افسردگی در خانم ها شیوع بیشتری دارد/همه انسان ها نیاز به ارتباط و درک شدن دارند

​معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مراسم روز جهانی بهداشت با اعلام این که طرح تحول سلامت دسترسی به خدمات روانپزشکی را فراهم کرد، گفت: همه انسان ها نیاز به ارتباط و درک شدن دارند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی اکبر سیاری گفت: در حوزه بهداشت اصل بر پیشگیری است. باید زمینه دسترسی مردم به خدمات فراهم شود و خدمات آسانتر، روان تر، ارزان تر در اختیار عموم قرار گیرد.
وی افزود: همانطور که اگر به گیاه آب نرسد پژمرده می شود، اگر انسان ها هم مورد توجه قرار نگیرند، در انزوا باشند و تعلق خاطر دیگران به خود را نبینند پژمرده می شوند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به شعار امسال روز جهانی سلامت که «بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم» نامگذاری شده است، گفت: یکی از مهم ترین مهارت هایی که هر انسان باید فرابگیرد ارتباط است. تبادل اطلاعات، افکار و احساسات بسیار مهم است و راه آن نیز گفتگوست و راه گفتگوی خوب نیز خوب گوش دادن است. گوش دادن از حرف زدن سخت تر است. با گوش دادن به طرف مقابل موجب ایجاد ادراک می شویم.
وی بیان داشت: روح ما نیاز به درک شدن دارد. اگر کسی حس کند که مورد درک قرار می گیرد روحش زنده می شود. برای همین شعار امسال به گفتگو تعلق گرفته است.
دکتر سیاری گفت: آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، بیکاری و فقر عوامل زیربنایی افسردگی هستند. برای همین ترند افسردگی در جامعه رو به افزایش است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به این که در بین اقشار مختلف، سالمندان، نوجوانان و جوانان آسیب پذیرتر هستند، گفت: افسردگی در خانم ها شیوع بیشتری دارد. افسردگی هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان است. ابتدا باید جلوی روند افزایشی افسردگی را گرفت و سپس به فکر درمان بود.
دکتر سیاری خاطرنشان کرد: خوشبختانه در طرح تحول سلامت 1140 کارشناس روان در کنار 6 هزار پزشک جذب مراکز بهداشتی، درمانی شدند. مردم باید با مراجعه به این مراکز از این خدمات بهره مند شود.
وی افزود: اهداف سلامتی بدون بسیج عمومی، مشارکت مردمی و توانمندسازی عمومی قابل دستیابی نیست. ما باید یاد بگیریم که مهارت ارتباط و گفتگو پیدا کنیم، خشم خود را کنترل کنیم، تحرک، تغذیه و زمان استراحت خود را اصلاح و تنظیم کنیم.
وی اظهار داشت: مصرف مواد مخدر، روانگردان و الکل در شیوع اختلالات روانی موثر است. والدین نقش اول را در پیشگیری از این اختلالات دارند. نقش بعدی متعلق به دوستان، اقوام و آشنایان است. نقش سوم را هم انجمن های علمی، سمن ها و هیات های مذهبی به عهده دارند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان بیان داشت: همه باید یاد بگیریم که به جای این که پای هم را بکشیم دست همدیگر را بگیریم. به ویژه در این ایام که نزدیک انتخابات است نباید با بذرافشانی ناامیدی در جامعه، موجب شیوع افسردگی در بین افراد جامعه شویم، بلکه باید انتخابات را به صحنه امیدافزایی و شور و نشاط در جامعه تبدیل کنیم.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 746289

وب گردی

وب گردی