رویشی ایران تورانی است، افزود: از سوی دیگر رشته های کوه های آلاداغ و کپه داغ نیز شرایط بسیار مناسبی برای رویش و پرورش موجودات زنده و گیاهان فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی دارای ذخیره گاه های ژنتیگی گیاهی و جانوری نیز است، ادامه داد: کلونی ارس در منطقه گلیل و سرانی واقع در رشته کوه کپه داغ یکی از رویشگاه های منحصر به فرد در این استان است.

مطهری اظهار کرد: می توان گفت کلونی ارس موجود در منطقه گلیل و سرانی که حدود سه هزار سال قدمت دارد یکی از ارس ستان های باستانی کشوری و جهانی است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر منطقه گلیل و سرانی واقع در رشته کوه کپه داغ به عنوان یک داروخانه طبیعی به لحاظ رویش انواع گیاهان دارویی مطرح است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه 80 درصد از مساحت رشته کوه کپه داغ در خراسان شمالی و 20 درصد در کشور ترکمنستان است، بیان کرد: باید پیگیری های لازم برای به ثبت رسیدن رشته کوه کپه داغ به نام جمهوری اسلامی ایران در لیست فهرست بین المللی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در سفر دکتر ابتکار به این استان پیشنهاد شد، تصریح کرد: در این سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز قول همکاری برای اجرای این پروژه را داد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تاکید کرد: برای اجرای این پروژه باید یک سری مطالعات اولیه در خصوص ظرفیت های طبیعی، فرهنگی، بومی و محلی، اداب و رسوم نیز انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه منوط به همکاری سایر سازمان ها همچون منابع طبیعی، میراث فرهنگی، استانداری، برنامه و بودجه و جهاد کشاورزی است.

منتشرکننده:امین محمودی نیا

کد خبر: 746002

وب گردی

وب گردی