" ربات بازوی همکار" در مسابقات بین المللی ایران اپن ارائه شد

طرح" ربات بازوی همکار" دانشجوی واحد علوم و تحقیقات در مسابقات رباتیک بین المللی ایران اپن2017 در لیگ ربات های نمایشی پذیرش و ارائه شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، آرش احمدی نیا دانشجوی واحد علوم و تحقیقات و طراح این ربات گفت: ربات "بازوی همکار" شامل دو بازوی مکاترونیکی است که هر یک از بازوها در راستای محور طولی و در مقابل یکدیگر قرار دارند و در این مدل از طراحی تمامی فعالیت های بازوها در یک فضای شیشه ای و محدود به فضای آزمایشگاهی جهت ترکیب مواد سیال و یا جا به جایی اجسام صلب در نظر گرفته و پیاده سازی شده است.

او ادامه داد: هر بازو دارای سه درجه آزادی (چهار مفصل دورانی) است که تمامی نقاط مختصات اصلی دکارتی را پوشش خواهد داد و سعی شده است تا با پیاده سازی الگوریتم های کنترلی مختلف و پاسخ دهی حسگر ها به صورت بلادرنگ همانند سازی بیشتری به عملکرد دست انسان صورت پذیرد.

احمدی نیا با بیان اینکه کنترل بازوها به دو روش دستی و نیمه اتوماتیک انجام می شود ،گفت: در روش دستی کاربر با پوشیدن یک دست مجازی حرکات ربات را همچون حرکت دست خود کنترل کرده و فعالیت های مورد نظر را انجام می دهد و در روش نیمه اتوماتیک کاربر ابتدا سناریوی انجام فعالیت بازو را در نرم افزار به ربات خواهد داد و تغییر سناریو ها در مدت زمان کل فعالیت را به صورت دستی در اختیار خواهد داشت.

به گفته این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات، از کاربردهای این ربات می توان در علم پزشکی جهت ترکیب مواد مورد نیاز روش شیمی درمانی ، در زمینه ی کشاورزی به منظور تولید کود آلی، در زمینه فناوری هسته ای جهت ترکیب مواد رادیواکتیویته و در صنعت بسته بندی جهت افزایش بازدهی تولید بهره گرفت.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/انتشار: آخوندی

204/200

کد خبر: 746098

وب گردی

وب گردی