اعتکاف زمانی است برای تفکر و زدودن خستگی های کرداری و غبار از دل ها

به مناسبت فرا رسیدن ایام اعتکاف در ماه پربرکت و مبارک رجب، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد هاشمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ضمن مصاحبه ای با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز اطلاعاتی را در خصوص برپایی مراسم اعتکاف دانشجویی در این دانشگاه عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد هاشمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در خصوص برگزاری مراسم اعتکاف دانشجویی اظهار داشت: اعتکاف سنت حسنه ای است که بحمداله به برنامه فرهنگی و همیشگی در ماه مبارک رجب هر سال تبدیل شده است به طوری که گرایش و استقبال جوانان بویژه در قشر دانشگاهی گسترده است و گاهی اوقات ظرفیت مساجد کفاف پاسخگویی را ندارند و لذا تعدادی از این جوانان و دانشجویان در مساجد و محل های فرهنگی در دانشگاه ها میهمان می شوند. ایام اعتکاف زمانی است برای زدودن خستگی های کرداری و غبار از دل ها. یعنی همانطور که در روانشناسی نیز توصیه می شود انسان چندروزی را به خود فرصت بازبینی و اصلاح بدهد ، در اعتکاف نیز انسان ضمن ایجاد این فرصت بازبینی با اتصال به معنویات، علاوه بر رهایی از فشارهای روانی و درونی به آراستگی روحی نیز دست می یابد. در واقع اعتکاف دانشجویی نیز برهمین اساس شکل می گیرد و فرصتی برای شناسایی، کشف و رفع معضلات اخلاقی و رفتاری و برطرف کردن کمبودهای موجود در این زمینه و همچنین فضایی برای تخلیه روحی و فشارهای روانی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در دین اسلام لحظه ای تفکر و درنگ، برتر از هفتاد سال عبادت برشمرده شده و لذا در اعتکاف از طریق درنگ کردن و تفکر و اندیشه درست، زمانی برای یافتن و ردیابی آسیب های اجتماعی بویژه برای جوانان و برطرف کردن آنها مهیا می شود. همچنین اساس خلوت کردن در بعضی مکاتب مانند یوگا تفکر صرف است، اما در دین اسلام هم تفکر و هم تقوا لحاظ می شود زیرا عقل و تقوا به مثابه دو بال است که پرواز روحی انسانی را باعث می شود و این امری بسیار مهم است که در کمتر مکتب دیگری می توان آن را یافت.

وی عنوان کرد: فضای امروزی زندگی باعث وجود نگرانی ها و استرس های فراوانی برای جوانان و دانشجویان است که اعتکاف آرامشی در آنان ایجاد می کند که به خطرات استرس و عبور از فراز و نشیب های زندگی فائق شوند و این امر هم در هم افزایی عملی و افزایش بهره وری سطح علمی و هم در زمینه حل مشکلات رفتاری و اجتماعی منجر می شود. از سوی دیگر ضمن ایجاد انس و ارتباط بیشتر با معنویات و مسجد، تا مدت ها پس از اعتکاف شرکت کنندگان در آن، تحت تاثیر معنویات کسب شده از اعتکاف هستند و این امر در تغییرات رفتاری و منشی جوانان بویژه در محیط دانشگاهی مشهود است. از طرفی زندگی امروز بشر آمیخته با تبلیغات و مادیات بسیاری است که اعتکاف فرصتی در اختیار انسان می دهد تا با تغییر این سبک زندگی مادی، بین گرایش به مادیات و معنویات تنظیم و تعدیل صورت دهد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز اضافه کرد: امسال نیز مانند سال های گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج مراسم اعتکاف با حضور دانشجویانی از واحد کرج و میهمانانی از سطح دانشگاه های دیگر که مسجد یا فضای مناسبی ندارند، برگزار می شود و از شب دوشنبه 21 فروردین ماه پذیرش آغاز شده و مراسم افتتاحیه برگزار خواهد شد که تا غروب روز 5 شنبه 24 فروردین ما میزبان این عزیزان هستیم و پس از افطار و مراسم اختتامیه محل اعتکاف را ترک می کنند. در حال حاضر بیش از 230 نفر از خواهران دانشجو برای شرکت در این مراسم ثبت نام کرده‌اند که محل اعتکاف آنها در مسجد پیامبر اعظم(ص) دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج است و برای بیش از 80 نفر از دانشجویان پسر از سایر دانشگاه های استان و مصلای کرج نیز پذیرش گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این ایام قصد بر این است که فرصت عبادت و تفکر از معتکفین گرفته نشود و لذا یک روز اعتکاف که مصادف با میلاد امیر المومنین حضرت علی(ع) است و در آن مولودی خوانی در نظر گرفته شده است و از ظهر روز سوم نیز فرصت معتکفین به انجام اعمال ویژه ام‌داوود اختصاص دارد و در سایر ایام نیز در فرصت های مناسب برنامه های دیگری مانند مداحی، حلقه‌های مشاوره احکام، مشاوره روانشناسی و مشاور تحصیلی با حضور اساتید روانشناسی و اساتید قرآنی و مذهبی، دوره های ختم صلوات و دوره های ختم قرآن، مسابقه کتابخوانی و سخنرانی در نظر گرفته شده است و همچنین بسته های فرهنگی و کارت مراقبه و محاسبه نیز برای معتکفین تدارک دیده شده است.

200/202

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار: آخوندی

کد خبر: 746582

وب گردی

وب گردی