تبلیغ داروهای درمان چاقی «فریبکاری» هستند

رئیس انجمن چاقی ایران گفت: دارو باید با توجه به شرایط فیزیکی فرد و توسط یک پزشک متخصص تجویز شود. به همین دلایل یک دارو نمی‌تواند به صورت عمومی در رسانه تبلیغ شود و داروهایی که برای درمان چاقی تبلیغ می‌شوند فقط فریبکاری هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس،محمد هاشمی متخصص بهداشت و رئیس انجمن چاقی ایران گفت: دارو از سایر کالاهای مصرفی جداست؛ طراحی دارو نیاز به طی کردن مراحل استاندارد و پشتوانه تحقیقاتی محکم دارد تا بتواند به عنوان یک داروی مؤثر مورد تأیید قرار گیرد.

او افزود: فرآیند طراحی دارو نیازمند مطالعات گسترده است تا به درجه‌ای برسد که مورد تأیید قرار گیرد، همچنین باید پژوهش‌های گسترده‌ای در خصوص عوارض یک دارو صورت گیرد. گاهی اتفاق می‌افتاد که یک دارو بعد از تأیید به دلیل عوارض متعدد رد می‌شود.

هاشمی گفت: دارو یک کالای مصرفی نیست که فرد بتواند به تشخیص خودش آن را مصرف کند. دارو باید با توجه به شرایط فیزیکی فرد و توسط یک پزشک متخصص تجویز شود. به همین دلایل یک دارو نمی‌تواند به صورت عمومی در رسانه تبلیغ شود و داروهایی که این چنین برای درمان چاقی تبلیغ می‌شوند فقط فریبکاری هستند البته داروهایی همچون تب‌برهای ساده و ضد حساسیت می‌توانند به صورت عمومی تجویز شوند اما بقیه داروها شامل این موارد نیستند.

رئیس انجمن چاقی ایران گفت: مردم باید دقت کنند یک دارو فقط باید توسط مراکز مجاز عرضه شود که این مراکز مجاز تنها شامل داروخانه است و نهاد دیگری نباید اجازه فروش یک دارو را داشته باشد.

مکمل‌های لاغری، داروی کاهش وزن نیستند

او اضافه کرد: در مورد مکمل‌های لاغری نیز سازمان غذا و دارو با این عنوان که در حد معقول زیان‌بار نیست و اثرات مثبتی نیز دارد مجوز داده است، اما باید دقت کرد که این اثرات مثبت جنبه دارویی ندارند و اینکه عده‌ای سودجو از این مکمل‌ها به نفع خود بهره می‌برند و آن را به عنوان دارو برای کاهش وزن تجویز می‌کنند که این کاملاً غلط است.

هاشمی افزود: همچنین باید دقت کرد که هر ماده‌ای که منشأ گیاهی دارد الزاماً بی‌خطر نیست، بعضی از مواد گیاهی حتی می‌تواند سمی باشد پس افراد باید دقت کنند که مکمل‌های گیاهی تحت عنوان داروی لاغری را به راحتی نپذیرند.

هیچ مطالعه علمی دقیقی بر روی داروهای کاهش وزن انجام نشده است

این متخصص بهداشت اضافه کرد: برای اینکه یک مکمل اعتبار لازم را داشته باشد ابتدا باید تحقیقات گسترده روی آن انجام شود و بعد روی موجودات زنده همچون حیوان و سپس انسان امتحان شود و باید گفت که مکمل‌ها و داروهای کاهش وزن تا کنون چنین مطالعاتی روی آنها انجام نشده است.

راه درمان کاهش وزن

رئیس انجمن چاقی ایران، راه درمان کاهش وزن را اصلاح حقوقی زندگی و داشتن یک الگوی صحیح تغذیه و فعالیت بدنی مناسب را دانست و هر روش دیگری به جزء این دو را کاملاً‌ اشتباه و خطا عنوان کرد.

هاشمی گفت: هم اکنون چاقی در دنیا فراگیر شده به همین دلیل یک بستر مناسبی به لحاظ تجارت ایجاد کرده است و افراد زیادی ادعا می‌کنند که با مکمل‌ها و داروها می‌توانند کاهش وزن را سبب شوند در حالی که تا جایی که من می‌دانم هیچ تحقیقات علمی دقیقی بر روی هیچ مکمل، دارو و دمنوشی چاقی و لاغری انجام نشده و اگر نمونه موردی از اینها در کاهش وزن کسی مؤثر بود نمی‌تواند دلیل بر درستی آن باشد.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 746663

وب گردی

وب گردی