سالروز سقوط رژیم صدام و یک تعطیلی ناهماهنگ در عراق

امروز یکشنبه نهم آوریل مصادف با چهاردهمین سال سقوط رژیم صدام در نهم آوریل 2003 است، اما شرایطی که عراق طی این 14 سال براثر اشغال غیرقانونی آمریکا به آن رسیده، باعث شده است که استان های عراق حتی پیرامون تعطیلی دراین روز دچار اختلاف نظر شوند.

به گزارش ایسکانیوز، گرچه دفتر نخست وزیری عراق بیانیه ای منتشر و اعلام کرده که روز یکشنبه تعطیل رسمی نیست، اما استان های مختلف عراق برحسب برداشت های مختلف از این روز، برخی اعلام تعطیلی کرده و برخی نیز به بخشنامه دولت پایبند مانده اند.
اقلیم کردستان عراق شامل سه استان اربیل، دهوک و سلیمانیه جزو اولین مناطق در عراق بود که عدم پایبندیش را به بخشنامه دولت مرکزی عراق اعلام کرد و امروز را به مناسبت سقوط رژیم صدام تعطیلی رسمی دانست.
استان جنجالی کرکوک که هنوز از بحران پرچم و مصوبات جنجالی اخیر شورای این استان در خصوص برگزاری همه پرسی و الحاق آن به اقلیم کردستان عراق رهایی نیافته، اعلام کرده است که امروز یکشنبه به مناسبت سالگرد سقوط رژیم صدام تعطیل است.
اما در ستان های میسان، کربلا و بابل درجنوب و مرکز عراق ضمن اعلام تعطیلی دراین روز، سالروز شهادت آیت الله 'محمد باقر صدر' اندیشمند و فیلسوف عراقی را که مصادف با سالگرد سقوط رژیم صدام است، بهانه اول خودشان برای تعطیلی اعلام کرده و سپس سالگشت سقوط رژیم صدام را مطرح کرده اند.
در مقابل دیگر استان های جنوب و مرکز عراق، به علاوه بغداد به بخشنامه نخست وزیری پایبند مانده اند.
در الانبار و صلاح الدین نیز امروز، تعطیلی رسمی به حساب نیامده است، اما در نینوا که هنوز بخش هایی از ساحل غربی موصل در تصرف داعش است و بخش هایی از اراضی این استان شاهد درگیری با تروریسم است، امروز را تعطیلی رسمی اعلام کرده است.
جالب اینکه اختلاف نظرها درباره تعطیلی امروز (یکشنبه) حتی به داخل استان ها کشیده شده است و فرمانداری خانقین از توابع استان دیاله در شرق عراق که بیشتر به اقلیم کردستان گرایش دارد، برخلاف بخشنامه شورای استان دیاله، اعلام کرد که این شهرستان امروز به مناسبت سالروز سقوط رژیم صدام تعطیل است.
بعد از گذشت 14 سال از سقوط رژیم صدام، گرچه ذائقه عمومی مردم عراق نسبت به جنایت های رژیم بعث صدامی تغییر نکرده، اما آنها تصور می کردند که آمریکا به عنوان ابرقدرت جهان، با سقوط رژیم صدام، ژاپن دیگری در منطقه خواهد ساخت.
با اینحال، رهاورد اشغال عراق در طول این 14 سال، جز قتل و کشتار و تروریسم و بی ثباتی و خطر تجزیه برای عراقی ها، چیز بیشتری نداشته است.
اکنون، شرایط در داخل عراق به جایی رسیده که سالروز سقوط رژیم صدام که نقطه عطفی در تاریخ معاصر این کشور به شمار می رود، در سکوت سپری می شود و تنها تجلی محسوس این روز مهم، تعدادی بیانیه های جریان های سیاسی و رسمی و پاره ای مقالات و یادادشت ها در نشریات و سایت های خبری عراق است.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 746281

وب گردی

وب گردی