لزوم تعیین تکلیف فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت

نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشخص نیست استراتژی جذب نیرو در وزارت نفت به کدام سمت حرکت می کند، از استخدام نشدن فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت انتقاد کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار گفت: در راستای ماموریت وزارت نفت مبنی بر تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص فعالیت آموزشی صنعت نفت در سال 1318 با تأسیس آموزشگاه فنی آبادان شروع شد که بعداً با توسعه این آموزشگاه به دانشکده نفت آبادان و سپس در سال 1368 به دانشگاه صنعت نفت ارتقاء پیدا کرد.

نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه نفت تنها نهاد آموزش عالی تحت نظارت و مدیریت وزارت نفت است که از جمله وظایف آن طی 77 سال گذشته الزام به جذب دانشجویان ممتاز از طریق آزمون سراسری و آموزش آنها برای خدمت در صنعت اول کشور بوده است؛ براین اساس بسیاری از متقاضیان ممتاز ورود به دانشگاه تا سال 1394 بر مبنای امتیاز اولویت استخدام در دفترچه کنکور سراسری و سایت رسمی وزارت نفت و تعهدنامه محضری اخذ شده علی رغم امکان تحصیل در بهترین دانشگاه های کشور و با وجود شرایط آب و هوای استان خوزستان دانشگاه صنعت نفت را انتخاب کردند.

او ادامه داد: در طول انقلاب اسلامی دانشجویان گروه الف کارشناسی و همه کارشناسان ارشد و دکترای دانشگاه نفت همانطور که در پورتال مدیریت منابع انسانی شرکت ملی نفت به صورت واضح ذکر شده بدون شرکت در آزمون استخدامی در وزارت نفت مشغول به کار می شدند اما با روی کار آمدن مهندس زنگنه این روند استخدام با مشکل روبرو شد.

حاجی دلیگانی افزود: در دو سال اول وزارت مهندس زنگنه استخدام ها به سختی و قطره چکانی صورت گرفت و اکنون نیز به مدت 2 سال با ابلاغی وی به تاریخ 19 خرداد 1394 رویه و قوانین حاکم بر جذب فارغ التحصیلان رتبه الف متوقف و از استخدام آنها جلوگیری می شود.

نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: این در حالی است که هم اکنون حدود 900 نفر فارغ التحصیل وجود دارد که قبل از ابلاغیه خرداد 1394 وارد دانشگاه نفت شده و عموماً از نخبگان و ممتازین هستند و آنها بارها برای احقاق حقوق خود به نمایندگان و غیره مراجعه کردند و در این راستا مکرراً در قالب اعتراضات در دانشکده ها و در روبروی مجلس و وزارتخانه حضور یافتند.

او گفت: آیا پاداش نخبگی چنین رفتاری است؟ آیا حمایت از سرمایه جوان و فکر ایرانی اینچنین است؟ با کدام حجت شرعی و دلیل قانونی مانع استخدام جوانان نخبه که برمبنای وعده های داده شده دانشگاه نفت را برای کسب علم و دانش انتخاب کردند می شوید؟

حاجی دلیگانی خطاب به وزیر نفت گفت: اگر بپذیریم که اختیار وضع بخشنامه و دستور العمل برای جذب نیرو در وزارتخانه به عهده شماست اما باید اذعان کرد که نمی توان گفت که بخشنامه و دستورالعمل های شما عطف به ماسبق شود زیرا کسانی که قبل از دستورالعمل صادر شده وارد دانشگاه شده اند از حقوقشان محروم شده اند.

نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی افزود: آیا می توان گفت که دستورالعمل صادر شده توسط شما از قانون اولی تر است؟ آقای وزیر آیا می دانید بسیاری از این جوانان به پشتوانه تعهد صریح این وزارتخانه دولتی تشکیل خانواده داده اند و امروزه با این تصمیم نابجا و یک شبه دچار بحران روحی و خانوادگی شده اند.

او گفت: چرا در مصاحبه های خویش برای فرار از مسئولیت به این جوانان تهمت زده و آنان را بی سواد و مازاد می خوانید؟

حاجی دلیگانی ادامه داد: جنابعالی در سفرهای خود قول بورسیه دانشجویان و اعطای کمک مالی را داده اید و در این میان مجوز استخدام 200 نفر را در زیر مجموعه وزارت نفت صادر کرده اید؛ هم اکنون مشخص نیست استراتژی جذب نیرو در وزارت نفت به کدام سمت حرکت می کند و چرا فارغ التحصیلانی که به آنها تعهد داده شده در اولویت قرار ندارند از این رو باید پاسخ داده شود که این اقدام با کدام مبانی اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد.

نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای وزیر ارائه زمانبندی شفاف و مکتوب برای تعیین تکلیف تمامی فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت تا سال 1394 که تعهد برایشان ایجاد شده الزامی است.

منبع: خانه ملت

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/انتشار: آخوندی

204/200

کد خبر: 746304

وب گردی

وب گردی