فرود بیش از 3  هزار فلامینگو در تالاب کانی برازان مهاباد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: کارشناسان این اداره در پایش های جدید و عملیات گشت و کنترل در سطح تالاب کانی برازان این شهرستان، موفق به مشاهده بیش از سه هزار بال فلامینگو شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، کامران حسینی افزود: افزایش تعداد این پرندگان مهاجر در روزهای آینده در این تالاب قابل پیش بینی است.

وی ادامه داد: این پرندگان به دلیل وجود شرایط مطلوب زیستی برای تغذیه و استراحت وارد این تالاب و سایر تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه شده اند و با افزایش دما به مهاجرت خود ادامه می دهند.

وی بیان کرد: مهاباد به لحاظ داشتن تالاب های متعدد و زیستگاه های آبی مناسب هر ساله میزبان انواع مختلفی از جمعیت گونه های مختلف پرندگان آبزی، کنارآبزی و خشک زی است که به صورت مهاجر و بومی در این مناطق زیست می کنند.

فلامینگو پرنده ای با پاهای دراز، منقاری منحنی و گردنی بلند و خمیده است و برخورداری از بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ های سفید و صورتی، بین 90 تا 150 سانتیمتر بلندی دارد.

هنگام پرواز، بال ها و گردن این پرنده کشیده و قدری پائین تر از سطح بدن قرار می گیرد و بال هایش ترکیب زیبایی از رنگ های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می رود.

این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته های چند هزار تایی زندگی می کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.

این پرنده جزو پرندگان حمایت شده بوده و حفاظت از مناطق زیست و زادآوری آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

تالاب بین المللی 'کانی برازان' مهاباد نیز با 927 هکتار مساحت از مهمترین قطب های صنعت اکوتوریسم در کشور محسوب می شود که همه ساله در ایام مختلف سال شمار زیادی از علاقه مندان به طبیعت و به ویژه دوستداران پرندگان را به سوی خود می کشد.

این تالاب یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می رود.

این تالاب که در زبان کردی به معنی چشمه گرازهاست در 30 کیلومتری شمال مهاباد و در شمال و شرق روستای قره داغ واقع شده که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.

تالاب کانی برازان در تمام فصول سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کمیاب را به علاقه مندان می دهد که این موضوع از منحصر به فردترین ویژگی های این زیستگاه آبی در کشور است که آن را از دیگر تالاب های موجود متمایز می سازد.

شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

دریافت کنند:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 746645

وب گردی

وب گردی